CANTAR E RIMAR IMAGENS DE SI
CENOGRAFIA E ETHOS EM NARRATIVAS DE RAP EMICIDA
Abstract
In light of Patrick Charaudeau's Semiolinguistic Theory of Discourse (1999, 2016, 2017) and the perspectives of socio-historical enunciative-discursive studies by Dominique Maingueneau (2015, 2018), this study investigates the constitution of scenography and discursive ethos, as self-images, in song lyrics narratives. As a corpus of analysis, were selected the lyrics of the rap musical work, entitled Triunfo (2008), by the singer and composer Emicida. By analyzing this corpus, under the bias of an exploratory-descriptive study of qualitative approach, we tried to answer the following methodological questions: how is the scenography manifested in the speech of the selected rap song lyrics? How is the ethos constituted in this scenography? What ethos does the author of the rap narrative produce for himself? This work also adopts as reference the studies by Bakhtin (2009, 2011), Freitas et al. (2021), Machado e Mendes (2013), among other complementary authors. The research results indicate that the enunciation scenes created are located in the marginal discursive field, whose enunciator uses the tone of protest and social criticism and appropriates the imaginary of the marginalized subject, black, rap poet, from the urban periphery, to discursively confer a positive image of the self and present an ethos invested with leadership, credibility, empowerment, insurgency and suitability, in opposition to the oppressive vision that seeks to silence its voice and neutralize its identity.
References
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 8. ed. São Paulo: Hucitec, 2009.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 6 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
CHARAUDEAU, Patrick. Análise do discurso, controvérsias e perspectivas. In: MARI, H.; PIRES, S.; CRUZ, A. R.; MACHADO, I. L. Fundamentos e dimensões da análise do discurso. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, Núcleo de Análise do Discurso, 1999.
CHARAUDEAU, Patrick. Discurso Político. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2015.
CHARAUDEAU, Patrick. Linguagem e discurso. Modos de Organização. São Paulo: Contexto, 2016.
CHARAUDEAU, Patrick. Os estereótipos, muito bem. Os imaginários, ainda melhor. Trad. André Luiz Silva e Rafael Magalhães Angrisano. Entrepalavras, Fortaleza, v. 7, p. 571-591, jan/jun, [2007] 2017.
COSTA, Sérgio. Dois Atlânticos: teoria social, anti-racismo, cosmopolitismo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.
DEHÒ, Maurício. “A música é uma arma”. UOL, 19 de abril de 2018. Entretenimento. Disponível em: https://www.uol/entretenimento/especiais/emicida.htm. Acesso em: 10 jun. 2022.
FIGUEIREDO, Marina Haber de. Rap e funk: a busca por voz e visibilidade. 2016. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/9313. Acesso em: 25 jun. 2022.
FREITAS, Ernani Cesar de; JUNIOR, Fernando Simões Antunes; BOAVENTURA, Luis Henrique. Nat Natura: cenografia e ethos em perspectiva ergológica na comunicação organizacional. Organicom, São Paulo, v. 18, n. 36, p. 40-51, 2021.
MACHADO, Ida Lúcia. MENDES, Emília. A análise semiolinguística: seu percurso e sua efetiva tropicalização. Revista latino-americana de estudos do discurso, Brasília, v. 13, n. 2, p. 7-20, 2013.
MAINGUENEAU, Dominique. A propósito do ethos. In: MOTTA, A. R.; SALGADO, L. (orgs.). Ethos discursivo. São Paulo: Contexto, 2015.
MAINGUENEAU, Dominique. Ethos, cenografia, incorporação. In: AMOSSY, R. (org.). Imagens de si no discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2018.
MENDES, Gabriel Gutierrez & PEÇANHA, Caio Marques. Emicida e o Brasil de “Boa Esperança”. Espaço e Tempo Midiáticos, Palmas, v. 1, n. 1, p. 93-107, jul/dez, 2016.
MUDIMBE, Valentin-Yves. A invenção da África. Revista Concinnitas, Rio de Janeiro, v. 1, n. 16, p. 73-81, 2010.
OLIVEIRA, Leandro. “Triunfo”. In: OLIVEIRA, Leandro. Pra quem já Mordeu um Cachorro por Comida, até que eu Cheguei Longe. Produção: Felipe Vassão. [Single]. São Paulo: Laboratório Fantasma, 2008.
PRODANOV, Cleber Cristiano; DE FREITAS, Ernani Cesar. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2 ed. Novo Hamburgo: Editora Feevale, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores concordam com os termos da Declaração de Direito Autoral, que se aplicará a esta submissão caso seja publicada nesta revista (comentários ao editor podem ser incluídos a seguir).