MALVERSACIÓN DEL RECONOCIMIENTO EN EL TRABALJO DEL PROFESSOR PRECARIZADO Y INTENSIFICADO

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.20873/2526-1487V3N2P03

Resumen

The purpose of this article is to analyze the paradoxes, the impasses and the (im)possibilities of the recognition in/of the work of the university professor. Summaries of three surveys are presented: the first analyzed work, subjectivity and health in an expanding university; another addressed the intensified work of the teacher in a postgraduate program of excellence; and the third studied the precarious work of the tutor in distance education. The analyses are articulated around the following axes: work, sociability and subjectivity; malpractice of the recognition, suffering and illness; intensification and precariousness of work. It is concluded that the precariousness-intensification of work engenders a contradictory unity of pleasure-suffering in which recognition is placed in suspense, when not de-effected or falsified. Prevails the suffering and pathogenic processes that are both silenced and insidious.

Keywords: university professor's work; malpractice of the recognition; suffering and illness; Psychodynamics of Work.

Biografía del autor/a

Eduardo Pinto e Silva, UFSCar

Doutor em Educação pela UNICAMP e Pós-Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação Humana da UERJ. Professor Associado no Departamento de Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar.  Integrante da rede de pesquisa Universitas/Br e do Núcleo de Estudos Trabalho, Saúde e Subjetividade (NETSS-UNICAMP).

Fábio Machado Ruza, IFSULDEMINAS

Doutor em Educação pela UFSCar. Auxiliar em Assuntos Educacionais no IFSULDEMINAS. Integrante da rede de pesquisa Universitas/Br e do Núcleo de Estudos Trabalho, Saúde e Subjetividade (NETSS-UNICAMP).

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Publicado

2018-06-12

Cómo citar

Silva, E. P. e, & Ruza, F. M. (2018). MALVERSACIÓN DEL RECONOCIMIENTO EN EL TRABALJO DEL PROFESSOR PRECARIZADO Y INTENSIFICADO. Trabalho (En)Cena, 3(2), 03–16. https://doi.org/10.20873/2526-1487V3N2P03

Número

Sección

Artículos Teóricos y Empíricos

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