(RE) THINKING CULTURE: grant from regional media and identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p396

Keywords:

Media, Culture, Regional, Identity, TV Diário

Abstract

Rethinking, conceptually, about culture and contributions in the field of regional media, taking as an example a television station in the state of Ceará, whose characteristic traverses identity is the purpose of this article. In a conceptual and conceptual approach, we draw a macro argument, methodologically based on a qualitative and bibliographical research, to describe, empirically, in a Case Study procedure (YIN, 2001) the TV Diário, Fortaleza, of the Verdes Mares System as a demonstration of a product that nurtures and enlivens the regional culture. We conclude that culture is identifiable and representative of patterns, idioms, but also traditions and values.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Érica de Oliveira Lima, Universidade Federal do Ceará

Graduação em Comunicação Social/Jornalismo pela Pontifícia Universidade Católica (PUC-Campinas), mestrado em Comunicação pela Universidade Metodista de São Paulo (Umesp) e doutorado em Comunicação Social (Umesp). Professora na Universidade Federal do Ceará (UFC) e do do Programa de Pós-graduação em Comunicação (PPGCOM).   E-mail: merical@uol.com.br.

References

BAZI, Rogério E. Rodrigues. TV Regional: trajetória e perspectivas. Campinas: Alínea, 2001.

CABRAL, Eula Dantas Taveira. Rede Amazônica de Rádio e Televisão e seu processo de regionalização (1968 a 1998). Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Universidade Metodista de São Paulo, 2000.

______. A regionalização da mídia televisiva brasileira. XI Colóquio Internacional de Comunicação para o Desenvolvimento Regional, 2006, São Bernardo do Campo

CANCLINI, Nestor Garcia. Cultura y comunicación: entre lo global y lo local. La Plata: EPC, 1997.

CUCHE, D. La notion de culture dans lês sciences sociales. La Découverte. Col., “Repères”: Paris, 1996.

GARCÍA, Xosé López. A prensa local e comarcal en Galicia. Santiago de Compostela: Edicions Lea, 1992.

LIMA, Maria Érica de Oliveira. Somzoom Sat: do local ao global. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Universidade Metodista de São Paulo, 2005.

______. Mídia regional: indústria, mercado e cultura. Natal: EdUFRN, 2010.

LIMA, Maria Érica de Oliveira; LOPES, John Willian. Rede Somzoom Sat: uma atualização da mídia regional (2005-2015). XXXVIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2015, Rio de Janeiro. São Paulo: Intercom, 2015.

MACIÁ MERCADÉ, Juan. La fuerza del periodismo local en la era de la globalizacón electrónica. In: RAMOS FERNÁNDEZ, Fernando. Estúdios de periodística V. Facultad de Ciencias Sociales, Universidade de Vigo, Pontevedra, 1997. p. 45-67.

MARÇOLLA, Rosângela; OLIVEIRA, Roberto Reis. (Org.). Estudos de mídia regional paulista. São Paulo: Arte & Ciência, 2010.

SLAVIERO, Daniel Pimentel. Regionalização da mídia. Observatório de Imprensa, 2009. Disponível em: <http://observatoriodaimprensa.com.br/imprensa-em-questao/regionalizacao-da-midia>. Acesso em: 15 abr. 2016.

WARNIER, Jean-Pierre. A mundialização da cultura. Bauru/SP: Edusc, 2000.

YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2018-08-01

How to Cite

LIMA, Maria Érica de Oliveira. (RE) THINKING CULTURE: grant from regional media and identity. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 5, p. 396–412, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p396. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4875. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático II / Thematic dossier II / Dossier temático II