LETRAMENTO LITERÁRIO E FORMAÇÃO DE PROFESSORES
Abstract
The discussion to be developed aims to contribute to the affirmative course on the practice of literary reading in basic and higher education. With a view to thinking about educational actions for the teaching of literature addressed for the training of teachers, within the scope of teaching indigenous history and culture, from a perspective of recognition and work with texts by indigenous authorship in pedagogical practices that highlight voices that make up contemporary indigenous literature in Brazil. For theoretical foundation we will use Street (2014), Rojo (2012) and Kleiman (1995) from the concepts of literacy and literacy as a social practice. As a methodological training resource, the intention will be to present literary literacy activities based on the literary mediation workshops and reading circles proposed by Rido Cosson (2018), in the book “Literary Literacy: theory and practice”.
References
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2018.
CANDIDO, Antonio (2011). “O direito à literatura”. In: ______. Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, p.195-216.
KLEIMAN, Ângela. (org.) Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1995.
KLEIMAN, Ângela. Os estudos de letramento e a formação do professor de Língua materna. Linguagem em (Dis)curso – LemD, v. 8, n. 3, p. 487-517, set./dez. 2008.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. 2ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
ROJO, R.; MOURA, E. (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.
SOARES, M. Práticas de letramento e implicações para a pesquisa e para políticas de alfabetização e letramento. In: MARINHO, M.; CARVALHO, G.T. (orgs.) Cultura escrita e letramento. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
STREET, Brian. Letramentos Sociais. São Paulo: Parábola, 2014.
ZILBERMAN, Regina. A leitura e o ensino da literatura. Curitiba: 2012, Ibpex.
ZILBERMAN, Regina. Que literatura para a escola? Que escola para a literatura? Revista Desenredo, v. 5, n. 1, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores concordam com os termos da Declaração de Direito Autoral, que se aplicará a esta submissão caso seja publicada nesta revista (comentários ao editor podem ser incluídos a seguir).