EXPERIENCES OF SUPERVISIONED INTERNSHIP IN A LICENSEE COURSE IN LETTERS: senses and interactions in training spaces
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p487Keywords:
Supervised Internship, Teacher training, Learning spaces, SociosemioticsAbstract
In this work we discuss the trajectory of a group of Letters undergraduate students, in the practical activities of the Supervised Internship course, highlighting how the interactions occur in the course between the university and the camp school. In the student perspective, we analyze the initial teacher training, the moments in which the experiences were more significant in the learning spaces, considering the contractual and controversial relations related to the activities related to the internship, such as: theoretical orientation, bureaucratic process, planning and teaching. Based on the reports of experience generated through semi-structured interviews, which constitute our corpus, we analyze how the learning spaces play a supporting role in the teaching experiences, with potential to interfere in the construction of conceptions in relation to the chosen profession. For this, we are based on the discussions about the interactions in the space in use from the perspective of the sociosemiotics, considering the propositions around the problematic of the space.
Downloads
References
AUGÉ, M. Para que vivemos. Lisboa: 90º, 2007.
DE CERTEAU, M. A invenção do cotidiano. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
FIORIN, J. L. As astúcias da enunciação. São Paulo: Ática, 1996.
GREIMAS, A. J.; COURTÉS, J. Dicionário de semiótica. São Paulo: Contexto 2008.
GREIMAS, A. J Semiótica e ciências sociais. Trad. NUTIRNI, A. L. S. São Paulo: Cultrix, 1981.
HAMMAD, M.; ARANGO, S. ; DE KUYPER, E. POPPE, E. O espaço do seminário. EntreLetras, v. 7, n. 2, 2016.
LANDOWSKI, E. Regimes do espaço. Galáxia (São Paulo, Online), n. 29, p. 10-27, jun. 2015.
_________. Interações arriscadas. Trad. Luíza Helena da Silva. São Paulo: Estação das Letras e das Cores; CPS, 2014
_________. Sociossemiótica: uma teoria geral do sentido. Galaxia (São Paulo, Online), n. 27, p. 10-20, jun. 2014.
_____________. Aquém ou além das estratégias, a presença contagiosa: documentos do Centro de Pesquisas Sociossemióticas – 3. São Paulo: CPS, 2005.
______________. Para uma semiótica do sensível, Tradução revisada e adaptada pelo autor a partir do original, “Pour une sémiotique sensible”, Passions sans nom, Essais de socio-sémiotique III, Paris, Presses Universitaires de France, 2004, cap. II.
LIMA, G. D.; SILVA, L. H. O. Imagens da escola na perspectiva de docentes em formação: uma leitura semiótica. In: SILVA, L. H. O; MELO, M. A.; OLIVEIRA, L. R. P. F.. (Orgs.). Ensino de língua e literatura: pesquisas na pós-graduação. Palmas: EDUFT, 2014, p. 121-144.
SANTOS, M. A Natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção .4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006.
___________ . Metamorfose do espaço habitado. 3.ed. São Paulo: Hucitec, 1994.
OLIVEIRA, A. C. São Paulo privado e público: abordagem sociossemiótica. São Paulo. Estações das Letras e Cores e CPS Editora, 2014.
SILVA, M. L. S. F. Estágio curricular: contribuições para o redimensionamento de sua prática. Natal, RN: EDUFRN, 2005a.
SILVA, L. H. O. O mundo lá fora, o da escola: interação em fórum digital no estágio supervisionado sob a perspectiva da sociossemiótica. Raído, Dourados, MS, v.8 , n.15, jan./jun. 2014b.
TOCANTINS. Termo de Convênio, Nº 29/2016, SEDUC/UFT. Diário Oficial do Estado do Tocantins Nº 4.741 de 11 de novembro de 2016.
TUAN, Yi-Fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência: trad. Lívia de Oliveira – São Paulo: DIFEL, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.