School History, Brazilian movies and Public History:paths of a memory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p92

Keywords:

Public History, Democratic Education, Narratives

Abstract

This article, within the interface between Public History and Education, aims to analyze how "Professores Contra Escola Sem Partido" (PCESP) is resisting the "Escola Sem Partido" (ESP) project and its offensive narrative towards educators. On one side, ESP, a program that wishes to remove politics from classrooms, States that students are being "indoctrinated" by teachers; on the other, PCESP, a group of Educators against ESP, affirms that teachers must have freedom and autonomy in their profession, promoting a public discussion to defend democracy and pluralism in education. This is an urgent discussion to recognize the value of issues that are socially relevant to democracy in history education (public debates that go beyond academia and schools), and a history education that understands the relevance of "history that is made with the audience," based on the dialogue conducted with movements (contemporary activism) for democracy in education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vitoria Azevedo da Fonseca, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Doutorado em História pela Universidade Federal Fluminense (UFF),  Mestrado em História Cultural e Graduação em História (bacharelado e licenciatura) na Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professora na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).  E-mail: vitaze@yahoo.com.br.

References

ALIANO, Paulo. FELICE, Perassi. Tiradentes ou o mártir da liberdade. Perassi Felice, Paulo Aliano, Aliano Filmes, São Paulo, 1917. Longa-metragem, Ficção, 35mm, silencioso.

ANDRADE, Joaquim Pedro. Os Inconfidentes. Joaquim Pedro de Andrade, Brasil, Itália, 1972, colorido, 100 min, sonoro.

BACK, Sylvio. Guerra do Brasil.Sylvio Back, 1987. Longa-metragem, 83 min, documentário, sonoro.

BERNARDET, Jean Claude e GALVÃO, Maria Rita.Cinema: repercussões em caixa de eco ideológica. São Paulo: Brasiliense, Rio de Janeiro: Embrafilme, 1983.

BERNARDET, Jean Claude e RAMOS, Alcides Freire. Cinema e História do Brasil. São Paulo: Contexto, 1988.

CERRI, Luís Fernando. “Uma proposta de mapa do tempo para artesãos de mapas do tempo: historia do ensino de história e didática da história” in: MONTEIRO, Ana M.; GASPARELLO, Arlete M; MAGALHÃES, Marcelo S. (org). Ensino de história: sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X: FAPERJ, 2007. pp.59-72

COIMBRA, Carlos. MASSAINI, Oswaldo. Independência ou morte. Carlos Coimbra, Cinedistri, São Paulo, 1972. Longa-metragem, 35 mm, 108 min, sonoro.

COUTINHO, Eduardo. Cabra Marcado para Morrer.Eduardo Coutinho, 1984. Longa metragem, p&b/colorido, 119 min, sonoro.

FONSECA, Thaís Nívia de Lima. História & Ensino de História. Belo Horizonte: Autêntica, 2003

FONSECA, Vitória Azevedo da. “Quando as contradições são conciliadas e a história “oficial” vai além do controle de estado”. Temática.Ano XII, n. 03. Março/2016, pp.29-45

FONSECA, Vitória Azevedo da. “Eus e olhares sobre os outros: relatos de Hans Staden e suas releituras cinematográficas”, Revista Outros Tempos, ano 7, n. 9. p. 100-115, jul. 2010.

GASPARELLO, Arlette Medeiros. Construtores de identidades: a pedagogia da nação nos livros didáticos da escola secundária brasileira. São Paulo: Iglu, 2004.

GATTI, José. “(Re)descobrimentos do Brasil” In.:Cinemais Revista de cinema e outras questões audiovisuais. Número 16 - março/abril de 1999 -Ministério da Cultura/Sec. Desenvolvimento do Audiovisual - pp.59-74.

LAMBERTINI, Giorgio. Grito do Ipiranga ou independência ou morte, Giorgio Lambertini, São Paulo, Ipiranga Filmes, 1917. Longa-metragem, 35 mm, 145 min, silencioso.

LAMBERTINI, Giorgio. Heróis Brasileiros na Guerra do Paraguai.Família Lambertini, São Paulo, Ipiranga Filmes, 1917. Longa-metragem, 35 mm, silencioso.

LIDDINGTON, Jill. “O que é história pública” in: ALMEIDA, Juniele Rabelo e ROVAI, Marta G.O (org). Introdução à história pública. São Paulo: Letra e Voz, 2011, pp.31-52

MAURO, Humberto. O Descobrimento do Brasil . Humberto Mauro, São Paulo, DFB, 1937. Longa-metragem, 35 mm, 60 min, sonoro.

MAURO, Humberto. Os Bandeirantes. Humberto Mauro, São Paulo, 1940. Longa-metragem, 35 mm, sonoro.

MORETTIN, Eduardo Victorio. Cinema e história: uma análise do filme “Os bandeirantes”. (Dissertação de Mestrado), São Paulo: ECA/USP, 1994.

_______Os limites de um projeto de monumentalização cinematográfica: análise do filme Descobrimento do Brasil (1937), de Humberto Mauro. (Tese de doutorado) São Paulo, 2001.

NADAI, Elza. O ensino de história no Brasil: trajetória e perspectiva. RevistaBrasileirade História, São Paulo, v. 13, n. 25/26, set. 92/ago. 93, p. 143-162.

NETO, Antônio S. A.; MELLO, Paulo E. D. “Memórias e escritos do ensino de história: apontamentos iniciais” in: MOLINA, Ana H.; FERREIRA, Carlos A. L. Entre textos e contextos: caminhos do ensino de história. Curitiba: CRV, 2016, p.17-37

SANTOS, Nelson Pereira dos. MANFRED, Klaus. Como era gostoso meu francês. Nelson Pereira dos Santos, Condor Filmes, Rio de Janeiro, 1971. Longa-metragem, 35 mm, colorido, 84 min, sonoro.

SANTOS, Nelson Pereira. “Campo e contracampo - A tela caleidoscópica de Nelson Pereira dos Santos”. Revista Sexta Feira, n º.3 - fronteiras, São Paulo: Pletora Editora, outubro 1998

SARACENI, Paulo César, PALLUCH, André. Anchieta, José do Brasil. Paulo César Saraceni. Embrafilme, Sant’Anna Produtora Brasileira de Filmes Ltda, Rio de Janeiro, 1977. Longa-metragem, 35 mm, colorido, 150 min, sonoro.

SCHMIDT, Maria a. “Histórias do ensino de História” in: Ensinar História. São Paulo: Scipione, 2009, pp. 11-31

TENDLER, Silvio. Os anos JK – uma trajetória política .Silvio Tendler, Rio de Janeiro, 1980. Documentário, p&b/colorido, 110 min, sonoro.

VIETRI, Geraldo. Tiradentes, o mártir da independência. Geraldo Vietri, São Paulo, 1976. Longa-Metragem, colorido, 90 min, sonoro.

XAVIER, Ismail. “Eldorado como inferno. Cinema Novo, Pós-Cinema Novo e as apropriações do imaginário do Descobrimento”. Revista Sexta Feira, n º. 3 - fronteiras, São Paulo: Pletora Editora, outubro 1998.

Published

2017-04-08

How to Cite

FONSECA, Vitoria Azevedo da. School History, Brazilian movies and Public History:paths of a memory. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 92–112, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p92. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático / Thematic dossier / Dossier temático