“Go, Daughter, Go”

Death and Affective Daily Life in the Short Story “Chamada”, By João Anzanello Carrascoza

Authors

Abstract

ABSTRACT: This article presents a critical analysis of the representation of death and its contribution to the construction of everyday affections within the short narrative "Chamada" (2004) by João Anzanello Carrascoza, a Brazilian writer considered one of the great revelations of contemporary fiction. To understand how such processes are represented in the published work, we examine the reasons why the theme of death followed, for a long time, an incipient approach within the juvenile literary subsystem and to what extent Carrascoza's writing provides an opportunity for a new look at this topic. The study demonstrates that youth fiction can be a space less concerned with teaching current values ​​and more interested in awakening children and youth readers to very useful discussions not only about death and affective daily life but about all the dilemmas that surround the human being. Therefore, we resort to studies that bring to the context critical perspectives about children's and youth literature (LIJ) produced in Brazil, such as Ricardo Azevedo (2001), among other scholars and theories that deal with the ways that the representation of death and affection, as themes, occupy the scene of LIJ, as Giorgio Agamben (1999), Philippe Ariès (2012 and 2014) and Miguel Conde (2021).

KEYWORDS: Children's and youth literature; Death; Affection; João Anzanello Carrascoza.

Author Biographies

Hellyana Rocha e Silva, Universidade Federal de Catalão

Currículo: Doutoranda em Estudos da linguagem pela Universidade Federal de Catalão. Mestra em Letras - Estudos Literários pela Universidade Federal do Tocantins (2017), Especialista em Gênero e Diversidade na Escola pela Universidade Federal do Tocantins (2016) e Graduada em Letras: português e respectivas literaturas pela mesma universidade (2013). É professora efetiva do Instituto Federal Goiano, Campus Urutaí; tem experiência como docente do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico. Nos últimos anos desenvolveu estudos na área das Letras, com ênfase em Literatura brasileira de autoria feminina, crítica feminista e teorias de gênero, analisando, principalmente, questões relacionadas à representação, identidade e subjetividade femininas.

Luciana Borges, Universidade Federal de Catalão

É Doutora em Letras - Estudos Literários pela Universidade Federal de Goiás (2009), Mestre em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás (1999) e Graduada em Letras pela Universidade Federal de Goiás (1995). Atualmente é professora da Universidade Federal de Catalão e atua no Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem UFG). Realizou Estágio Pós-Doutoral na Universidade Federal de Santa Catarina, com supervisão da professora Tânia Regina O. Ramos. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura de Autoria Feminina, atuando principalmente nos seguintes temas: estudos de gênero, crítica feminista, erotismo e pornografia.

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Published

2022-12-23

How to Cite

Silva, H. R. e, & Borges, L. . (2022). “Go, Daughter, Go”: Death and Affective Daily Life in the Short Story “Chamada”, By João Anzanello Carrascoza. Porto Das Letras, 8(4), 306–329. Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/14642