PORTUGUESE CLASSES IN THE DIGITAL AGE: what do certain students say?
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p116Keywords:
Teaching Portuguese Language, Digital Literacy, Pedagogical PracticesAbstract
The teaching of Portuguese, through a historical dimension, is approached under different conceptions of language/languages that influenced it, according to Geraldi (1984).Language, as a means of interaction, a conception that revolutionizes the teaching of Portuguese, requires another methodological approach to this object, in which the social use of language should be relevant in circumstances related to speaking, listening, reading and writing.From the expansion of the digital textual world and the requirement of the methodological change in the teaching of the object another conception is added to that one. What do certain students say about it? This subject is discussed in this article, which follows the theoretical understandings of Soares (2002; 2009;), Rojo and Barbosa (2015), Coscarelli and Ribeiro (2011), Xavier (2008), Lévy (2010), among others.
Downloads
References
ANTUNES, Irandé. No meio do camino tinha um equívoco: Gramática, tudo ou nada. In: BAGNO, Marcos. (Org.)Linguística da Norma.São Paulo: Edições Loyola, 2012.p.115-121.
BELTRÃO, Lícia Maria Freire. A escrita do outro: anúncios de uma alegria possível. 2006. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2006.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394. Brasília-DF, de 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN). Ensino Fundamental e Médio. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CAMÕES, Luís de. Soneto 45. In: CAMÕES, Luís de. Obra completa em um volume. Riode Janeiro: Editora Aguilar S/A, 1988, p.284.
COSCARELLI, Carla Viana; RIBEIRO, Ana Elisa. (Orgs.) Letramento Digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 3ª ed.- Belo Horizonte: Ceale; Autêntica, 2011.
FLICK, Uwe. Introdução à Pesquisa Qualitativa. Trad. Joice Elias Costa. 3ª Edição.Porto Alegre: Artmed, 2009.
GERALDI, João Wanderley. O Texto na Sala de Aula. Cascavel: Assoeste, 1984.
HAYAKAWA, Samuel Ichiey. A linguagem no pensamento e na ação. Tradução de José Simões. São Paulo: Pioneira, 1972.
LEMOS, André; CUNHA, Paulo (Orgs.). Olhares sobre a Cibercultura. Sulina: Porto Alegre, 2003.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. COSTA, C. I. da( Trad.),3ª edição. São Paulo: Editora 34, 2010.
ORLANDI, Eni. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. Campinas, SP: Pontes, 1987.
PENTEADO, J. R. Whitaker. A técnica da comunicação humana. São Paulo: Pioneira, 1969.
ROJO, Roxane. BARBOSA, Jaqueline P. Hipermodernidade, Multiletramentos e Gêneros Discursivos. 1ª ed.- São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
SKINNER, Burrhus Frederic. Tecnologia do ensino. São Paulo: Herdes, 1972.
STREET, Brian. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução: Marcos Bagno. – 1ª edi. – São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
SOARES, Magda. Português na escola. História de uma disciplina curricular. In: BAGNO, Marcos. (Org.) Linguística da Norma.São Paulo: Edições Loyola, 2012.p.141-161.
____________. Novas Práticas de Leitura e Escrita: letramento na cibercultura. Educ. Soc., Campinas, vol. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002. Disponível em :< http://www.scielo.br/pdf/es/v23n81/13935.pdf.> Acesso em 10 de janeiro de.2016.
_____________. Letramento: um tema em três gêneros. 3ª edição. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
XAVIER, Antonio Carlos dos Santos. Letramento Digital e Ensino, 2008. Disponível em: <https://www.ufpe.br/nehte/artigos/Letramento%20digital%20e%20ensino.pdf.Acesso em 12 jan. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.