O CINEMA AFRICANO TECENDO REDES EDUCATIVAS E DE SUJEITOS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA MUNICIPALIDADE DE JUIZ DE FORA

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p557

Palabras clave:

, cinema africano, educação, redes educativas, arte.

Resumen

By enjoying a film at the invitation of one or a filmmaker, we always leave this experience with something new inside us. This is because, during the dive into the story (s) plotted by the images, these also penetrate deeply. They connect the nets present within us, shaking them and weaving new threads. It is for the discovery of some of these strands that this text invites the reader. It originates from an ongoing doctoral research that aims, through the historical-cultural perspective, to apprehend one or possible contributions of African cinema to teaching the history of the African continent and approaching its cultures in classrooms. These are initial reflections based on a clipping of the field of research, seeking to see the networks evidenced by the meeting of practitioners around the African cinema.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Senakpon Fabrice Fidèle Kpoholo, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutorando em Educação (UERJ). Mestrado em Educação (UERJ). Graduação em Geografia e Planejamento Territorial pela Université d’Abomey-Calavi (UAC, Benin). E-mail: fabrice19882000@yahoo.fr.

Maria Teresa de Assunção Freitas, Universidade Estadual do Rio de Janeiro

Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade Dom Bosco de Filosofia Ciências e Letras, mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ). E-mail: freitas.mteresa@gmail.com.

Citas

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

BAKHTIN, Mikhail (VOLOCHÍNOV). Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2009.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. O currículo como criação cotidiana. Rio de Janeiro: Faperj, 2012.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de; Garcia, Alexandra. O cinema:redes de prazeres e aprendizagens em imagenssons móveis. Quaestio, Sorocaba, v.18, n.1, p. 117-134, maio 2016.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice o social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez editora, 2008.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez editora, 2010.

VIGOSTKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fonte, 2009.

Publicado

2018-08-01

Cómo citar

KPOHOLO, Senakpon Fabrice Fidèle; FREITAS, Maria Teresa de Assunção. O CINEMA AFRICANO TECENDO REDES EDUCATIVAS E DE SUJEITOS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA MUNICIPALIDADE DE JUIZ DE FORA. Observatorio Magazine, [S. l.], v. 4, n. 5, p. 557–578, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p557. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4143. Acesso em: 22 nov. 2024.