This is an outdated version published on 2024-05-19. Read the most recent version.

ANÁLISE DO DISCURSO ESPACIAL DE CENÁRIOS TEMÁTICOS EM FESTAS DE ANIVERSÁRIO INFANTIL A PARTIR DA SEMIÓTICA SOCIAL E MULTIMODALIDADE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/10.20873-2024-h1d-7

Abstract

This article is a result of a thesis that focuses on the spatial discourse analysis of  thematic party settings of children's birthday parties, understood as spatial texts. The aim of the article is to present a synthesized discussion of that analysis. To this end, this text situates some key concepts; it presents the theoretical framework used in the research and the methodological aspects; it describes the situational and cultural contexts in which the thematic scenarios are embedded; it presents  a descriptive and comparative analysis of the semiotic resources used in spaces reserved for children's themed party settings, and in party settings that suggests interaction between these spatial texts and their users; it discusses the dimensions of discursive practice and social practice that involve the party settings. It is supported by the contributions of Systemic-Functional Linguistics (HALLIDAY, 1978), Critical Discourse Analysis (FAIRCLOUGH, 2001; MEURER, 2005), Social Semiotics (HODGE; KRESS, 1988; VAN LEEUWEN, 2005) and Spatial Discourse Analysis (STENGLIN, 2004; 2009; RAVELLI; MCMURTRIE, 2016). It is a qualitative approach research that describes and analyse the data in a comparative-interpretative manner. The results point to the spaces destined to the party settings and the party settings as texts that communicate ideas, beliefs and values ​​that imply the conception of a certain Brazilian childhood.

Keywords: Thematic party setting; Spatial discourse; Multimodality; Social semiotics.

 

Author Biography

Cláudia Regina Ponciano Fernandes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba

rofessora de língua inglesa do Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia, campus Guarabira. Possui mestrado em Linguística , especialização em língua inglesa e graduação em Letras pela Universidade Federal da Paraíba. Possui experiência profissional em institutos de idiomas, em escolas privadas, em escolas públicas da Paraíba e no Ensino a Distância. Doutora em Linguística na área de concentração Linguística e Práticas Sociais da Universidade Federal da Paraíba e membro do Grupo de Pesquisa em Semiótica Visual e Multimodalidade.

References

ALMEIDA, D. B. L. Revisiting children’s studies through the lens of the sociology of childhood. Poiésis, Tubarão, v. v.4, n. 8, p. 473-484, Jul./Dez. 2011.

ATIHÉ, E. B. A. Nesta data querida: uma reflexão imaginativa sobre a festa infantil de aniversário e o cultivo da alma pelo imaginário. In: PEREZ, L. F.; AMARAL, L. M. W. Festa como perspectiva e em perspectiva. 1ª. ed. Rio de Janeiro: Garamond, 2012. p. 211-232.

BAUMAN, Z. Vida para consumo: A transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2008.

BEZERRA, F. A análise crítica do discurso e os multiletramentos: o papel da linguagem no fazer docente contemporâneo. In: ARCOVERDE, R.; BRANCO, S.; NÓBREGA, C.; FARIAS, W. (orgs.). Educação linguística e literária: discursos, políticas e práticas. Campina Grande: UFCG, 2016. p. 189-204.

DEL PRIORE, M. Apresentação; O cotidiano da criança livre no Brasil entre a Colônia e o Império. In: DEL PRIORE, M. História das crianças no Brasil. 7ª. ed. São Paulo: Contexto, 2018 [1999]. p. 7-17; 84-106.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e Mudança Social. Tradução de Izabel Magalhães. Brasília: Universidade de Brasilia, 2001.

FERNANDES, C.R.P. Parabéns pra você! Cenários temáticos em festas infantis: um olhar para o discurso espacial a partir da multimodalidade e semiótica social. 2022. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2022.

FUZER, C.; CABRAL, S. R. S. Introdução à Gramática Sistêmico-Funcional em língua portuguesa. 1ª. ed. Campinas, São Paulo: Mercado de Letras, 2014.

GUALBERTO, C. L.; PIMENTA, S. M. O.; SANTOS, Z. B. Leitura e produção textual no contexto acadêmico:práticas e reflexões a partir da multimodalidade e da Semiótica Social. In: GUALBERTO, C. L.; PIMENTA, S. M. O.; SANTOS, Z. B. Multimodalidade e Ensino: múltiplas perspectivas. São Paulo: Pimenta Cultural, v. ISBN 978-85-7221-006-5 (eBook PDF), 2018. p. p. 13-35.

HALLIDAY, M. A. K. Language as Social Semiotic. London: Arnold, 1978.

HODGE, R.; KRESS, G. Social Semiotics. 1st. ed. Ithaca, NY: Cornel Universal Press. 1988.

KALANTZIS, M.; COPE, B. Literacies. [S.l.]: Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-1-107-40219-5 Paperback. Disponível em: https://tuxdoc.com/download/kalantzis-m-cope-b-2012-literaciespdf-4_pdf. Acesso em: 26 jul. 2020.

KRESS, G; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. 2nd. ed. London/New York: Routledge. 2006 [1996].

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Colour as a Semiotic Mode: Notes for a Grammar of Colour. Visual Communication, Vol.1, n. 3, 2002. p. 343-368.

KRESS, G. Where meaning is the issue. In: KRESS, G. Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2010. p. 1-17.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de Metodologia Científica. 8ª. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

MEURER, J. L. Gêneros Textuais na Análise Crítica de Fairclough. In: MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROCH, D. Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. p. 81-106.

NASCIMENTO, R.; BEZERRA, F.; HEBERLE, V. Multiletramentos: iniciação à análise de imagens. Linguagem e Ensino, Pelotas, 14, Jul/dez 2011. 529-552.

NOGUEIRA, I. S. C. O surgimento do sentimento de infância no Brasil e o cuidado com as crianças. Revista Contrapontos - Eletrônica, Itajaí, v.16, n. 3, set/dez 2016. p.491-517. Disponível em: https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc/article/view/8513. Acesso em: 10 abr.2020.

OLIVEIRA, M. M.; SOUZA, F. R. L.; PESSOA, M. F. Consumo conspícuo: relações de consumo e influências externas de mães em festas infantis. In Anais da XIV Semana do Administrador e I Encontro de Iniciação Científica do Núcleo de Estudos Organizacionais do Alto Oeste Potiguar – NEOP. Pau dos Ferros/RN.Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN. 2019. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/semad2019/193717-consumo-conspicuo---relacoes-de-consumo-e-influencias-externas-de-maes-em-festas-infantis/. Acesso em: 29 maio 2020.

OLIVEIRA, M. N.; ABREU, N. R. Parabéns pra você! O consumo de mães em festas infantis. Revista Pensamento e Realidade, São Paulo, v. 30, n. 2, p. 34-52, 2015.

PEREIRA, C. M. R. B.; SARDINHA, D. C.; BALSAN, R. Um olhar geográfico sobre festas, aniversários e celebrações. Rev. Humanidades, Fortaleza, v. 31, n. 1, p. p. 66-85, jan./jun. 2016.

PEREZ, L. F. Introdução. In: PEREZ, L. F.; AMARAL, L.; MESQUISTA, V. (. ). FESTA como perspectiva e em perspectiva. Rio de Janeiro-RJ: Garamond, 2012. p. 13-19.

PIMENTA, S. M. O. Prefácio. In: GUALBERTO, C. L. Muito além das palavras: leituras multimodais a partir da semiótica social. São Paulo: Pimenta Cultural, 2017. p. 9-10. ISBN 978-85-66832-60-0(eBook PDF).

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do Trabalho Científico e Técnicas de Pesquisa e Trabalho Científico. 2ª. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. Disponivel em: <http://migre.me/eqVxf>. Acesso em: 21 maio 2016.

RAVELLI, L. Analysing Space: Adapting and Extending Multimodal Frameworks. In: UNSWORTH, L. Multimodal Semiotics: Functional Analysis in Contexts of Education. Londres: Bloombury Academic, 2008.

RAVELLI, L. J.; MCMURTRIE, R. J.. Multimodality in the Built Environment> Spatial Discourse Analysis. London and New York: Routledge, 2016.

RAVELLI, L.; HEBERLE, V. Bringing a museum of language to life: the use of multimodal resources for intetactional engagement in the Museu da Língua Portuguesa. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 16, n. 4, p. 521-546, Junho 2016.

RESENDE, V.; RAMALHO, V. Análise de Discurso Críitica. São Paulo: Contexto, 2006.

SIBILIA, P. O Show do Eu: A intimidade como espetáculo. 2ª rev. ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 2016.

SIROTA, R. Primeiro os amigos: os aniversários da infância, dar e receber. Educação e Sociedade, Campinas, 26, n. 91, Maio/Ago 2005. 535-562. Disponivel em: . Acesso em: 21 abr.2020.

SIROTA, R. As delicias de aniversário: uma representação da infância. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, SP, 2, n. 2, nov 2008. 32-59. Disponivel em: <http://www.reveduc.ufscar.br>. Acesso em: 10 maio 2018. Traduzido por Rosária Cristina Costa Ribeiro.

STENGLIN, M. Packaging Curiosities: Toward a Grammar of Three Dimensional Space. University of Sydney. Sidney. 2004.

STENGLIN, M. Space odyssey: a guided tour through the semiosis of three dimensional space. Visual Communication, Los Angeles et al, v. 8, n.1, p. 35-64, 2009.

VAN LEEUWEN, T. Semiotic principles. In: VAN LEEUWEN, T. Introducing Social Semiotics. 1ª. ed. [S.l.]: Routledge Taylor & Francis Group, 2005. p. XI-89.

VIANA, M. A. Infância contemporânea: institucionalização e cerceamento. Pluralidades em Saúde Mental, Curitiba, 7, n. 2, jul./dez 2018. p. 47-68.

Published

2024-05-19

Versions

How to Cite

Ponciano Fernandes, C. R. (2024). ANÁLISE DO DISCURSO ESPACIAL DE CENÁRIOS TEMÁTICOS EM FESTAS DE ANIVERSÁRIO INFANTIL A PARTIR DA SEMIÓTICA SOCIAL E MULTIMODALIDADE. Porto Das Letras, 10(1), 176–205. https://doi.org/10.20873/10.20873-2024-h1d-7

Most read articles by the same author(s)