MULTIMODAL DIGITAL GAMES AND RPG: Environmental awareness experiencies using game-based educational resources

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p201

Keywords:

Digital games, multimodality, Role-playing games, pedagogical practices

Abstract

This work presents the experiencies using a multimodal digital game and a Role-playing game's application in a thematic envolving students in the sustainable use of water and water resources. The project involved students from the final years from the public Elementary school, and students from the private High School, both in the Vale do Rio dos Sinos region. The results show that learning from the applied pedagogical practice involving interactions in the multimodal digital game, improved students' understanding of their own environmental awareness and stimulating collaboration.

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Author Biographies

Débora Nice Ferrari Barbosa, Universidade Feevale

Doutora e Mestre em Ciência da Computação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS - 2007, 2001) e Bacharel em Análise de Sistemas pela Universidade Católica de Pelotas (UCPel - 1998). Professora e pesquisadora do Programa de Pós-graduação em Diversidade Cultural e Inclusão Social, do Mestrado Profissional em Letras e dos cursos de Sistemas de Informação e Ciência da Computação da Universidade Feevale. Bolsista de Produtividade em Desenvolvimento Tecnológico e Extensão Inovadora -  DT-nivel 2 do CNPq.E-mail: deboranice@feevale.br

Rosemari Lorenz Martins, Universidade Feevale

Doutora em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2013) e Mestre em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1999). Professora e pesquisadora do Mestrado Profissional em Letras e do Programa de Pós-graduação em Diversidade Cultural e Inclusão Social da Universidade Feevale. Atua como pesquisadora nos grupos de pesquisa Linguagens e Manifestações Culturais e Informática na Educação. Tem experiência na área de Letras, atuando principalmente nos seguintes temas: leitura, linguagem, aquisição da linguagem e letramento, variação linguística e ensino.

Norberto Khun Junior, Universidade Feevale

Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2008) e Mestre em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1996). Professor e pesquisador do Programa de Pós-graduação em Diversidade Cultural e Inclusão Social e do Mestrado Profissional em Industria Criativa da Universidade Feevale. Pesquisador nas áreas de ambientes midiáticos-digitais e processos de sociabilidade. E-mail: nkjunior@feevale.br. 

 

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Published

2018-06-29

How to Cite

FERRARI BARBOSA, Débora Nice; MARTINS, Rosemari Lorenz; JUNIOR, Norberto Khun. MULTIMODAL DIGITAL GAMES AND RPG: Environmental awareness experiencies using game-based educational resources. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 4, p. 201–228, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p201. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069. Acesso em: 22 nov. 2024.