Complex thought and education

displacements for knowledge

Authors

  • Roger Trindade Pereira Universidade Federal do Tocantins
  • Maria José de Pinho Universidade Federal do Tocantins
  • Ilda Neta Silva de Almeida Faculdade ITOP

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.23593652201961p75

Abstract

The article aims to know the historical, theoretical and conceptual context of Complexity Theory. More specifically, it investigates the paradigmatic interlacing, the incompleteness and intelligibility of knowledge of Morinian complexity and its relation with the education.This is a exploratory research for a qualitative approach. through of bibliographic research. The discussion privileges the dialogical movement to integrate epistemologies and knowledge linked to the principles of dialogicity (FREIRE, 2005); of collective and multiple reflexivity (BECK, 2003); of demodiversity (SANTOS, 2016); and of intelligibility (MORIN, 2002). The results indicate that complexity theory doesn’t deny the limits and possibilities of the epistemology of classical science, but incorporates its complex intelligibility. The results also show that education, in the complex Morínian thought, envisages on the horizon the formation of a subject who is aware of his situation as a planetary citizen prepared to exercise complex autonomy, reflective consciousness and the effects of globalization. In this sense, it is pointed out that, from the perspective of complexity, contemporaneity demands a new cognitive openness, a mental revolution capable of being constituted in more than pedagogical theories, moving from the individual, normative and prescriptive perspective to relearning to think through metacognitive knowledge and collective intelligibility.

Author Biographies

Roger Trindade Pereira, Universidade Federal do Tocantins

Mestrando em Educação (PPGE/UFT). Especialização em Docência do Ensino Superior (ITOP). Licenciatura em Pedagogia (UFT).

Maria José de Pinho, Universidade Federal do Tocantins

Graduação em História e graduação em Pedagogia. Mestrado em Educação pela Universidade
Federal de Pernambuco; Doutorado em Educação e Currículo pela Pontifícia Universidade
Católica de São Paulo e Pós-Doutorado em Educação pela Universidade do Algarve (Portugal).
Professora da Universidade Federal do Tocantins – UFT e do Programa de Pós-Graduação em
Letras Mestrado em Ensino de Língua e Literatura e Programa de Pós Graduação em Educação.

Ilda Neta Silva de Almeida, Faculdade ITOP

Graduada em Pedagogia pelo Instituto Aphonsiano de Ensino Superior (IAESup). Especialização em Docência Universitária pela Faculdade Araguaia. Especialização em Sociologia e Educação (IAESup). Mestranda em Educação (UFT). Professora celetista do curso de Pedagogia da Faculdade ITOP.

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Published

2019-03-30

How to Cite

Pereira, R. T., Pinho, M. J. de, & Almeida, I. N. S. de. (2019). Complex thought and education: displacements for knowledge. DESAFIOS - Revista Interdisciplinar Da Universidade Federal Do Tocantins, 6(1), 75–86. https://doi.org/10.20873/uft.23593652201961p75

Issue

Section

Artigos