MUSICAL CREATION & COMMUNICATION THEORIES (a report about critical and playful learning through music)

Authors

  • Adriana Schryver Kurtz Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-Sul)

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p820

Keywords:

Teorias da Comunicação, Metodologias Ativas, Criação Musical

Abstract

The text recaptures the experience with the use of Project-Based Learning in the Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-Sul) Communication Theory Discipline, which resulted in the students  creation of original songs, critical versions or parodies about theories, in a combination of conceptual and theoretical rescue and author effort. As a result of this strategy, the students carried out very creative works, immersing themselves in various styles of Brazilian Popular Music and in their own compositions, in a movement that is still self-reflexive while transiting through the universe of Mass Culture - or Cultural Industry- themes of the studied theories themselves.

 

KEYWORDS: Communication Theories; Active Methodologies; Musical Creation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana Schryver Kurtz, Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-Sul)

Doutora e Mestre em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Jornalista e Professora dos cursos de Jornalismo e de Publicidade e Propaganda da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-Sul). Coordenadora do Núcleo de Estudos em Jornalismo (NEJOR-ESPM-Sul) e líder do grupo de pesquisa Teoria e Prática no Jornalismo, cadastrado no diretório do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). E-mail: akurtz@espm.br.

 

References

ADORNO, Theodor e HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

BERBEL. Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia dos estudantes. In: Revista Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32. Número 1, p. 25-40, jan/jun. 2011

BOSI, Ecléa. Simone Weil . A condição Operária e outros estudos sobre a opressão. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

DEFLEUR, Melvin & BALL-ROCKEACH, Sandra. Teorias da Comunicação de Massa. Jorge Zahar Editor, 1993.

DUARTE, Rodrigo. Teoria Crítica da Indústria Cultural. Belo Horizonte: editora UFMG, 2003.

GOUVEA, Eduardo Pena; ODAGIMA, A.; SHITSUKA, D; SHITSUKA, Ricardo. Metodologias Ativas: uma experiência com mapas conceituais. In: Educação, Gestão e Sociedade: revista da Faculdade Eça de Queirós. ISSN 2179-9636, Ano 6, número 21, fevereiro de 2016. www.faceq.edu.br/regs

LOPES, Rosemara Parpetua. Metodologias Ativas. Anais da XII Semana de Licenciatura “A formação docente em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação Ambiental”. Jataí, GO, outubro de 2015. In: http://sam.ifgoias.edu.br/jatai/semlic/seer/index.php/anais/article/view/389/pdf_159

MACHADO, Irene. Semiótica como teoria da comunicação. IN: WEBER; BENTZ & HOHLFELDT (Orgs.). Tensões e Objetos da Pesquisa da Comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2002.

MARTINO, Luís Mauro Sá. Teoria da comunicação. Ideias, conceitos e métodos (2 edição). Petrópolis, Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2009.

MATTELART, Armand e Michele. História das teorias da comunicação. São Paulo: Loyola, 1999.

NETO, Antonio Fausto. A pesquisa vista “de dentro de casa”. IN: WEBER; BENTZ & HOHLFELDT (Orgs.). Tensões e Objetos da Pesquisa da Comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2002.

PENA, Felipe. Teoria do Jornalismo. São Paulo: Contexto, 2010.

PICADO, José Benjamim. Da decifração à experiência da significação: os percursos da linguagem nas teorias da comunicação. IN: WEBER; BENTZ & HOHLFELDT (Orgs.). Tensões e Objetos da Pesquisa da Comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2002.

RÜDIGER, Francisco. As Teorias da Comunicação. Porto Alegre: Artmed Editora, 2011.

SODRÉ, Muniz. Comunicação, um novo sistema de pensamento. In: Campo da Comunicação – caracterização, Problematização e Perspectivas. João Pessoa: UFPB, 2000.

TEMER, Ana Carolina Rocha Pessoa; NERY, Vanda Cunha Albieri. Para entender as Teorias da Comunicação (2 edição). Uberlândia. Minas Gerais: EDUFU/ Editora da Universidade Federal de Uberlândia, 2009.

TRAQUINA, Nelson. Teorias do Jornalismo. Volume I e II. Florianópolis: Insular, 2005

WOLF, Mauro. Teorias da Comunicação. 6ª ed., Lisboa: Editorial Presença, 2001.

Published

2018-04-01

How to Cite

KURTZ, Adriana Schryver. MUSICAL CREATION & COMMUNICATION THEORIES (a report about critical and playful learning through music). Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 820–846, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p820. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3578. Acesso em: 22 nov. 2024.