AUTHORING ON THE WEB: production and sharing of reflective records involving pedagogical practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p435

Keywords:

educational technology, reflective record, teacher formation

Abstract

The reflective record, a document produced by the teacher with the purpose of recording a pedagogical practice developed, is a tool that helps the teacher’s reflection on his practice. This study, based on a qualitative approach, aims to present the possibilities of using different authoring web tools as spaces for the documentation and sharing of these records, and also for the exchange of experiences between teachers. The data were produced along the time of a teacher formation distance learning course. Results show that the web is a possible and relevant space for the recording of practices, promoting the articulation between text, image, sound, and links. However, experiences on network discussions between teachers still need to be more developed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Brandalise Scherer Bassano, Universidade Feevale

Doutorado em Informática da Educação (UFRGS). Mestrado em Educação (PUCRS). Graduada em Informática (UNISINOS). Email: patriciab@feevale.br.

Patricia Eltz, Universidade Feevale

Doutorado em Diversidade e Inclusão (FEEVALE). Mestrado em Educação (UFRGS). Graduada em Pedagogia (ULBRA).E-mail: patricia_eltz@yahoo.com.br.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

FUJIKAWA, Mónica Matie. O Registro como pretexto e como objeto de reflexão da prática pedagógica: um exercício de parceria entre coordenadora e professores. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo. Dissertação de Mestrado. 2004.

PRIMO, Alex. Interação mediada por computador: comunicação, cibercultura, cognição. Porto Alegre: Sulina, 2007

SALLA, Fernanda. Professor reflexivo. Revista Nova Escola. Ano 29. Nº 274. P.26-30. Agosto de 2014.

SANTOS, Vera Lúcia; COSTA, Cleide. A observação online como instrumento investigativo. Debates em Educação, vol. 7, n. 15, jul/dez 2015. Disponível em: <http://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/1339/1568>. Acesso em: 20 abr. 2016

WARSCHAUER, Cecília. A roda e o registro. Rio de Janeiro, 1993.

WEFFORT, Madalena Freire. Observação, Registro e Reflexão: Instrumentos metodológicos. 2ed. Série Seminários. Espaço Pedagógico. Sem local. 1996.

ZABALZA, Miguel. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: Artmed, 2004.

______________. Diários de Aula: contributo para o estudo dos dilemas práticos dos professores. Tradução: José Augusto Pacheco e José Machado, Portugal: Porto Editora, 1994.

Published

2018-04-29

How to Cite

BASSANO, Patrícia Brandalise Scherer; ELTZ, Patricia. AUTHORING ON THE WEB: production and sharing of reflective records involving pedagogical practices. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 435–457, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p435. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4196. Acesso em: 22 nov. 2024.