GUERRILHA DO ARAGUAIA

UMA PROPOSTA PEDAGÓGICA A PARTIR DA LITERATURA DE TESTEMUNHO

Authors

Abstract

The present work aims to present the analysis of the booklet produced by the researchers who are part of the Grupo de Estudos do Sentido do Tocantins (GESTO), which emerged as one of the extension actions of the university, members of the project of the Dean of Extension, Culture and Community Affairs (PROEX) in Portuguese at the Federal University of Northern Tocantins (UFNT). The project addresses questions about the Guerrilha do Araguaia and the impacts of this conflict in the city of Xambioá, in the northern region of the State of Tocantins. The objective is to present the importance of this theme for the inhabitants of the region of Xambioá – in particular public high school students – using the testimonial literature as a manifesto of resistance and fight against the erasure of the memory of the survivors of the years of “lead”, and taking these memories into account, we encourage reflection on the history of the city of Xambioá, promoting a perception of the historical moment of the Guerrilha do Araguaia years, which correspond to the 60s and 70s dominated by violence and silencing , as well as resistance from the guerrillas and other people who fought against the dictatorial regime in force at the time.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018

BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, Arte e Política. Trad. Sergio Paulo Rouanet. Brasiliense, São Paulo, 1996.

BERTRAND, Denis. Caminhos da semiótica literária. Bauru: EDUSC, 2003, 442p.

COMPAGNON, Antoine. Literatura Para Que?. Editora UFMG, Belo Horizonte, 2009.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, SP: Paz e Terra, 2011.

HOBSBAWN, Eric. A Era dos extremos: o breve século XX(1914-1991). Trad. Marcos Santarrita. Cia. das Letras, São Paulo, 2010.

LIBÂNEO, J.C. Didática. Cortez, 2ª ed. São Paulo, 2013.

SILVA, Luiza Helena Oliveira da.; MELO, Marcio Araujo de.(Org.). Memórias e histórias da Guerrilha do Araguaia. Le Coq editora, 2023.

SANTOS,Vilson P. Dos; BIANCATO, Adriana Aparecida; SILVA. Luiza Helena O. Da. Juventude no Exílio: literatura juvenil brasileira decolonial - a Ditadura Militar no Brasil em Meninos sem Pátria (1981), de Luiz Puntel. A cor das Letras. v.24, n.esp., p.139-155, UEFS, Feira de Santana, julho de 2023.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. (org) História, Memória e Literatura: O testemunho na era das catástrofes. Campinas: Ed. Unicamp, 2003.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Dossiê Literatura de Testemunho. Cult. v.11, junho de 1999.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Testemunho e a política da memória: o tempo depois das catástrofes. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História. São Paulo-SP, v.30, p. 71-98, jun. 2005.

VALDIVIA, A. M. I. Aprendizagem Estratégica e desenvolvimento Profissional- Material impresso- Funiber, 2017

VASCONCELLOS, Celso dos S: Planejamento Projeto de Ensino-Aprendizagem e. Projeto Político-Pedagógico. Ladermos Libertad-1. 7º Ed. São Paulo, 2000.

Published

2024-01-11

How to Cite

Jéssica Ferreira Costa Guimarães, Érica . (2024). GUERRILHA DO ARAGUAIA: UMA PROPOSTA PEDAGÓGICA A PARTIR DA LITERATURA DE TESTEMUNHO. Porto Das Letras, 9(3), 191 – 211 . Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/17269