O CINEMA AFRICANO TECENDO REDES EDUCATIVAS E DE SUJEITOS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA MUNICIPALIDADE DE JUIZ DE FORA
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p557Palabras clave:
, cinema africano, educação, redes educativas, arte.Resumen
By enjoying a film at the invitation of one or a filmmaker, we always leave this experience with something new inside us. This is because, during the dive into the story (s) plotted by the images, these also penetrate deeply. They connect the nets present within us, shaking them and weaving new threads. It is for the discovery of some of these strands that this text invites the reader. It originates from an ongoing doctoral research that aims, through the historical-cultural perspective, to apprehend one or possible contributions of African cinema to teaching the history of the African continent and approaching its cultures in classrooms. These are initial reflections based on a clipping of the field of research, seeking to see the networks evidenced by the meeting of practitioners around the African cinema.
Descargas
Citas
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
BAKHTIN, Mikhail (VOLOCHÍNOV). Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2009.
OLIVEIRA, Inês Barbosa de. O currículo como criação cotidiana. Rio de Janeiro: Faperj, 2012.
OLIVEIRA, Inês Barbosa de; Garcia, Alexandra. O cinema:redes de prazeres e aprendizagens em imagenssons móveis. Quaestio, Sorocaba, v.18, n.1, p. 117-134, maio 2016.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice o social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez editora, 2008.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez editora, 2010.
VIGOSTKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fonte, 2009.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.