(RE) THINKING CULTURE: grant from regional media and identity
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p396Keywords:
Media, Culture, Regional, Identity, TV DiárioAbstract
Rethinking, conceptually, about culture and contributions in the field of regional media, taking as an example a television station in the state of Ceará, whose characteristic traverses identity is the purpose of this article. In a conceptual and conceptual approach, we draw a macro argument, methodologically based on a qualitative and bibliographical research, to describe, empirically, in a Case Study procedure (YIN, 2001) the TV Diário, Fortaleza, of the Verdes Mares System as a demonstration of a product that nurtures and enlivens the regional culture. We conclude that culture is identifiable and representative of patterns, idioms, but also traditions and values.
Downloads
References
BAZI, Rogério E. Rodrigues. TV Regional: trajetória e perspectivas. Campinas: Alínea, 2001.
CABRAL, Eula Dantas Taveira. Rede Amazônica de Rádio e Televisão e seu processo de regionalização (1968 a 1998). Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Universidade Metodista de São Paulo, 2000.
______. A regionalização da mídia televisiva brasileira. XI Colóquio Internacional de Comunicação para o Desenvolvimento Regional, 2006, São Bernardo do Campo
CANCLINI, Nestor Garcia. Cultura y comunicación: entre lo global y lo local. La Plata: EPC, 1997.
CUCHE, D. La notion de culture dans lês sciences sociales. La Découverte. Col., “Repères”: Paris, 1996.
GARCÍA, Xosé López. A prensa local e comarcal en Galicia. Santiago de Compostela: Edicions Lea, 1992.
LIMA, Maria Érica de Oliveira. Somzoom Sat: do local ao global. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Universidade Metodista de São Paulo, 2005.
______. Mídia regional: indústria, mercado e cultura. Natal: EdUFRN, 2010.
LIMA, Maria Érica de Oliveira; LOPES, John Willian. Rede Somzoom Sat: uma atualização da mídia regional (2005-2015). XXXVIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2015, Rio de Janeiro. São Paulo: Intercom, 2015.
MACIÁ MERCADÉ, Juan. La fuerza del periodismo local en la era de la globalizacón electrónica. In: RAMOS FERNÁNDEZ, Fernando. Estúdios de periodística V. Facultad de Ciencias Sociales, Universidade de Vigo, Pontevedra, 1997. p. 45-67.
MARÇOLLA, Rosângela; OLIVEIRA, Roberto Reis. (Org.). Estudos de mídia regional paulista. São Paulo: Arte & Ciência, 2010.
SLAVIERO, Daniel Pimentel. Regionalização da mídia. Observatório de Imprensa, 2009. Disponível em: <http://observatoriodaimprensa.com.br/imprensa-em-questao/regionalizacao-da-midia>. Acesso em: 15 abr. 2016.
WARNIER, Jean-Pierre. A mundialização da cultura. Bauru/SP: Edusc, 2000.
YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.