PORTUGUESE CLASSES IN THE DIGITAL AGE: what do certain students say?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p116

Keywords:

Teaching Portuguese Language, Digital Literacy, Pedagogical Practices

Abstract

The teaching of Portuguese, through a historical dimension, is approached under different conceptions of language/languages that influenced it, according to Geraldi (1984).Language, as a means of interaction, a conception that revolutionizes the teaching of Portuguese, requires another methodological approach to this object, in which the social use of language should be relevant in circumstances related to speaking, listening, reading and writing.From the expansion of the digital textual world and the requirement of the methodological change in the teaching of the object another conception is added to that one. What do certain students say about it? This subject is discussed in this article, which follows the theoretical understandings of Soares (2002; 2009;), Rojo and Barbosa (2015), Coscarelli and Ribeiro (2011), Xavier (2008), Lévy (2010),   among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mary de Andrade Arapiraca, Universidade Federal da Bahia

Doutora em Educação. Professora Titular da Faculdade de Educação da UFBA. E-mail: marya@ufba.br.

Lícia Maria Freire Beltrão, Universidade Federal da Bahia

Doutora em Educação. Professora Associada II da Faculdade de Educação da UFBA. E-mail: liciabeltrao@ufba.br. 

Jurene Veloso dos Santos Oliveira, Universidade Federal da Bahia

Mestranda em Educação do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da UFBA. E-mail: jureneveloso.adv@bol.com.br.   

References

ANTUNES, Irandé. No meio do camino tinha um equívoco: Gramática, tudo ou nada. In: BAGNO, Marcos. (Org.)Linguística da Norma.São Paulo: Edições Loyola, 2012.p.115-121.

BELTRÃO, Lícia Maria Freire. A escrita do outro: anúncios de uma alegria possível. 2006. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2006.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394. Brasília-DF, de 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN). Ensino Fundamental e Médio. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CAMÕES, Luís de. Soneto 45. In: CAMÕES, Luís de. Obra completa em um volume. Riode Janeiro: Editora Aguilar S/A, 1988, p.284.

COSCARELLI, Carla Viana; RIBEIRO, Ana Elisa. (Orgs.) Letramento Digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 3ª ed.- Belo Horizonte: Ceale; Autêntica, 2011.

FLICK, Uwe. Introdução à Pesquisa Qualitativa. Trad. Joice Elias Costa. 3ª Edição.Porto Alegre: Artmed, 2009.

GERALDI, João Wanderley. O Texto na Sala de Aula. Cascavel: Assoeste, 1984.

HAYAKAWA, Samuel Ichiey. A linguagem no pensamento e na ação. Tradução de José Simões. São Paulo: Pioneira, 1972.

LEMOS, André; CUNHA, Paulo (Orgs.). Olhares sobre a Cibercultura. Sulina: Porto Alegre, 2003.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. COSTA, C. I. da( Trad.),3ª edição. São Paulo: Editora 34, 2010.

ORLANDI, Eni. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. Campinas, SP: Pontes, 1987.

PENTEADO, J. R. Whitaker. A técnica da comunicação humana. São Paulo: Pioneira, 1969.

ROJO, Roxane. BARBOSA, Jaqueline P. Hipermodernidade, Multiletramentos e Gêneros Discursivos. 1ª ed.- São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

SKINNER, Burrhus Frederic. Tecnologia do ensino. São Paulo: Herdes, 1972.

STREET, Brian. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução: Marcos Bagno. – 1ª edi. – São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

SOARES, Magda. Português na escola. História de uma disciplina curricular. In: BAGNO, Marcos. (Org.) Linguística da Norma.São Paulo: Edições Loyola, 2012.p.141-161.

____________. Novas Práticas de Leitura e Escrita: letramento na cibercultura. Educ. Soc., Campinas, vol. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002. Disponível em :< http://www.scielo.br/pdf/es/v23n81/13935.pdf.> Acesso em 10 de janeiro de.2016.

_____________. Letramento: um tema em três gêneros. 3ª edição. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

XAVIER, Antonio Carlos dos Santos. Letramento Digital e Ensino, 2008. Disponível em: <https://www.ufpe.br/nehte/artigos/Letramento%20digital%20e%20ensino.pdf.Acesso em 12 jan. 2016.

Published

2018-08-01

How to Cite

ARAPIRACA, Mary de Andrade; BELTRÃO, Lícia Maria Freire; OLIVEIRA, Jurene Veloso dos Santos. PORTUGUESE CLASSES IN THE DIGITAL AGE: what do certain students say?. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 5, p. 116–148, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p116. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629. Acesso em: 22 nov. 2024.