LETRAMENTO LITERÁRIO E FORMAÇÃO DE PROFESSORES

Authors

Abstract

The discussion to be developed aims to contribute to the affirmative course on the practice of literary reading in basic and higher education. With a view to thinking about educational actions for the teaching of literature addressed for the training of teachers, within the scope of teaching indigenous history and culture, from a perspective of recognition and work with texts by indigenous authorship in pedagogical practices that highlight voices that make up contemporary indigenous literature in Brazil. For theoretical foundation we will use Street (2014), Rojo (2012) and Kleiman (1995) from the concepts of literacy and literacy as a social practice. As a methodological training resource, the intention will be to present literary literacy activities based on the literary mediation workshops and reading circles proposed by Rido Cosson (2018), in the book “Literary Literacy: theory and practice”.

Author Biography

Moema de Souza Esmeraldo, Universidade Federal de Roraima

Docente efetiva, Adjunto A, na Universidade Federal de Roraima, no Centro de Educação, atuando nos cursos de Educação do Campo, na licenciatura em matemática EAD e professora nos Programas de Pós-graduação em Letras (PPGL/UFRR) e Mestrado Profissional em Educação Inclusiva (Profei). Atualmente participa dos grupos de pesquisa FPEC- Formação de professores e práticas pedagógicas e epistemológicas na Educação do Campo (FPEC/LEDUCARR/PPGE/UFRR/UERR), Literatura, africanidades e minorias sociais (PPGL/UFRR) e Recepção da Literatura infanto-juvenil e práticas sociais de letramento literário (LEDUCARR/CEDUC/UFRR), neste último está como líder. Doutora em Letras (2018), pelo Programa de Literatura, cultura e contemporaneidade na PUC-Rio e Mestra em Estudos da Linguagem (2014) pela UFG. Possui graduação em Letras Português/ Inglês pela Universidade Estadual de Goiás/Campus Cora Coralina (2005) e graduação em Pedagogia (2010). Foi servidora da Secretaria de Educação do Distrito Federal e Secretaria de Educação de Goiás, além de professora Substituta, na Universidade Estadual de Goiás/Campus Formosa. Tem experiência na área de Educação atuando principalmente nos seguintes temas: literatura, crônica, poesia, letramento, escritas decoloniais, formação de professores, análise do discurso (AD) e sociolinguística. OIRCID: 0000-0001-5626-1267

References

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Published

2024-01-11

How to Cite

Endalécio Martins, R., & de Souza Esmeraldo, M. (2024). LETRAMENTO LITERÁRIO E FORMAÇÃO DE PROFESSORES. Porto Das Letras, 9(3), 87 – 97. Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/17079