HIGHER EDUCATION IN CAPE VERDE AND THE CHALLENGES OF THE BOLOGNA PROCESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p142

Keywords:

Bologna, bi/plurilingualism, internationalization, Higher education

Abstract

This article highlights the efforts of the Cape Verde Higher Education approach to the Bologna Agreement. Aims to visit the steps taken in this direction, problematize the importance of a bi/ multilingualism competence, today and in the context of globalization, assuming that it is the motor of the internationalization of competences and, consequently, of personal and social fulfillment on a global scale, since it has the power to foster mobility and facilitate inter-comprehension, to promote the enhancement of identities and cultures, and to encourage educational success. It allows the student to access all the scientific knowledge available in other languages, allowing him/her to broaden his/her view of the world, facilitating the internationalization of his/her skills.

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Author Biography

Elvira Gomes dos Reis, Universidade do Cabo Verde

Professora da Universidade de Cabo Verde (Cabo Verde). Doutora em Educación y desarrollo humano: Perspectivas teóricas históricas y sociales pela Universidade de Santiago de Compostela (Espanha). Mestre em Didáctica de lenguas: especialidad enseñanza del Portugués lengua no materna pela Universidade de Aveiro (Portugal). Graduada em Estúdios cabo-verdianos e portugueses pelo Instituto Superior de la Educación de Praia (Cabo Verde) e Licenciada em Enseñanza para complemento de habilitaciones docentes –variante de estudios : portugués docencia del grupo 8 A pela Universidade Aberta de Lisboa (Portugal). Professora do Departamento de Ciências Sociais e Humanas da Universidade de Cabo Verde – campus universitário do Palmarejo – Palmarejo. Professora do Máster en La enseñanza del portugués lengua segunda y extranjera en la materia – Educación Bilingüe. Secretaria do Conselho Científico (Consejera del Consejo Científico Restringido). Coordenadora da área de Literatura, na Universidade Jean Piaget de Cabo Verde; Coordinadora do Curso de “Traducción y Intercultural”, da Universidade Jean Piaget de Cabo Verde.

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Published

2017-10-01

How to Cite

REIS, Elvira Gomes dos. HIGHER EDUCATION IN CAPE VERDE AND THE CHALLENGES OF THE BOLOGNA PROCESS. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 6, p. 142–168, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p142. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4090. Acesso em: 22 jul. 2024.