Assistive Technology for Labor Inclusion: What does the internet have to offer?

Authors

  • Graciela Fagundes Rodrigues Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Farroupilha
  • Kátia Soares Coutinho Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação.

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p54

Keywords:

Internet, person with Disability, labor Market, Assistive Technology, Labor Inclusion

Abstract

Assistive Technology for Labor Inclusion: What does the internet have to offer?

 

ABSTRACT

This article presents Assistive Technology (AT) as an area of knowledge, which involves both services and resources, enhancing the daily and work actions of people with disabilities. From the perspective of education during life, the internet emerges as a great source of information that can subsidize inclusive processes in the work environment, but it is still little used, as it was pointed out by the 7 subjects, human resources managers from 7 large companies located in Rio Grande do Sul. The qualitative methodology was used with semi-structured interviews for the data collection. The results point out that a platform that collaboratively disseminates AT already in use in the work environment can help the companies in compliance with the Quotas Law.

KEYWORDS: Internet; Person with Disability; Labor Market; Assistive Technology; Labor Inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Graciela Fagundes Rodrigues, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Farroupilha

Doutora em Educação (UFRGS). Mestre em Educação (UFRS). Graduada dem Educação Especial (UFSM). Email: Graciela.rodrigues@iffarroupilha.edu.br.

Kátia Soares Coutinho, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação.

Bibliotecaria (FABICO/UFRGS), Especialista em Bibliotecas Escolares e Acessibilidade (FABICO/UFRGS) Mestra em Educação - PPGEDU/UGRGS, doutoranda em Informática na Educação (PPGIE/UFRGS). E-mail: katsoarescoutinho@gmail.com. 

References

Referências

BARROS, R.; MONTEIRO, A. R.; MOREIRA, J. A. M. Revista Brasileira de Estudos

Pedagógicos. (online), Brasília, v. 95, n. 241, p. 544-566, set./dez. 2014. Disponível em: <http://rbep.inep.gov.br/index.php/rbep/article/view/3028/pdf>. Acesso em: 05 set. 2017.

BERSCH, R. Introdução à Tecnologia Assistiva. Porto Alegre: CEDI, 2008. Disponível em: <http://200.145.183.230/TA/4ed/material_apoio/modulo2/M2S1A5_Introducao_TA_Rita_Bersch.pdf>. Acesso em: 21 ago. 2017.

______. Tecnologia Assistiva. In: SCHIRMER, Carolina Rizzotto et al. Atendimento Educacional Especializado: deficiência física. São Paulo: MEC/SEEP, 2007.

BRASIL. Subsecretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência. Comitê de Ajudas Técnicas. Brasília: CORDE, 2009.

______. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Presidência da República; Casa Civil. Brasília, DF, 2015.

______. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Revista da Educação Especial. Brasília: v.4, n. 1, p. 9-17, jan./jun. 2008.

CORRADINI, S. N.; MIZUKAMI, M. da G. N. Formação Docente: o profissional da sociedade contemporânea. Revista Êxitus, v. 1, n. 1, p. 53-62, jul./dez. 2011. Disponível em: <http://ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/205/192>. Acesso em: 02 jul. 2017.

DELORS, J. et al. Educação: um tesouro a descobrir. São Paulo: Cortez; Brasília, DF, MEC: UNESCO, 1998.

GALVÃO FILHO, T. A. A construção do conceito de Tecnologia Assistiva: alguns novos interrogantes e desafios. Revista Entreideias: educação, cultura e sociedade. Salvador: Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia - FACED/UFBA, v. 2, n. 1, p. 25-42, jan./jun. 2013.

KNAPPER, C. K.; CROPLEY, A. Lifelong Learning in Higher Education. London: Kogan Page, 2000.

MAIOR, I. de L. Quem são as pessoas com deficiência: novo conceito trazido pela convenção da ONU. Revista Científica Virtual da Escola Superior de Advocacia da OAB-SP, São Paulo, n. 20, p. 32-43, 2015.

MANZINI, E. J. Tecnologia Assistiva para Educação: recursos pedagógicos adaptados. In: Ensaios Pedagógicos: construindo escolas inclusivas. Brasília: SEESP/MEC, 2005.

MINAYO, M. C. de S. (Org.); DESLANDES, S. F.; GOMES, R. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 30. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

MORAES, R. Uma Tempestade de Luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003.

PALFREY, J.; GASSER, U. Nascidos na Era Digital: entendendo a primeira geração de nativos digitais. Porto Alegre, Artmed, 2011.

PINTO, Á. V. O Conceito de Tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005, v. 1.

PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, MCB University Press, v. 9, n. 5, Oct. 2001. Disponível em: <http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf>. Acesso em: 18 jul. 2017.

SARTORETTO, M. L. BERSCH, R. Categorias de Tecnologia Assistiva. In: ______. Assistiva: tecnologia e educação. Disponível em: http://www.assistiva.com.br/tassistiva.html#categorias>. Acesso em 29 ago. de 2017.

VIANA, J.; COSTA, F. A.; PERALTA, H. Aprendizagens Pessoais em Contextos Informais: oportunidades criadas pela internet. Revista Observatório, Palmas, v. 3, n. 4, p. 190-231, jul./set. 2017. Disponível em: <https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/352

/9782>. Acesso em: 02 ago. 2017.

VILLAS-BOAS, S. et al. A Educação Intergeracional no Quadro da Educação ao Longo da Vida: desafios intergeracionais, sociais e pedagógicos. Investigar em Educação, série 2, n. 5, 2016. Disponível em: <http://pages.ie.uminho.pt/inved/index.php/ie/article/view/114/113>. Acesso

em: 05 ago. 2017.

VYGOTSKY, L. S. Obras Escogidas: Fundamentos de defectología. Tomo V. Madrid: Visor, 1997.

YIN, R. K. Estudo de Caso: planejamento e método. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published

2018-04-29

How to Cite

RODRIGUES, Graciela Fagundes; SOARES COUTINHO, Kátia. Assistive Technology for Labor Inclusion: What does the internet have to offer?. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 54–84, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p54. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4112. Acesso em: 22 nov. 2024.