ESTRATÉGIAS DE LEITURA DO GÊNERO CHARGE

DIALOGICIDADE E MULTISSEMIOSE NA CONSTRUÇÃO DOS SENTIDOS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/10.20873-2024-hd

Abstract

This research aims to analyze the social functioning of the cartoon genre and its use as a reading strategy in the context of Basic Education, in elementary school. The text is an excerpt from a monographic work carried out in the Portuguese Language Language and Codes Course. As developments of the general objective, we have the following specific objectives: a) to investigate the importance of multisemiosis as a reading strategy for the cartoon genre; b) analyze dialogical and ideological relationships in the construction of meanings in the cartoon; c) reflect on the importance of the cartoon genre as an object of teaching in basic education. The problem is: what aspects of the social functioning of the cartoon genre and how can it be used as a reading teaching strategy in the context of Basic Education. For theoretical discussion, we have Bakthin (2009; 2011); Marcuschi (2002;2004); Rojo and Barbosa (2015); Miller (2009), among others. The research is qualitative, bibliographic and documentary in nature. The corpus is made up of texts belonging to cartoons taken from Blog do Amarildo. Four cartoons from this blog were selected to analyze these texts with themes related to the pandemic. As results, we highlight the importance of the cartoon genre as a teaching object for the formation of a critical reader with regard to political-journalistic events. We also emphasize the need for a reading that includes strategies aimed at the functional aspects of the cartoon genre, such as place of circulation, multisemiotic character, dialogic and ideological aspects.

Author Biographies

Francisca das Chagas Pereira Felix, UFMA

Graduada em Linguagens e Códigos/ Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Maranhão, Centro de Ciências de São Bernardo 

Eliane Santos, UFMA

Possui graduação em Letras/Português pela Universidade Estadual do Piauí (2005), mestrado em Letras/ Linguística pela Universidade Federal do Piauí (2013) e doutorado em Letras/ Linguística pela Universidade Federal de Pernambuco (2018). Atuou como professora na Educação Básica no período de 2001 a 2010. Exerceu o cargo de técnica de ensino na 1ª Regional de Educação do Piauí ( Educação Básica), no período de 2013 a 2015. Atualmente é Professora adjunta do Curso de Licenciatura em Linguagens e Códigos/ Língua Portuguesa, na Universidade Federal do Maranhão - UFMA/Campus São Bernardo. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Ensino; Gêneros discursivos; Análise do Discurso com foco na teoria dialógica. Líder do grupo de estudo e pesquisa sobre formação e prática docente de línguas, práticas de linguagens e memórias do ensino de espanhol no Maranhão ( GEPFMEM)

Maria Francisca da Silva, UFMA

Coordenadora e Professora Adjunta do Curso de Lincenciatura em Linguagens e Códigos LP, Doutora e Mestre em Língua Neolatina Espanhol- Estudos Linguísticos, Coordenadora de Grupo de Pesquisa GEPFMEM.

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Published

2024-05-19 — Updated on 2024-05-19

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How to Cite

Pereira Felix, F. das C., Santos, E., & da Silva, M. F. (2024). ESTRATÉGIAS DE LEITURA DO GÊNERO CHARGE: DIALOGICIDADE E MULTISSEMIOSE NA CONSTRUÇÃO DOS SENTIDOS. Porto Das Letras, 10(1), 83–105. https://doi.org/10.20873/10.20873-2024-hd