POR UMA AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM COMO ATO AMOROSO: 50 anos da oficina pedagógica de Cipriano Luckesi
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2019v5n6p972Keywords:
AVALIAÇÃO ESCOLAR, APRENDIZAGEM, ATO PEDAGÓGICOAbstract
Interview held during the 10th IFMA / Campus Acailândia Technical Meeting on January 23, 2019, with education theorist Cipriano Carlos Luckesi, retired professor of the Faculty of Philosophy and the Graduate Program in Education of the Faculty of Education of the University Federal of Bahia (UFBA). Outstanding theorist in the studies in Evaluation of School Learning, there are 5 decades of seminal reflections on the theme. During the interview, the theorist Cipriano Luckesi spoke about his professional trajectory, and made reflections about the evaluation of learning as a pedagogical act, passing through the evaluation as a love act, the distinction between evaluating and examining until the process of consolidation of the studies in Learning Assessment in Brazil. Finally, he addressed the challenges of education for the teacher of the 21st century, as well as the trajectories, experiences and perspectives of the School Learning Assessment.Downloads
References
FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 1987.
LUCKESI, C. Avaliação da aprendizagem escolar. 1. ed. São Paulo: Cortez Editora, 1995.
LUCKESI, C. Avaliação da aprendizagem escolar: apontamentos sobre a pedagogia do exame, Revista Tecnologia Educacional, ABT, Rio de Janeiro, RJ, nº 101, pp. 82-86. Revista Tecnologia Educacional, Rio de Janeiro, n.101, pp. 82-86, 1991.
LUCKESI, C. Avaliação em educação: questões epistemológicas e práticas. Cortez Editora, São Paulo: Cortez Editora, 2018.
LUCKESI, C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. Cortez Editora, 22a. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2012.
LUCKESI, C. Avaliação da Aprendizagem Escolar: sendas percorridas. 1992. 560p. Tese [Doutorado em Filosofia da Educação]. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1992.
LUCKESI, C. Avaliação da aprendizagem na escola: reelaborando conceitos e recriando a prática. 1a. ed. Salvador Bahia: Edição do Autor, 2003.
LUCKESI, C. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez Editora, 2011.
LUCKESI, C. Avaliação educacional escolar: para além do autoritarismo. Cortez Editora, São Paulo: Cortez Editora, 1996.
LUCKESI, C. Equívocos teóricos na prática educativa. Rio de Janeiro: ABT - Associação Brasileira de Tecnologia Educacional, 1983.
LUCKESI, C. Fazer Universidade: uma proposta metodológica. Cortez Editora, 17a. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2012.
LUCKESI, C. Filosofia da Educação. Cortez Editora, 3a. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2011.
LUCKESI, C. O que é mesmo o ato de avaliar a aprendizagem?, Pateo Revista Pedagógica, Artemed, Porto Alegre, RS, nº 12, pp. 06-11. Pátio Revista Pedagógica, Porto Alegre/RS, v. 4, n.12, pp. 6-11, 2000.
LUCKESI, C.; PASSOS, E. S. Introdução à Filosofia: aprendendo a pensar. 1a. ed. São Paulo: Cortez Editora, 1995.
LUCKESI, C. Série Estudos e Pesquisas: prática docente e avaliação. Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Tecnologia Educacional, 1990.
LUCKESI, C. Sobre notas escolares: distorções e possibilidades. Cortez Editora, 1a. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2014.
MANACORDA, Mario A. História da educação: da antiguidade aos nossos dias. 13a. ed. Campinas: Autores Associados, 2013.
REICH, W. Psicologia de massas do fascismo. Tradução de Maria da Graça Macedo. 2a. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1988.
SOARES, F. da S.. Avaliar ou examinar? Eis a questão do erro. In.: Revista Mundo Jovem, Porto Alegre: PUC-RS 2012.
WERNECK, H. Se a escola boa é a que reprova, hospital bom é o que mata. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.