GLOSSING THE PIONEER WORK OF HANS MAGNUS ENZENSBERGER
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p726Keywords:
media communications, consciousness industry, Hans Magnus Enzensberge, communication theory, communication historyAbstract
This paper revisit the principles of Hans Magnus Enzensberger´s book from the 70ies. About what he call media communication. The base is the concept of consciousness industry. In this context I discuss the property and opportunity of these concepts in the present context, remembering that the Enzensberger´book was written before the www and face and twitter existence.
Downloads
References
ADORNO, Theodor et HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
CANCLINI, Néstor Garcia. Consumidores e cidadãos. Conflitos multiculturais da globalização. Rio de Janeiro: EDUFRJ, 1997.
ENZENSBERGER, Hans Magnus. Elementos para uma teoria dos meios de comunicação. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1979.
ENZENSBERGER, Hans Magnus. Mediocridade e loucura e outros ensaios. São Paulo: Ática, 1995.
GRÜNEWALD, José Lino (Org.). A idéia de cinema. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1965.
HABERMAS, Jürgen. Mudança estrutural da esfera política. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1994.
LEFÈBVRE, Henri. La production de l´espace. Paris: Anthropos, 1974.
McLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix. 1964.
ORWELL, George. 1984. São Paulo: Nacional, 1979.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.