PEDAGOGICAL MEDIATION OF DISTANCE LEARNING: principles and strategies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p165

Keywords:

Pedagogical mediation of distance learning, didactic-pedagogical strategies, mediation of knowledge

Abstract

This article presents a qualitative research of the study case type that involved thirteen teachers from three Federal Teaching Institutions who worked with a Continuing Distance Education in an innovative approach. The objective of the research was to identify the principles and didactic-pedagogical strategies used in a continuous distance education by the mediators during the pedagogical mediation process of learning. The implementation of this research allowed us to reach two conclusions: we must individualize and diversify the mediational action. Education will only change from the changes of the apprentices and learning mediators. The greatest challenge is the strengthening of this mediator, because it is through it that we can also change education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patrícia Lupion Torres, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUC/PR

Graduada em Pedagogia (PUCPR), Mestre em Educação (PUCPR) e Doutora em Engenharia de Produção (UFSC). Atualmente é Coordenadora do Programa de Pós Graduação Stricto Sensu em Educação da PUCPR, professora titular da Pontifícia Universidade Católica do Paraná e Professora permanente do mestrado e doutorado em Educação da PUCPR. Possui livros e capítulos de livros publicados na República Dominicana, no Peru, na Inglaterra, nos Estados Unidos, na Colômbia, no México, em Portugal e no Brasil. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: tecnologias educacionais, educação a distância, formação profissional, formação de professores, educação superior.

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BARROS, Daniela Melaré Vieira. Estilos de uso do espaço virtual: como se aprende e se ensina no virtual? Revista Interação, v. 34, (2009). Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/2052/1/artigo%20Daniela.pdf Acesso em: 04 /03/2014.

BEHRENS, Marilda Aparecida. Paradigmas da Complexidade: Metodologia de Projetos, Contratos Didáticos e Portfólios. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006. BEHRENS

BRUNO, Adriana Rocha. A aprendizagem do educador: estratégias para a construção de uma didática on-line. 2007. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.

CATAPAN, Araci Hack. Mediação pedagógica diferenciada. In: ALONSO, Kátia Morosov; RODRIGUES, Rosângela Schwarz; BARBOSA, Joaquim Gonçalves. Educação a distância: práticas, reflexões e cenários plurais. Cuiabá, MT: Central de Texto: EdUFMT, 2009.

FEUERSTEIN, R. et al. Don´t accept me as I am: helping “retardet” people to excel. New York, Plenun Press, 1988.

FEUERSTEIN, Reuven; FEUERSTEIN, Rafael S.; FALIK, Louis H. Além da inteligência: aprendizagem mediada e a capacidade de mudança do cérebro. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

FLICK, Uwe. Entrevista episódica. In.: BAUER, Martin W. GASKELL, George (Orgs.) Pesquisa qualitativa com texto: imagem e som: um manual prático. Rio de Janeiro: Vozes, 2012. p. 114 – 136.

FONSECA, Vítor da. Aprender a aprender: a educabilidade cognitiva. Porto Alegre: Artmed, 1998.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREITAS, Lêda Gonçalves de; SOUSA, Carlos Ângelo de Meneses. Mediação pedagógica na educação a distância: as pesquisas brasileiras. Brasília, DF, Linhas Críticas, v.19, n.40, p. 523-542, set./dez.2013.

GERVAI. Solange Maria Sanches. A Mediação Pedagógica em contextos de aprendizagem online. 2007. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

GUTIERREZ, Francisco; Daniel PRIETO. A Mediação Pedagógica: educação à distância alternativa. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 1997.

MACHADO, Mércia Freire Rocha Cordeiro. As contribuições e implicações da mediação pedagógica na formação continuada de professores da educação profissional e tecnológica a distância. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2016.

MALLMANN, Elena Maria. Mediação pedagógica em educação a distância: cartografia da performance docente no processo de elaboração de materiais didáticos. 2008. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina/Programa de Pós-Graduação em Educação, Florianópolis/SC, 2008.

MASETTO, Marcos Tarciso. Mediação Pedagógica e o uso da Tecnologia. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos Tarciso; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. 19. ed. Campinas, SP: Papirus, 2013.

MEIER, Marcos; GARCIA, Sandra. Mediação da aprendizagem: contribuições de Feuerstein e de Vygotsky. Curitiba, 2007.

MORAES, Maria Cândida. Educar na Biologia do Amor e da Solidariedade. Petrópolis: Vozes, 2003.

PRADO, Maria Elisabete Brisola Brito; MARTINS, Maria Cecília. A mediação pedagógica em propostas de formação continuada de professores em informática na educação. In: VIII Congresso Internacional de Educação a Distância da ABED. Brasília, DF, 2001.

TÉBAR, Lorenzo. O perfil do professor mediador: pedagogia da mediação. Tradução: Priscila Pereira Mota. São Paulo: Senac, 2011.

TORRES, Patrícia Lupion; IRALA, Esrom. Aprendizagem Colaborativa: teoria e prática. In: TORRES, Patrícia Lupion (Org.). Complexidade: redes e conexões na produção do conhecimento. Curitiba: SENAR - PR, 2014, p. 61-94

TORRES, Patrícia Lupion; D. e Kowalski, R. Open Educational Resources development on Higher Education in a collaborative process of co-creation. Creative Education,vol.8. Disponível em: http://www.scirp.org/journal/ce Acesso em 10/03/2017.

TURRA, N. Reuven Feuerstein: Experiência de Aprendizagem Mediada - um salto para a modificabilidade cognitiva estrutural. Educere et Educare - Revista de Educação. Cascavel: Unioeste, 2: 297-310 p., 2007.

Published

2017-07-01

How to Cite

MACHADO, Mércia Freire Rocha Cordeiro; TORRES, Patrícia Lupion. PEDAGOGICAL MEDIATION OF DISTANCE LEARNING: principles and strategies. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 4, p. 165–189, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p165. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3491. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático / Thematic dossier / Dossier temático