JOURNALISM IN POST-TRUTH ERA: fact-checking as a tool to fight against the fake news

Authors

  • Egle Müller Spinelli Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM/SP http://orcid.org/0000-0002-6697-0419
  • Jéssica de Almeida Santos Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM/SP

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p759

Keywords:

Journalism, post-truth, fake news, fact-checking, methods of checking

Abstract

This article intends to report how the work of the agencies of fact-checking can help informative companies in the fight against false news, with their data-checking methodologies in order to encourage the transparency of the journalistic process. A literature review addresses the impacts of post-truth and the spread of fake news in society - where objective facts are less influential in public opinion than personal emotions and beliefs. As a result, it is concluded that serious fact-finding and advocacy work is critical for the audience to refute fake news and share the information produced by credible news media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Egle Müller Spinelli, Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM/SP

Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (ECA/USP), mestre em Multimeios pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e graduada em Comunicação Social (Jornalismo) pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Docente da Escola Superior de Propaganda  em  Marketing  (ESPM-SP)  do  curso  de  graduação  em  Jornalismo  e  do  Mestrado Profissional em Produção Jornalística e Mercado (MPPJM). E-mail: egle.spinelli@gmail.com.  

Jéssica de Almeida Santos, Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM/SP

[1] Jornalista graduada pelas Faculdades Integradas Rio Branco. Discente no Mestrado Profissional em Produção Jornalística e Mercado (MPPJM) da ESPM-SP. E-mail: almeidasts.jessica@gmail.com.

References

AHRENS, Jan Martínez. Trump e as ‘fake news’ atacam de novo. El Pais. Washington, 08 maio 2017. Disponível em: <https://goo.gl/Jqdx3B> Acesso em: 24 jul. 2017.

ALLCOTT, Hunt; GENTZKOW, Matthew. Social Media and Fake News in the 2016 Election. Journal of Economic Perspectives, 31(2): 211-36, 2017. Disponível em: <https://goo.gl/TLYvEP > Acesso em: 17 jul. 2017.

ANDERSON, C. W.; BELL, Emily; SHIRKY, Clay. Jornalismo Pós-Industrial: adaptação aos novos tempos. Revista de Jornalismo ESPM, abr.-jun. 2013, pp. 30- 89. Disponível em: <https://goo.gl/eRkynp>. Acesso em: 12 nov. 2016.

BALLOUSSIER, Anna Virginia. Movido por notícia falsa, homem atira dentro de pizzaria nos EUA. Folha de São Paulo. Nova York, 05 dez. 2016. Disponível em: https://goo.gl/vnEugD. Acesso em: 24 jul. 2017.

BARTHEL, Michael; MITCHELL, Amy; HOLCOMB, Jesse. Many Americans Believe Fake news Is Sowing Confusion. Pew Research Center: Journalism & Media, 15 dez. 2016. Disponível em: < https://goo.gl/HDZh8G>. Acesso em: 26 mar. 2017.

BATHKE, Benjamin. Como a publicidade incentiva "fake news”. Carta Capital, 16 maio 2017. Disponível em: < https://goo.gl/YNAWh5>. Acesso em 23 jul. 2017.

BUCCI, Eugênio. ‘Fake news’ – o tamanho da encrenca. O Estado de São Paulo: São Paulo, 9 nov. 2017. Disponível em: < https://goo.gl/YbdnQx> Acesso em: 29 nov. 2017

CASTILHO, Carlos. Apertem os cintos: estamos entrando na era da pós-verdade. Observatório da Imprensa. São Paulo, ed. 921, 28 set. 2016. Disponível em: <https://goo.gl/8sZdzP>. Acesso em: 02 dez. 2016.

CILIZZA, Chris. Kellyanne Conway offers alternative fact to explain why Trump isn't lying. CNN. 24 jul. 2017. Disponível em: < https://goo.gl/9ZzZSk>. Acesso em: 19 nov. 2017.

CUNHA, Luciana Gross et al. Relatório ICJBrasil – 1o semestre 2016. Fundação Getúlio Vargas (FGV). São Paulo, out. 2016. Disponível em: <https://goo.gl/NsqpDx>. Acesso em: 25 jul. 2017.

DOMINGOS, Roney. Montagem com Rolex, boato sobre amante, financiamento da Arábia Saudita: as ‘fake news’ na eleição da França. G1, 25 abril 2017. Disponível em: <https://goo.gl/aZExEz>. Acesso em: 25 jul. 2017.

ENGLISH OXFORD living dictionaries. Word of the Year 2016 is… 2016. Disponível em: <https://goo.gl/jYmb1Q>. Acesso em: 22 mar. 2017.

FEITOSA, Charles. Pós-verdade e política. Revista Cult. 19 jul. 2017. Disponível em: < https://goo.gl/gW4eWz>. Acesso em: 19 nov. 2017.

FRIER, Sarah. Diretor do Facebook: problema com fake news é mais complexo do que parece. UOL: São Paulo, 9 out. 2017. Disponível em: <https://goo.gl/gDwCNQ> Acesso em 18 nov. 2017

GALLO, Fabio. O persistente mundo da pós-verdade. In: BLANCO, P. (Org): Pensadores da Liberdade: liberdade e cidadania. São Paulo: Palavra Aberta, 2017. p. 82-87

GOMES, Helon Simões. Facebook e Google miram modelo de negócio das notícias falsas; entenda. G1, 2 abril 2017. Disponível em: < https://goo.gl/GgPJbL>. Acesso em: 22 jul. 2017.

GONÇALVES, Vanessa. Sob a batuta de Cristina Tardáguila, Lupa surge como 1ª agência de checagem do Brasil. Portal Imprensa, 29 fev. 2016. Disponível em: <https://goo.gl/7eudaW>. Acesso em: 28 jul. 2017.

IANDOLI, Rafael. Trump, ‘fake news’ e a guerra declarada contra a imprensa. Nexo, 03 jul. 2017. Disponível em: <https://goo.gl/sw7Wvq>. Acesso em: 10 jul. 2017.

KOVACK, Bill; ROSENSTIEL, Tom. Os elementos do jornalismo: o que os jornalistas devem saber e o público exigir. São Paulo: Geração Editorial, 2003.

KREITNER, Richard. Post-Truth and Its Consequences: What a 25-Year-Old Essay Tells Us About the Current Moment. S/I: The Nation, 2016. Disponível em: <https://goo.gl/Lzpgm4>. Acesso em: 21 abr. 2017.

LIM, Chloe. Checking How Fact-checkers Check. Stanford University, 16 maio 2017. Disponível em: <https://goo.gl/Ykcytt>. Acesso em: 25 maio 2017.

MANJOO, Farhad. True Enough: Learning to live in a post-fat society. John Wiley & Sons: New Jersey, 2008.

MANTZARLIS, Alexios. Can fact-checkers agree on what is true? New study doesn’t point to the answer. The Poynter Institute, 23 maio 2017. Disponível em: <https://goo.gl/mxvBsQ>. Acesso em: 28 maio 2017.

MONNERAT, Alessandra. A aposta no fact checking: jornalistas criam mais iniciativas para verificar o discurso público e revelar notícias falsas. Knight Center for Journalism in the Americas, 19 abr. 2017. Disponível em: <https://goo.gl/dwhdSz>. Acesso em: 23 jul. 2017.

NALON, Tai. A pós-verdade é uma velha novidade; fact-checking, não. S/I, Jornalismo no Brasil em 2017, 2016. Disponível em: <https://goo.gl/rwB6sE>. Acesso em: 23 jul. 2017.

NEWMAN, Nic; FLETCHER, Richard; LEVY, David A. L.; NIELSEN, Rasmus Kleis. Digital News Report. Reuters Institute for the Study of Journalism, 2016. Disponível em: <https://goo.gl/GxsC3R>. Acesso em: 20 abr. 2017.

NYHAN, Brendan; REIFLER, Jason. Estimating Fact-checking’s Effects: Evidence from a long-term experiment during campaign 2014. American Press Institute, 28 abril 2015. Disponível em: < https://goo.gl/pwbcN5>. Acesso em: 23 jul. 2017.

PRAZERES, Leandro. UOL Confere: Marisa Letícia nunca foi servidora do Congresso nem recebia R$ 68 mil. UOL. Brasília, 15 dez. 2017. Disponível em: <https://goo.gl/8E8s2W>. Acesso em: 29 maio 2017.

RAINIE, Lee; ANDERSON, Janna; ALBRIGHT, Jonathan. The Future of Free Speech, Trolls, Anonymity and Fake News Online. Pew Research Center, 29 mar. 2017. Disponível em: <https://goo.gl/i8bjj5>. Acesso em: 19 nov. 2017

RAMONET, Ignacio. A explosão do jornalismo: das mídias de massa à massa de mídia. São Paulo: Publisher Brasil, 2012.

SADAM, Rishika. Facebook Launches 'Journalism Project' to Improve Media Ties. Time. EUA, 11 jan. 2017. Disponível em: <https://goo.gl/sgmfRk>. Acesso em: 21 nov. 2017

SENRA, Ricardo. Na semana do impeachment, 3 das 5 notícias mais compartilhadas no Facebook são falsas. BBC. Brasília, 17 abril 2017. Disponível em: <https://goo.gl/MRMe7y>. Acesso em: 30 maio 2017.

SILVERMAN, Craig. This Analysis Shows How Viral Fake Election News Stories Outperformed Real News On Facebook. BuzzFeed News. Canada, 16 nov. 2016. Disponível em: <https://goo.gl/g6pEXb>. Acesso em: 22 abr. 2017

SOARES, Isa. The fake news machine: inside a town gearing up for 2020. CNN, 2017. Disponível em: <https://goo.gl/3tpQHK>. Acesso em: 19 nov. 2017

WHITE, Aidan. Fake News: It’s Not Bad Journalism, it’s the Business of Digital Communications. Ethical Journalism Network, 2 maio 2017. Disponível em: <https://goo.gl/DBRMxw>. Acesso em: 7 maio 2017.

Published

2018-04-29

How to Cite

SPINELLI, Egle Müller; SANTOS, Jéssica de Almeida. JOURNALISM IN POST-TRUTH ERA: fact-checking as a tool to fight against the fake news. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 759–782, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p759. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4629. Acesso em: 21 nov. 2024.