LITERACY PRACTICES INSIDE QUILOMBOLA’’S COMMUNITIES: a discursive, social and critical perspective of speech

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p69

Keywords:

Literacies, Quilombola context, Speech, School

Abstract

This research aims to analyze literacy practices inside a quilombola context, starting from a micro (classroom) to a macro (community) context. Ultimately, it also searches to comprehend the interrelation of practices processed between both contexts. The contributions of Sociolinguistics (Antunes, 2008; Bagno, 2002, 2007; Bortoni-Ricardo, 2005) and Literacy Studies (Kleiman, 1995; Rojo, 2009; Soares, 2003; Street, 2007, 2008; Street e Street, 2004; Tfouni, 2006), among others, have been adopted as references. The results show that literacy is used by the sample group, in its daily life, in different ways, based on the several conceptions of reading and writing, and speech, as well as in accordance with the different usages of literacies, which are materialized in different social contexts of the community. In addition, the study emphasizes the necessity of linking practices processed in school with the multiple literacies present in the community context.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vera Aparecida de Lucas Freitas, Universidade de Brasília

Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre em Linguística pela Universidade de Brasília (UnB). Graduada em Comunicação Social pela Universidade de Brasília/UnB. Professora da Faculdade de Educação (FE) da Universidade de Brasília (UnB). E-mail: verafr@globo.com.

Edinei Carvalho dos Santos, Universidade de Brasília

Doutorando em Linguística na Universidade de Brasília (UnB). Mestre em Educação pela Universidade de Brasília (UnB). Graduado em Letras Português e Respectivas Literaturas pela Universidade de Brasília (UnB). E-mail: eddnney@hotmail.com.

References

ALVES, Maria do Rosário. R. O ensino de gramática nas séries iniciais. In: BOR-TONI-RICARDO, Stella Maris [et al.] (orgs.). Por que a escola não ensina gramática assim? São Paulo: Parábola, 2013.

ANTUNES, Irandé. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

BAGNO, Marcos. Língua materna, letramento, variação e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2002.

_________________. Nada na língua é por acaso: por uma pedagogia da varia-ção linguística. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Nós cheguemu na escola, e agora? Socio-linguística na sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.

BRANDÃO, Maria Helena Nagamine (org.). Gêneros do discurso na escola: mi-to, cordel, discurso político, divulgação científica. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2003.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacio-nais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: Língua Portuguesa/ Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização e Linguística. São Paulo, Scipione, 2009.

CASSANY, Daniel. Prácticas letradas contemporáneas: claves para su desar-rollo (s.d). Disponível em:<http://www.leer.es>Acesso em: 20 fevereiro de 2012.

FREIRE,Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática do-cente. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GNERRE, Maurizio. Linguagem, Escrita e Poder. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

IVANIC, Roz; MOSS, Wendy. La incorporación de las practicas de escritura de la comunidad en la educación. En: ZAVALA, V.; NIÑO-MURCIA, M,; AMES, P. (eds.). Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas. Lima: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú, 2004.

KLEIMAN, Angela. B. (org.) Os significados do letramento. Uma nova pers-pectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995.

MARCUSCHI, Luiz Antonio; DIONÍSIO, Angela Paiva (orgs.). Fala e escrita. Belo Horizonte. Autêntica, 2007.

ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2009.

SANTOS, Edinei Carvalho. Práticas e eventos de letramento em uma comu-nidade remanescente de quilombolas: Mesquita. Brasília, 2014 (Dissertação de mestrado).

SOARES, Magda. Letramento e escolarização. In: RIBEIRO, Vera Masagão (org.). Letramento no Brasil: reflexões a partir do INAF 2001. São Paulo: Global, 2003.

STREET, Brian. Eventos de letramento e práticas de letramento: teoria e prática nos novos estudos do letramento. In: MAGALHÃES, Izabel (org.). Discursos e práticas de letramento. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2012.

______________. Perspectivas interculturais sobre o letramento. Revista de Filolo-gia Linguística Portuguesa da Universidade de São Paulo. São Paulo, n. 8, 2007.

______________. Nuevas alfabetizaciones, nuevos tiempos ¿Cómo describimos y enseñamos los conocimientos, las habilidades y los valores acordes con las for-mas de alfabetización que las personas necesitan para los nuevos tiempos? In: Revista Interamericana de Educación de Adultos. Patzcuário, n.2, jul-dic. 2008.

STREET, Brian; STREET, Joanna C. La escolarización de La literacidad. En: ZAVALA, V.; NIÑO-MURCIA, M,; AMES, P. (eds.). Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas. Lima: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú, 2004.

TFOUNI, Leda Verdiani. Letramento e Alfabetização. São Paulo: Cortez, 2006.

Published

2018-08-01

How to Cite

FREITAS, Vera Aparecida de Lucas; SANTOS, Edinei Carvalho dos. LITERACY PRACTICES INSIDE QUILOMBOLA’’S COMMUNITIES: a discursive, social and critical perspective of speech. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 5, p. 69–94, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p69. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618. Acesso em: 5 jul. 2024.