A gestão escolar como um instrumento de política de línguas

Authors

Abstract

This article analyzes school management as an instrument of language policy. To this end, a discussion of a theoretical nature will first be made, establishing the conditions under which the management of a school can be conceived as an instrument of language policy, with political effects on the way in which the languages in operation in its space are signified and signify its speakers. The school will be conceived as a space of enunciation. In a second moment, an analytical discussion will be made, in which two texts that function as language policy documents at the Federal Institute of São Paulo (IFSP) will be analyzed. The theoretical-analytical discussion will be conducted from the perspective of the semantics of the event, in a fruitful dialog with the French discourse analysis. From the discussion undertaken, it will be observed that the school administration exercises power in the interplay of forces between languages and their speakers in the school space, since, through its administrative-normative acts, it organizes the way each language will function in its space of enunciation.

Author Biography

David Guadalupe Toledo Sarracino, Universidad Autónoma de Baja California

É graduado em Idiomas pela Universidad Juárez Autónoma de Tabasco, mestre em Docência pela Universidad Autónoma de Baja California e Doutor em Linguística pela Universidad Autónoma de Quéretaro. É professor-pesquisador da Faculdade de Idiomas da Universidad Autónoma de Baja California. Desenvolve suas pesquisas na área de Políticas Linguísticas, área em que possui diversas publicações de sua autoria.

References

ALTHUSSER, Louis. Ideologia e Aparelhos Ideológicos de Estado (Notas para uma investigação). In: ZIZEK, Slavoj (Org.). Um mapa da ideologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996. p. 105-142.

ARNOUX, Elvira Narvaja. Los discursos sobre la nación y el lenguaje en la formación del Estado (Chile, 1842-1862). Estudio glotopolítico. Buenos Aires: Santiago Arcos editor, 2008.

AUROUX, Sylvain. A revolução tecnológica da gramatização. 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2009.

BERGER, Isis Ribeiro. Pluralidade linguística e políticas linguístico-educacionais no Brasil: rumo à gestão do multilinguismo: TOWARDS MULTILINGUALISM MANAGEMENT. Cadernos de Letras da UFF, v. 32, n. 62, p. 119-142, 30 jul. 2021.

DINIZ, Leandro Rodrigues Alves. Mercado de línguas: a instrumentalização brasileira do português como língua estrangeira. Campinas: Editora RG, 2010.

GUESPIN Louis, MARCELLESI Jean-Baptiste. Pour la glottopolitique. Langages, 21ᵉ année, n° 83, p. 5-34, 1986.

GUIMARÃES, Eduardo. Semântica: enunciação e sentido. Campinas: Pontes, 2018.

_____. Domínio semântico de determinação. In: ______.; MOLLICA, Maria Cecília. (Orgs.). A palavra: forma e sentido. Campinas: Pontes, Editora RG, 2007. p. 79-100.

LAURIA, Daniela. Lengua y política: historia crítica de los diccionarios del español de la Argentina. Buenos Aires: Eudeba, 2022.

NUNES, José Horta. Dicionários no Brasil: análise e história do século XVI ao XIX. Campinas: Pontes; São Paulo: Fapesp; São José do Rio Preto: Faperp, 2006.

ORLANDI, Eni. Língua brasileira e outras histórias: discurso sobre a língua e ensino no Brasil. Campinas: Editora RG, 2009.

_____. (Org.). Política linguística no Brasil. Campinas: Pontes, 2007.

_____. (Org.) História das ideias linguísticas: construção do saber metalinguístico e constituição da língua nacional. Campinas: Pontes; Cáceres: Unemat, 2001.

PARO, Vitor Henrique. O princípio da gestão escolar democrática no contexto da LDB. Revista Brasileira de Administração da Educação, Porto Alegre, v. 14, n. 2, p. 243-251, jul./dez., 1998.

PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 4. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2009.

Published

2023-11-20

How to Cite

Leopoldino dos Santos, G., & Toledo Sarracino, D. G. (2023). A gestão escolar como um instrumento de política de línguas. Porto Das Letras, 9(2), 148–167. Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/17191

Issue

Section

Instrumentos Linguísticos