ENVIRONMET MOODLE AND AMPLICATION OF DIGITAL LITERACY: experience with emerging genre discussion forum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p182

Keywords:

emerging genres, digital literacy, interaction and interactivity, Moodle environment

Abstract

Describes an interactive experience with the Moodle environment in the Distance Education component, taught at the Pedagogia course at the State University of Bahia (UNEB). It reflects on this platform as a public sphere, which corresponds to a dynamic space in the expansion of digital literacy, from reading and writing practices mediated by the emerging genre discussion forum. This genre allowed the student to construct and socialize authorial texts, increasing the interaction and participation in this virtual environment. This work presents students' reflections on the process of interaction and collective construction of texts, paying attention to the communicative relations and the problematization of knowledge that they create.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Úrsula Cunha Anecleto, Universidade do Estado da Bahia

Professora Assistente da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Doutora em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Docente no Mestrado em Estudos Linguísticos (PGEL/UEFS) e no Mestrado Profissional em Educação e Diversidade (MPED/UNEB). Membro do grupo de pesquisa Linguagem, Sociedade e Produção de Conhecimento (LINSP/UEFS). E-mail: ursula.cunha@hotmail.com.

References

ALVES, Lynn. Um olhar pedagógico das interfaces do Moodle. In: ALVES, Lynn; BARROS, Daniela; OKADA, Alexandra. Moodle: estratégias pedagógicas e estudo de caso. Salvador: EDUNEB, 2009.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. A era da informação: economia, sociedade e cultura. Vol. 1. Tradução Roneide Venancio Majer. 6 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

FRADE, Isabel Cristina A. da Silva. Alfabetização digital: problematização do conceito e possíveis relações com a pedagogia e com aprendizagem inicial do sistema de escrita. In: COSCARELLI, Carla Viana e RIBEIRO, Ana Elisa. Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

HABERMAS, Jürgen. Mudança estrutural da esfera pública. Tradução Flávio Kothe. Rio de Janeiro: Tempos Modernos, 1984.

HABERMAS, Jürgen. Direito e democracia. Entre factividade e validade. Volume 2. Tradução Flávio Beno Siebeneichler. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1997.

HABERMAS, Jürgen. Técnica e ciência como ideologia. Lisboa: Edições 70, 2006.

HABERMAS, Jürgen. Teoria do agir comunicativo: racionalidade da ação e racionalização social. Vol 1. Tradução Paulo Astor Soethe. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Tradução Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.

LÉVY, Pierre. O que é virtual? Trad. Paulo Neves. São Paulo: Ed. 34, 1996.

MARCUSCHI, Luiz Antonio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, Angela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora. Gêneros textuais e ensino. 5 ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.

PAPERT, Seymour. A máquina das crianças. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

PRIMO, Alex. Interação mútua e reativa: uma proposta de estudo. Revista Farmecos. Jan. 2000, n.12, p. 81-92.

SANTOS, Edmea. Por autorias livres, plurais e gratuitas. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 11, n. 18, p. 425-435, jul./dez. 2002.

SANTOS, Edmea. Educação online para além da EAD: um fenômeno da cibercultura. Actas do X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia. Braga: Universidade do Minho, 2009. Disponível em: http://www.educacion.udc.es/grupos/gipdae/documentos/congreso/xcongreso/pdfs/t12/t12c427.pdf. Acessado em: 26 de agosto de 2017.

SILVA, Marco. Sala de aula interativa. 6 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012.

SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educ. Soc, Campinas, vol. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002.

VALENTE, Luís; MOREIRA, Paulo; DIAS, Paulo. Moodle: Moda, mania ou inovação na formação? In: ALVES, Lynn; BARROS, Daniela; OKADA, Alexandra. Moodle: estratégias pedagógicas e estudo de caso. Salvador: EDUNEB, 2009.

Published

2018-08-01

How to Cite

ANECLETO, Úrsula Cunha. ENVIRONMET MOODLE AND AMPLICATION OF DIGITAL LITERACY: experience with emerging genre discussion forum. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 5, p. 182–205, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p182. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)