A invenção do literário

um olhar sobre a didatização de Jorge Amado

Authors

Abstract

The collection of "Comments on Literature", organized by Álvaro Cardoso Gomes e Sônia Regina Rodrigues Neves, bring as one of those comments the work of Jorge Amado (1988). In that work the authors aim to present literature in a didatic way, relying on literary theory and criticism to set up about the forms  of teaching literature. It is possible to see in the work the reader biases to different kinds of knowledge, creating a gap between what is the teaching of literature and what is being taught. Realizing this gap in education and its didactization through literature, this research states about the importance of the reader in the consumption of the esthetic text, so to coduct new reading practices. Thereunto, the researche relies on the theories of Sartre (1999), Lajolo (2004), Soares (1999), Barthes (1977), Melo e Silva (2011), among others theorists. In conclusion, it is understood that the editorial choices, covering a specific editing purposes, subdues the student's reading ability, completing the ideological paths of its creators.

Author Biographies

Elizabete Barros de Sousa Lima, Universidade Federal do Norte do Tocantins

Professora da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT). Doutora em Literatura pela Universidade de Brasília (UnB).

Tereza Ramos Carvalho, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Professora da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul. Doutora em Literatura pela Unvesidade de Brasília

References

GOMES, Álvaro Cardoso. Jorge Amado: seleção de textos, notas, estudos biográficos. Histórico e crítico por Álvaro Cardoso Gomes. 2. Ed. Histórico e crítico por Álvaro Cardoso Gomes. 2 ed. São Paulo, Nova Cultural, 1988.

LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Ática 2004.

MANGUEL, Alberto. Uma história da leitura - título original: A history of reading

tradução: Pedro Maia Soares. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

MELO, Márcio Araújo de; SILVA, Antonio Adailton. Ensino da literatura: diversidade e Fronteira. Polifonia (UFMT), v. 18, p. 110-123, 2011.

MORTATTI, Maria do Rosário. Leitura, literatura e escola: sobre a formação do gosto. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Mutações da literatura no século XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2016, p. 57.

SARTRE, Jean-Paul. Que é a Literatura? 3ª edição. Tradução de Carlos Felipe Moisés. São Paulo: Ática, 1999.

SILVA, Luiza Helena de Oliveira e MELO, Márcio Araújo de. O que pode o leitor? EntreLetras, 2016, 6(2), p. 120-132.

Published

2024-01-11

How to Cite

de Melo, M. A., Barros de Sousa Lima, E., & Ramos Carvalho, T. (2024). A invenção do literário: um olhar sobre a didatização de Jorge Amado. Porto Das Letras, 9(3), 8 – 24 . Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/17480