Stress in graduate students of a Public University of the northern of Mozambique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/2526-1487V4N2P465

Abstract

The student's daily life in higher education is mark by multiple demands, typical of academic life, which can lead to the emergence of stress. This study aimed to evaluate the symptoms of stress in undergraduate students of a public university in northern Mozambique. The survey involved a sample of 176 students, 107 male and the remaining 69 female, aged 17 to 53 years. Data were collected through a sociodemographic questionnaire and Lipp Stress Symptom Inventory and analyzed using the SPSS version 25 statistical package. Data analysis revealed the presence of stress in the alert and resistance phases, with symptoms predominantly physical and psychological, with the profile of students with greater vulnerability to the disease being male, being younger, being at the beginning of the course, be single, study in the daytime regime and have no employment relationship. Further studies are need to improve students' understanding of stress phenomena and associated factors, as well as the development of preventive and interventional actions

Author Biographies

Gildo Aliante, Porto Alegre, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorando do PPG em Psicologia Social e Institucional da Universidade Federal do Rio Grande do Sul – Brasil. Mestre em Psicologia Social e Institucional pela UFRGS. Graduado (Bacharelato e Licenciatura) em Planificação, Administração e Gestão da Educação pela Universidade Pedagógica - Moçambique. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Saúde e Trabalho (NEST/UFRGS). Pesquisador do Grupo de Estudos em Saúde e Trabalho (GEST) do Laboratório de Psicologia da UniRovuma – Nampula. Bolsista de CAPES

Mussa Abacar, Nampula, Universidade Rovuma

Docente do Departamento de Ciências de Educação e Psicologia na Universidade Rovuma Delegação de Nampula. Doutor em Psicologia Cognitiva pela Universidade Federal de Pernambuco-Brasil. Mestre em Psicologia das Organizações, Social e do Trabalho pela Universidade do Porto – Portugal. Licenciado em Psicologia e Pedagogia pela Universidade Pedagógica – Moçambique. Professor do curso de Pós-graduação em Psicologia das Organizações (Mestrado) na Universidade Pedagógica – Maputo, Psicologia Educacional na UniPungue – Tete. Editor-Chefe da Revista Suwelani, Coordenador do Grupo de Estudos em Saúde e Trabalho (GEST) do Laboratório de Psicologia da UniRovuma – Nampula

Bonciano Hilário Saquina, Nampula, Universidade Rovuma

Departamento de Ciências de Educação e Psicologia na Universidade Rovuma, Delegação de Nampula. Mestrando em Administração e Gestão da Educação pela Universidade Pedagógica – Moçambique. Licenciado em Psicologia e Pedagogia pela Universidade Pedagógica – Moçambique. Membro do Grupo de Estudos em Saúde e Trabalho (GEST) do Laboratório de Psicologia da UniRovuma – Nampula

Carlos Luís Aristides, Nampula, Escola Primaria de Namutequeliua

Escola Primaria de Namutequeliua – cidade de Nampula. Graduado (Licenciatura) em Psicologia Social e das Organizações com Habilitações em Comportamento Organizacional pela Universidade Rovuma – Moçambique. Membro do Grupo de Estudos em Saúde e Trabalho (GEST) do Laboratório de Psicologia na UniRovuma – Nampula.

Published

2019-12-23

How to Cite

Aliante, G., Abacar, M., Saquina, B. H., & Aristides, C. L. (2019). Stress in graduate students of a Public University of the northern of Mozambique. Trabalho (En)Cena, 4(2), 465–484. https://doi.org/10.20873/2526-1487V4N2P465