FISSURE EDUCATION THROUGH WRITE-DRIFT...
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n1p89Keywords:
Educação, Linguagem, EscritaAbstract
A writing and an education that presents digression and bet on the creation of words, of a singular writing; An interweaving and intermingling and glimpsing plans generated by encounters and forces that can compose other grounds for education through a writing-drift, as that which resists and invents a people to come. For this it is necessary to stutter language, words, syntax and make escape lines, traversing the middle, the margins, without the horror of the uncertainties, the absences, the voids, in the intervals making representational education vary. With Deleuze, take from art what resists, and resist education by a style of writing. Explore in art the concept of resistance and make connections with singular writing.
KEYWORDS: Education; Language; Writing.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. A comunidade que vem. trad. Antônio Guerreiro, Lisboa, Presença, (1993a).
AGAMBEN, Giorgio. Image et mémoire. Paris: Hoëbeke, 1998.
ALMEIDA, Julia. Estudos Deleuzeanos da Linguagem. Campinas: Editora da Unicamp, 2003.
AMORIM, Antonio Carlos R. de. “Duração: currículo≠refrão≠repetição≠imaginação”, Educação Temática Digital (ETD), 9, 324-331, 2008.
BACHELARD, Gaston. O ar e os sonhos: ensaio sobre a imaginação do movimento. trad. Antonio de Pádua Danesi, São Paulo, Martins Fontes, 2001.
BARROS, Manoel de. O livro das ignorãças. Rio de Janeiro: Record, 1994.
BARROS, Manoel de. Livro sobre nada. Rio de Janeiro: Record, 2006.
BARROS, Manoel de. Memórias inventadas - A infância. São Paulo: Planeta, 2007.
DELEUZE, Gilles. A ilha deserta e outros textos. São Paulo: Iluminuras, 2004.
DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Ed. 34, 2006.
DELEUZE, Gilles. Crítica e Clínica. São Paulo: Ed. 34, 2008.
DURAS, M. O amante. Trad. Denise Bottmann. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
DELEUZE, G; PARNET, C. Diálogos. Trad. José Gabriel Cunha. Lisboa: Relógio D’àgua, 2004.
DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, 2007.
DELEUZE, Gilles. Foucault, trad. Claudia Sant'Anna Martins, São Paulo, Brasiliense, 1988.
DELEUZE, Gilles. “Imanência: uma vida”, In Revista Educação e Realidade 27, 2, 10-7, 2002.
DELEUZE, Gilles. & GUATTARI, Félix. O que é a Filosofia. Trad. Bento Prado Júnior e Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Ed.34, 1992.
DELEUZE, Gilles. & GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Volume 1, trad. Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa, São Paulo, Ed. 34, 1995.
DELEUZE, Gilles. & GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Volume 3, trad. Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Cláudia Leão e Suely Rolnik, São Paulo, Ed. 34, 1996.
LINS, Daniel. A Escrita Rizomática. Revista Polichinello n. 10- Por Uma Escrita Rizomática, 20 jun 2012. Disponível em: https://territoriosdefilosofia.wordpress.com/2014/07/18/a-escrita-rizomatica-daniel-lins/ Acessado em março de 2017.
NIETZSCHE, Friedrich. Assim falou Zaratustra. trad. Mário da Silva, Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 2000.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível – estética e política. São Paulo: Ed. 34, 2012.
ROLNIK, Suely y GUATTARI, Félix. Micropolítica. Cartografias del deseo. Madrid: Traficantes de Sueños, 2006. Disponível em: http://monoskop.org/File:Guattari_Felix_Rolnik_Suely_Micropolitica_Cartografias_del_deseo.pdf Acessado em: março de 2014.
ROMAGUERA, Alda Regina Tognini. Vida e arte e educação e(m) criações. Tese de doutorado orientada por Antonio Carlos Amorim, FE/UNICAMP, defendida em 24/11/2010.
SALOMÃO, Wally. Hélio Oticica: qual é o parangolé? E outros escritos. Rio de Janeiro: Rocco, 2003.
SERGUILHA, Luís. Kalahari São Paulo: Editora Ofício das Palavras, 2013.
ZOURABICHVILI, François. O vocabulário de Deleuze. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.