Vidas Negras, Nossas Vidas

Authors

  • Daniella Corcioli Azevedo Rocha Universidade Federal do Tocantins
  • Wellengton Campos de Araújo Universidade Federal do Tocantins https://orcid.org/0000-0003-3051-4865

Abstract

This article is part of a larger research, much data was already analyzed and published at an earlier time. For now, we bring the final part of the analyzes and the closure of the subject, albeit momentarily. For this new endeavor, we intend to continue our analyzes regarding the unfortunate episode led by, at the time of the research data collection, the principal of Fundação Palmares - Sérgio Camargo. Following our objectives, we set out to analyze how language, in the posts of internet users who defended Camargo, was used as a way of disqualifying and delegitimizing anti-racist movements and also as a way of manipulating, converting and co-opting black identities so that they could come to meet current hegemonic and traditional ideals. As in the previously published study, the discussions and analyzes here also started from the conception of language as action (AUSTIN, 1990, PINTO, 2012) and were supported by the concepts of race, representation and identity, by Rajagopalan (2002, 2003), Hall (2006 and 2008), Woodward (2008) and Ferreira (2010), among others. Among the most striking results are the use of language in the disqualification and delegitimization of anti-racist movements based on the representation of members of these movements as victimists, dishonest and opportunists.

Author Biographies

Daniella Corcioli Azevedo Rocha, Universidade Federal do Tocantins

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal de Goiás - UFG (2005), mestrado em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás - UFG (2008) e doutorado em Estudos Linguísticos pelo ILEEL - Instituto de Letras e Linguística da Universidade Federal de Uberlândia - UFU (2019). É professora Adjunta da Universidade Federal do Tocantins - UFT no Curso de Letras do Campus de Porto Nacional, coordenadora do Programa CECLLA - Centro de Estudos Continuados em Letras, Linguística e Artes, coordenadora do Projeto CECLLA Inovação Pedagógica, CECLLA Relinter - Políticas Linguísticas e Internacionalização e, também, membro do Núcleo Docente Estruturante (NDE/CPN/UFT). Tem experiências na área de Linguística e Linguística Aplicada, com ênfase nos Estudos Pragmáticos, Identitários e na Formação de Professores de Línguas Estrangeiras. Atua principalmente nos seguintes temas: Ensino e Aprendizagem de Línguas, Formação de Professores, Linguagem, Identidade e Performatividade.  

Wellengton Campos de Araújo, Universidade Federal do Tocantins

Mestrando em Linguística Aplicada pelo PPPLetras na Universidade Federal do Tocantins. Graduando em Letras -Libras pela UFT. Graduado em letras-inglês pela mesma Universidade. Estagiou no projeto do Pacto Nacional pela Educação na Idade Certa (PNAIC), atuando como assessor de informática e divulgação. Foi monitor de língua inglesa no Centro de Estudo Continuados em Letras, Linguística e artes (CECLLA). Membro fundador da Liga Acadêmica de Estudos Linguísticos e Literários (LAELL). Tem experiências na área de letras, pesquisando sobre ensino aprendizagem de língua inglesa mediado por novas tecnologias. Estudos da representação, dialogando identidades e desigualdades de gênero e performance da subjetividade na literatura de língua inglesa com trabalho publicado na revista Porto das Letras. Publicou também a respeito dos materiais didáticos e politicas educacionais na revista Humanidades e Inovações. Recentemente tem trabalhado os Estudos da Pragmática, dialogando identidades negras e suas representações. Atualmente é colaborador no CECLLA.

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Published

2024-03-28

How to Cite

Rocha, D. C. A., & Campos de Araújo, W. (2024). Vidas Negras, Nossas Vidas. Porto Das Letras, 9(4), Artigo SL13, p. 1–25. Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/17733