CYBERVIDEOS AND MULTILITERACY IN ONLINE EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p231

Keywords:

Cybervideos, Multiliteracy, Research-formation in Cyberculture, Online Education

Abstract

Thinking from the analyzes on multiliteracy, we seek to deepen knowledge about videos in cyberculture, based on Online Education. In an exploratory study, six cybervideos were mapped and will be approached throughout the text: hypervideo, microvideo, videoclass, videoconference, volatile video and webinar. The main objective is to interweave the cybervideos with the productions, theories and the narratives of the cyberculture practitioners who emerged from a Cybervideos Production Workshop. The research method was Research-formation in cyberculture, developed at the graduate degree in Pedagogy of the State University of Rio de Janeiro. The effort to talk with the data from the field led us to the following subsumption notions: "videoteaching” and "audiovisual cyberexperience".

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edméa Santos, Universidade Estadual do Rio de Janeiro

Pós-doutora pela Universidade Aberta de Portugal-UAB. Doutorado e Mestrado em Educação pela UFBA, Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UERJ – Líder do Gpdoc – Grupo de Pesquisa Docência e Cibercultura. www.docenciaonline.pro.br; E-mail: edmeabaiana@gmail.com.

Vivian Martins

Mestre em Educação (PROPED/UERJ), Especialista em Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distância (UFF), Graduada em Pedagogia (UERJ). Professora do Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ). E-mail: vivian.martinst@gmail.com.

References

ARDOINO, Jacques. Para uma pedagogia socialista. Brasília: Editora Plano, 2003.

ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho: o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa; ALVES, Nilda (orgs.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas. 3ª ed. Petrópolis: DP&A, 2008, p.13-38.

BALADELI, Ana Paula Domingos. Formação do professor para os multiletramentos: relato de experiência de projeto de extensão. Língua, Linguística & Literatura. DLCV - João Pessoa, v.Esp., n.2, jul/dez, 2015. Disponível em: http://periodicos.ufpb.br/index.php/dclv/article/download/18857/17040. Acesso em: 26 jul 2017.

BARBOSA. Joaquim Gonçalves. Uma escola multirreferencial: a difícil arte de se

autorizar, o pensamento plural de Jacques Ardoino e a educação. In: MACEDO,

Roberto Sidnei; BARBOSA, Joaquim Gonçalves; BORBA, Sergio (Orgs.). Jacques

Ardoino & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012.

CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.

CRUZ, Dulce Maria. A potencialidade educacional e dialógica da videoconferência na EAD. In: Marco Silva; Lucila Pesce; Antônio Zuin. (Org.). Educação online. 1 ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2010, v. 1, p. 279-308.

DUARTE, Rosália; ELEÁ, Ileana. Mídia-educação: teoria e prática. In: SANTOS, Edméa. (org.). Mídias e tecnologias na educação presencial e a distância. Rio de Janeiro: LTC, 2016, p. 3-17.

FIEL. Arthur Felipe de Oliveira. O cinema como meio e forma de multiletramento. Anais do XII Congresso Internacional de Tecnologia na Educação. Pernambuco, 2015. Disponível em: http://www.pe.senac.br/congresso/anais/2015/arquivos/pdf/comunicacao-oral/O%20CINEMA%20COMO%20MEIO%20E%20FORMA%20DE%20MULTILETRAMENTO.pdf Acesso em: 26 jul 2017.

JUNIOR, Edson Estavarengo; SANTINI, Marisa Coelho Pereira; CHAVES, Rogerio E. Silva. Microvídeo: definições. Revista Inovaeduc. Nº 03 | Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (FE-Unicamp), 2015. Disponível em: < http://www.lantec.fe.unicamp.br/inovaeduc/wp-content/uploads/2015/n3.art3.pdf> Acesso em: 24 jun 2016.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação. N. 19. Rio de Janeiro, 2002. pp. 20-28. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf Acesso em: 19 jul 2017.

MORAN, José M. O vídeo na sala de aula. Comunicação e Educação, São Paulo, (2): 27 a 35. jan./abr, 1995. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36131 Acesso em: 17 jul 2017.

ROJO, R. H. R. Cenários futuros para as escolas. Cadernos da Fundação Telefônica nº 3: Multiletramentos na escola. São Paulo, SP, p. 19 - 22, 2013.

______. Desafios dos (multi)letramentos nas nuvens. Revista Na Ponta do Lápis, São Paulo, SP, p. 36 - 37, 2013.

SANTAELLA, Lucia. Linguagens líquidas na era da mobilidade. 2 ed. São Paulo: Palus, 2007.

SANTOS, Edméa. O. Educação online: cibercultura e pesquisa-formação na prática docente. Salvador. Tese (Doutorado em Educação). FACED. Universidade Federal da Bahia, 2005.

______. Introdução. In: SANTOS, Edméa O.; SILVA, MARCO; PESCE, Lucila. Cibercultura: o que muda na educação. Rio de Janeiro: TV Escola (Ministério da Educação), 2011 (Boletim).

______. Pesquisa-formação na cibercultura. 1. ed. Santo Tirso: Whitebooks, 2014. v. 1. 202p.

SANTOS, Edméa O.; CARVALHO, Felipe S.; PIMENTEL, Mariano. Mediação docente online para colaboração: notas de uma pesquisa-formação na cibercultura. ETD - Educação Temática Digital, v. 18, n. 1, p. 23-42, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/index. Acesso em: 28 jul. 2017.

SANTOS, Edméa O.; MADDALENA, T. L.; ROSSINI, T. Diário hipertextual on-line de pesquisa: uma experiência com o aplicativo Evernote. In: Edvaldo Couto, Cristiane Porto, Edméa Santos. (Org.). App-Learning: experiências de pesquisa e formação. 1ed.Salvador: EDUFBA, 2016. p. 93-108.

SANTOS, Edméa O.; SILVA, Marco. A pedagogia da transmissão e a sala de aula interativa. Coleção Agrinho, Paraná, 2014. Disponível em: http://www.agrinho.com.br/site/wp-content/uploads/2014/09/2_02_A-pedagogia-da-transmissao.pdf Acesso em: 24 jul. 2017.

SOUZA, Maria Izabel et al. Produção de microvídeos para dispositivos móveis na temática do Código Florestal brasileiro. EAD em Foco - Revista de Educação a Distância. Rio de Janeiro, v. 6, p. 87-101, 2016. Disponível em: http://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/370 . Acesso em: 24 jul. 2017.

SOUZA, Terezinha Fernandes Martins. Ondas em ressonância: letramentos digitais de estudantes na Universidade Aberta de Portugal. Santa Catarina. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina.

TAVARES, L. H. M. C. Gêneros e multimodalidade discursiva em histórias em

quadrinhos. Revista Prolingua, vol. 5, n.2, jul./dez, 2010, p. 69-80. Disponível

em: http://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/prolingua/article/view/15309 Acesso

em: 13 jul. 2013.

TOMÉ, Vítor Manuel Nabais; SOARES, Maria do Carmo Tomé. Educação para os media: atividades de análise e produção de mensagens media na disciplina de português. In: Luiz Alexandre da Silva Rosado; Giselle Martins dos Santos Ferreira. (Org.). Educação e tecnologias: parcerias. 1ed. Rio de Janeiro: Editora Universidade Estácio de Sá, 2015, v. 4, p. 259-299.

Published

2018-08-01

How to Cite

SANTOS, Edméa; MARTINS, Vivian. CYBERVIDEOS AND MULTILITERACY IN ONLINE EDUCATION. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 5, p. 231–262, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p231. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5619. Acesso em: 22 nov. 2024.