MULTILETRAMENTS IN CONTINUING TEACHING TRAINING AND PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p149

Keywords:

Teaching, Multiletramento, New Media, Training

Abstract

Continuing teacher training has been a concern of different public spheres, from
the federal to the municipal, since the teacher is the key element in improving
the quality of teaching. Thus, the objective of this article is to analyze proposed
activities in a continuing training course offered in the distance modality, at
federal levei. This paper analyzes the activities proposed in the specialization
course "Education in Digital Culture - Portuguese Language - Secondary
Education", partnership MEC-SEB-Proinfo / Federal University of Santa Catarina
(LANTEC). The analysis of the activities of the course allows the survey of
characteristics that seek to foster the multiletramentos of the teacher-trainees
involved in the formation, in the current educational context, it is urgent that
teachers take ownership of new languages, new media, multiletramentos. The
theoretical assumption that underlies research is the pedagogy of
multiletramentos proposed by the New London Group (LNG) in 1996.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Liliane Pereira da Silva Costa, Centro de Estudos e Tecnologias Educacionais (CETEC-SEE-SP)

Doutora em Linguística Aplicada pelo Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas (IEL/UNICAMP), na área de Linguagem e Educação. Professora Faculdade das Américas, curso de Letras. Professora efetiva da rede estadual de São Paulo, atuando no Centro de Estudos e Tecnologias Educacionais (CETEC), da Coordenadoria de Gestão da Educação Básica (SEE/SP), responsável por propor e articular projetos e programas pedagógicos com a utilização das tecnologias. E-mail: lilianecosta@gmail.com. 

References

CENTRO REGIONAL DE ESTUDOS PARA O DESENVOLVIMENTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO (CETIC). Pesquisa TIC Domicílios. 2015. Disponível em: <http://cetic.br/pesquisa/domicilios/indicadores>. Acesso em: 30 nov. 2016.

__________. CETIC.BR. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras – TIC 2014. NIC.BR/CETIC.BR, 2014. Disponível em <http://cetic.br/publicacao/pesquisa-sobre-o-uso-das-tecnologias-de-informacao-e-comunicacao-nas-escolas-brasileiras-tic-educacao-2015/>. Acesso em: 20 nov. 2016.

COLL, C. Psicologia y curriculum. Apud; SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. Org. Roxane Rojo e Glais Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercados de Letras, 2004.

COLL, C.; MONEREO, C. Educação e aprendizagem no século XXI: novas ferramentas, novos cenários, novas finalidades. In: COLL, C.; MONEREO, C. (Orgs.). Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Tradução N. Freitas. Porto Alegre: Artmed. P. 15-46.

COLL, C.; ILLERA, J. L. R. Alfabetização, novas alfabetizações e alfabetização digital: as TIC no currículo escolar. In: COLL, C.; MONEREO, C. (Orgs.). Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Tradução N. Freitas. Porto Alegre: Artme, 2010. p. 289-310.

COPE, B.; KALANTZIS, M. Multiliteracies: new literacies, new learning. Pedagogies: an international jornal, Nanyang Walk, v. 4, n. 3, p. 164-195, 2009.

__________; __________ (Eds.). Multiliteracies: Literacy learning and the design of social futures. London/ NY: Routledge, 2006[2000/1996].

KALANTZIS, M.; COPE, B.; HARVEY, A. Assessing multiliteracies and the new basics. Assesment in education, London (UK), v. 10, n. 1, p. 15-26, 2003.

__________. A Multiliteracies Pedagogy: a pedagogical supplement. In: COPE, B.; KALANTZIS, M. (Eds.). Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. London: Routledge, 2000.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Curso de especialização em educação na cultura digital. Guia de diretrizes metodológicas. Edla Maria Faust Ramos [et al.]. Brasília: Ministério da Educação, 2013a. Disponível em: <http://educacaonaculturadigital.mec.gov.br/>. Acesso em: 27 set. 2015.

NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies: desingning social futures. Harvard Educational Review, Cambridge (MA), v. 66, n.1, p. 60-92, 1996.

ROJO, R. H. R. Pedagogia dos multiletramentos. In: ROJO, R.; MOURA, E. (Orgs). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, p. 11-31, 2012.

Published

2018-08-01

How to Cite

COSTA, Liliane Pereira da Silva. MULTILETRAMENTS IN CONTINUING TEACHING TRAINING AND PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 5, p. 149–181, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p149. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5633. Acesso em: 22 dec. 2024.