AUTHORING ON THE WEB: production and sharing of reflective records involving pedagogical practices
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p435Keywords:
educational technology, reflective record, teacher formationAbstract
The reflective record, a document produced by the teacher with the purpose of recording a pedagogical practice developed, is a tool that helps the teacher’s reflection on his practice. This study, based on a qualitative approach, aims to present the possibilities of using different authoring web tools as spaces for the documentation and sharing of these records, and also for the exchange of experiences between teachers. The data were produced along the time of a teacher formation distance learning course. Results show that the web is a possible and relevant space for the recording of practices, promoting the articulation between text, image, sound, and links. However, experiences on network discussions between teachers still need to be more developed.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
FUJIKAWA, Mónica Matie. O Registro como pretexto e como objeto de reflexão da prática pedagógica: um exercício de parceria entre coordenadora e professores. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo. Dissertação de Mestrado. 2004.
PRIMO, Alex. Interação mediada por computador: comunicação, cibercultura, cognição. Porto Alegre: Sulina, 2007
SALLA, Fernanda. Professor reflexivo. Revista Nova Escola. Ano 29. Nº 274. P.26-30. Agosto de 2014.
SANTOS, Vera Lúcia; COSTA, Cleide. A observação online como instrumento investigativo. Debates em Educação, vol. 7, n. 15, jul/dez 2015. Disponível em: <http://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/1339/1568>. Acesso em: 20 abr. 2016
WARSCHAUER, Cecília. A roda e o registro. Rio de Janeiro, 1993.
WEFFORT, Madalena Freire. Observação, Registro e Reflexão: Instrumentos metodológicos. 2ed. Série Seminários. Espaço Pedagógico. Sem local. 1996.
ZABALZA, Miguel. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: Artmed, 2004.
______________. Diários de Aula: contributo para o estudo dos dilemas práticos dos professores. Tradução: José Augusto Pacheco e José Machado, Portugal: Porto Editora, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.