A invenção do literário
um olhar sobre a didatização de Jorge Amado
Abstract
The collection of "Comments on Literature", organized by Álvaro Cardoso Gomes e Sônia Regina Rodrigues Neves, bring as one of those comments the work of Jorge Amado (1988). In that work the authors aim to present literature in a didatic way, relying on literary theory and criticism to set up about the forms of teaching literature. It is possible to see in the work the reader biases to different kinds of knowledge, creating a gap between what is the teaching of literature and what is being taught. Realizing this gap in education and its didactization through literature, this research states about the importance of the reader in the consumption of the esthetic text, so to coduct new reading practices. Thereunto, the researche relies on the theories of Sartre (1999), Lajolo (2004), Soares (1999), Barthes (1977), Melo e Silva (2011), among others theorists. In conclusion, it is understood that the editorial choices, covering a specific editing purposes, subdues the student's reading ability, completing the ideological paths of its creators.
References
GOMES, Álvaro Cardoso. Jorge Amado: seleção de textos, notas, estudos biográficos. Histórico e crítico por Álvaro Cardoso Gomes. 2. Ed. Histórico e crítico por Álvaro Cardoso Gomes. 2 ed. São Paulo, Nova Cultural, 1988.
LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Ática 2004.
MANGUEL, Alberto. Uma história da leitura - título original: A history of reading
tradução: Pedro Maia Soares. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
MELO, Márcio Araújo de; SILVA, Antonio Adailton. Ensino da literatura: diversidade e Fronteira. Polifonia (UFMT), v. 18, p. 110-123, 2011.
MORTATTI, Maria do Rosário. Leitura, literatura e escola: sobre a formação do gosto. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. Mutações da literatura no século XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2016, p. 57.
SARTRE, Jean-Paul. Que é a Literatura? 3ª edição. Tradução de Carlos Felipe Moisés. São Paulo: Ática, 1999.
SILVA, Luiza Helena de Oliveira e MELO, Márcio Araújo de. O que pode o leitor? EntreLetras, 2016, 6(2), p. 120-132.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores concordam com os termos da Declaração de Direito Autoral, que se aplicará a esta submissão caso seja publicada nesta revista (comentários ao editor podem ser incluídos a seguir).