ETHICS AND JOURNALISM: in the Post-Truth Age

Authors

  • Miquel Rodrigo Alsina Universidade Pompeu Fabra
  • Laerte José Cerqueira da Silva Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p708

Keywords:

Ethic, Journalism, Post-Truth, Public interest

Abstract

Journalism and ethics need to go together. This article is about this relationship that lives in constant duel and approach. With a clear defense that separating them, under any justification, is to make this practice legitimized by society, merely a producer of diffuse content. In some cases, irresponsible and harmful. Just as any citizen with access to new communication and information technologies does. More than ever, if the post-truth gains space, let us return to discussing the social construction of reality on the protection of ethical commitments to information.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miquel Rodrigo Alsina, Universidade Pompeu Fabra

Doutor. Professor Titular de Teoria da Comunicação na Universidade Pompeu Fabra (Barcelona). Foi investigador no Centro de Investigação de Línguas e Estudos Semióticos (Universidade de Indiana), no Centro de Estudos de Comunicação e Cultura (Universidade de Saint Louis) e no Centro de Estudos sobre o Ativo e o Quotidiano (Universidade René Descartes - Paris V) E-mail: miquel.rodrigo@upf.edu.  

Laerte José Cerqueira da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Comunicação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Mestre em Letras pela UFPB - Universidade Federal da Paraíba; especialista em Jornalismo Cultural pela FIP - Faculdades Integradas de Patos-PB; Graduado em Comunicação Social pela UFPB- habilitação Jornalismo. Pesquisador do Núcleo de Jornalismo e Contemporaneidade da UFPE. E-mail: professor.laertecerqueira@gmail.com.  

References

AZNAR GÓMEZ, Hugo. Los códigos éticos no siven. Em Sala de Prensa: web para profesionales de la comunicación iberoamericanos, Universidad C. Herrera –CEU, Valência (ES), nº 75, ano 6, volume 3, 2005.

______. Los códigos éticos del periodismo y la responsabilidad de los profesionales. En Razón y Palabra: primera revista digital en Iberoamérica especializada en comunicología, Universidad C. Herrera –CEU, Valência (ES), nº 40, ano 9, 2004.

BERGER, Peter.; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade. Petrópolis: Vozes, 1985.

BILBENY, Nobert. La defensa del interés público por medio de uma información libre, veraz e justa. Barcelona: Periodismo Activo 2, 2012.

CABALLERO, Carlos. Ruiz; MASIP, Pere.M; MICÓ, Josep Lluís. La ética y el derecho de la información en los tiempos del postperiodismo. Congreso Internacional de Etica y Derecho de la Información, Valência (ES), 2007.

CHRISTOFOLETTI, Rogério. A procupação com a ética: tradição e futuro. Jornalismo em perspectiva, UFSC, Florianópolis, 2007. Disponível: <https://monitorando.files.wordpress.com/2007/11/preocupacao-etica.pdf > Acesso em: 01 de jul. 2017.

CORNU, Daniel. Jornalismo e Verdade: para uma ética da informação. Lisboa: Instituto Piaget, 1994.

______. Da deontologia do jornalismo à ética da informação. In: PEIXINHO, Ana. CAMPONEZ, Carlos. VARGUES, Isabel. FIGUEIRA, João. (orgs). 20 anos de Jornalismo Contra a Indiferança. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2015.

FERRÉS. Joán. Televisão e Educação. Porto Alegre: Arte Médicas, 1996.

GENRO FILHO, Adelmo. O segredo da pirâmide: para uma teoria marxista do Jornalismo. Porto Alegre: Editora Tchê, 1987.

GUARESCHI, Pedrinho. A (org.) Os construtores da Informação: os meios de comunicação ideologia e ética. Petrópolis (RJ): Vozes, 2000.

KARAM, Francisco. A moral profissional e a ética jornalística. UFSC, Florianópolis, 2009. Disponível em:<https://monitorando.files.wordpress.com/2009/09/moral-profissional-e-etica-jornalistica.pdf > Acesso em: 01 de jul. 2017.

______. Jornalismo ética e liberdade. São Paulo (SP): Summus Editorial, 2014.

LIPPMANN, Walter. Opinião Pública. Petrópoles (RJ): Vozes: 2006.

MEDITSCH, Eduardo. O conhecimento do jornalismo. Florianópolis: Ed. UFSC, 1992.

PARK, Robert. A notícia como forma de conhecimento: um capítulo da sociologia do conhecimento. In: STEINBERG, C. (org.). Meios de comunicação de massa. São Paulo: Cultrix, 1966.

RODRIGO-ALSINA, Miquel. A construção da notícia. Petrópolis (RJ): Vozes, 2009.

VIZEU, Alfredo. Jornalismo e Paulo Freire: o conhecimento do desvelamento. Revista Famecos, Porto Alegre, nº 3, v. 21, 2014.

_______. O telejornalismo como lugar de referência e a função pedagógica. Revista Famecos, Porto Alegre, nº 40, 2009.

VÁSQUEZ. Alfredo Sanchez. Ética. Rio de Janeiro: Civilização Brasileiro,2008.

Published

2018-04-29

How to Cite

ALSINA, Miquel Rodrigo; SILVA, Laerte José Cerqueira da. ETHICS AND JOURNALISM: in the Post-Truth Age. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 708–725, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p708. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5246. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático II / Thematic dossier II / Dossier temático II