ROTA MARÍTIMA DO ÚLTIMO NAVIO NEGREIRO: AS CARTAS DE FRADIQUE MENDES
Abstract
This article explores the intersections between literature and history in José Eduardo Agualusa's novel Nação Crioula. Through the lens of metafictional devices, the novel deconstructs the official history of Angola, questioning the traditional discourses on colonialism, slavery and identity formation. Drawing on the concepts of metafiction historiography and postcolonial theory, the article examines how Agualusa's work challenges the notion of fixed identities and the linear narrative of history. Furthermore, the article discusses how the novel addresses the complexities of identity formation in the postmodern and globalized world, marked by the flow of people, cultures and histories. Through a close reading of the love story between Fradique Mendes and Ana Olímpia, the article highlights how Agualusa employs literary techniques to shed light on the multiple layers of historical and cultural identity. Overall, the article argues that Nação Crioula is a powerful example of how literature can engage with history and identity formation in a critical way.
References
AGUALUSA, José Eduardo. Nação crioula: a correspondência secreta de Fradique Mendes. Rio de Janeiro: Gryphus, 2001.
GILROY, Paul. O Atlântico negro: modernidade e dupla consciência. Trad. Cid Knipel Moreira. São Paulo: Ed. 34; Rio de janeiro: Universidade Candido Mendes, Centro de Estudos Afro-Asiáticos, 2001.
HALL, Stuart. Da diáspora: Identidades e mediações culturais. Org. SOVIK, Liv. Trad. Adelaine La Guardia Resende et all. Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: Representacao da UNESCO no Brasil, 2003.
HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo: história, teoria e ficção. Tradução de Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago, 1991.
MATA, Inocência. “Deslocamentos imperiais e percepções de alteridade: o caso da liteartura colonial portuguesa”. Revista do Núcleo de Estudos de Literatura Portuguesa e Africana da UFF. Vol. 8, n° 16, jul. 2016.
SAID, Edward W. Orientalismo: o Oriente como invenção do Ocidente. Trad. Tomás Rosa Bueno. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
SOMMER, Doris. Ficções de fundação: os romances nacionais da América Latina. Trad. Gláucia Renate Gonçalves, Eliana Lourenço de Lima Reis. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004.
WHITE, Hayden. Trópicos do discurso: Ensaios sobre a Crítica da Cultura. Trad. Alípio Correia de Franca Neto. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores concordam com os termos da Declaração de Direito Autoral, que se aplicará a esta submissão caso seja publicada nesta revista (comentários ao editor podem ser incluídos a seguir).