WEARABLE DEVICES APPLIED IN EDUCATION

Authors

  • Juliano Varella de Carvalho Universidade Feevale
  • Ari Renner Filho Universidade Feevale
  • Augusto Cesar Rodrigues de Oliveira Universidade Feevale
  • Vandersílvio da Silva Universidade Feevale
  • Maria da Graça Gomes Universidade Feevale

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p509

Keywords:

wearable devices, education, acelerometer, heart rate, diferential and integral calculus

Abstract

The big evasion and retention of students in computer science graduation is a reality in the Brazil. The strong rejection from students of science fields and the same traditional learning methods, even with several technological resources available are factors that influence the retention and evasion. Wearable Devices earn visibility nowadays in tasks related to sports, health and education. Allying this kind of technology in class, with the aim to promote practical experiences and discussions about the theory involved is a promising action. This paper shows two projects of wearable devices and their practical experiences. The first allows students to view the relation of integral (calculus) with the distance traveled by a body. The other shows a practical application of monitoring the heart rate from users.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliano Varella de Carvalho, Universidade Feevale

Doutor em Ciências da Computação (PUCRS). Mestre em Ciências da Computação (UFPB). Graduado em Ciências da Computação (Universidade Federal de Pelotas). E-mail: juliano.varella@gmail.com.

Ari Renner Filho, Universidade Feevale

Graduação em Ciências da Computação (FEEVALE). E-mail: arirenner@gmail.com.

Augusto Cesar Rodrigues de Oliveira, Universidade Feevale

Graduação em Ciências da Computação (FEEVALE). E-mail: augustocesar-rs@hotmail.com.

Vandersílvio da Silva, Universidade Feevale

Mestrado em Computação (UFRGS). Graduado em Engenharia Elétrica (UFRGS). E-mail: vandersilvio@feevale.br.

Maria da Graça Gomes, Universidade Feevale

Doutorado em Engenharia de Minas e Metalúrgica (UFRGS). Mestrado em Matemática Aplicada (UFRGS). Graduada em Matemática (UFRGS). E-mail: mariag@feevale.br.

References

DUARTE, Alexandre Nóbrega. As disciplinas que mais retém alunos em um curso de computação. 2013. Disponível em: <http://alexandre.ci.ufpb.br/retencao-cc-2/>. Acesso em: ago. 2017.

GARTNER, Inc. Gartner says worldwide wearable devices sales to Grow 18.4 Percent in 2016. Stamford, 2016. Disponível em: <http://www.gartner.com/newsroom/id/3198018>. Acessado em: ago. 2017.

GODINHO, P. M. A. S. Pulseira Inteligente para monitorização de sinais vitais. Dissertação de mestrado. Instituto Superior de Engenharia do Porto, Porto, Portugal, 2013.

INEP (Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira). Sinopse Estatística da Educação Superior. 2016. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior>. Acesso em: ago. 2017.

MAINETTI, Luca; PATRONO, Luigi; STEFANIZZI, Maria Laura. An Internet of Sport Architecture Based on Emerging Enabling Technologies. 2016 International Multidisciplinary Conference on Computer and Energy Science (SpliTech). FESB. 2016. Disponível em: <http://ieeexplore.ieee.org/document/7555928/>. Acesso em: 24 ago. 2017.

MANN, Steve. Wearable Computing. In: The Encyclopedia of Human-Computer Interaction, 2nd Ed. Denmark: Interaction Design Foundation, 2014. Disponível em: <https://www.interaction-design.org/literature/book/the-encyclopedia-of-human-computer-interaction-2nd-ed/wearable-computing>. Acesso em: 28 ago. 2017.

MEDEIROS, Edna Ramos de. Revisão sistemática sobre os dispositivos vestíveis na área da saúde. Trabalho de Conclusão de Curso. Curso de Sistemas de Informação, Universidade Feevale, Novo Hamburgo, RS, 2016.

MILOSEVIC, Bojan; FARELLA, Elisabetta. Wearable Inertial Sensor for Jump Performance Analysis. In: WearSys '15 Proceedings of the 2015 Workshop on Wearable Systems and Applications, ACM, 2015. Disponível em: <http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2753512>. Acesso em: 11 ago. 2017.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação na área da Computação. Resolução nº 5, 16/11/2016. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=52101-rces005-16-pdf&category_slug=novembro-2016-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: agosto.2017.

OLIVEIRA, Augusto Cesar Rodrigues. Dispositivo Vestível para Atletas: uma abordagem em esportes individuais e coletivos. Trabalho de Conclusão de Curso. Curso de Ciência da Computação, Universidade Feevale, Novo Hamburgo, RS, 2017.

PALMA, Susana; SILVA, Hugo Plácido; GAMBOA, Hugo; MIL-HOMENS Pedro. Standing Jump Loft Time Measurement - An Acceleration based Method. Conference: Proceedings of the First International Conference on Biomedical Electronics and Devices, BIOSIGNALS 2008, Funchal, Madeira, Portugal, January 28-31, 2008, Volume 2. Disponível em: <http://plux.info/files/ftp/docs/_paperBiosignals2008-SP.pdf>. Acesso em: 11 ago. 2017.

ROLIM, Maria Priscila. Saúde Monitorada: O Uso de Vestíveis para o Acompanhamento à Distância de Sinais do Usuário. Trabalho de Conclusão de Curso. Curso de Ciência da Computação, Universidade Feevale, Novo Hamburgo, RS, 2016.

SOFTEX. Mercado de Trabalho e Formação de Mão de Obra em TI. Cadernos Temáticos do Observatório Softex. 2013. Disponível em: <http://www.softex.br/inteligencia/>. Acesso em: jul. 2017.

TEVES, André da Costa. Otimização de Acelerômetros MEMS Eletrostáticos de alto desempenho. Dissertação de mestrado. Escola Politécnica da Universidade de São Paulo, São Paulo. 2013.

Published

2018-04-29

How to Cite

DE CARVALHO, Juliano Varella; FILHO, Ari Renner; OLIVEIRA, Augusto Cesar Rodrigues de; DA SILVA, Vandersílvio; GOMES, Maria da Graça. WEARABLE DEVICES APPLIED IN EDUCATION. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 509–539, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p509. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085. Acesso em: 22 jul. 2024.