PEDAGOGICAL MEDIATION OF DISTANCE LEARNING: principles and strategies
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p165Keywords:
Pedagogical mediation of distance learning, didactic-pedagogical strategies, mediation of knowledgeAbstract
This article presents a qualitative research of the study case type that involved thirteen teachers from three Federal Teaching Institutions who worked with a Continuing Distance Education in an innovative approach. The objective of the research was to identify the principles and didactic-pedagogical strategies used in a continuous distance education by the mediators during the pedagogical mediation process of learning. The implementation of this research allowed us to reach two conclusions: we must individualize and diversify the mediational action. Education will only change from the changes of the apprentices and learning mediators. The greatest challenge is the strengthening of this mediator, because it is through it that we can also change education.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARROS, Daniela Melaré Vieira. Estilos de uso do espaço virtual: como se aprende e se ensina no virtual? Revista Interação, v. 34, (2009). Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/2052/1/artigo%20Daniela.pdf Acesso em: 04 /03/2014.
BEHRENS, Marilda Aparecida. Paradigmas da Complexidade: Metodologia de Projetos, Contratos Didáticos e Portfólios. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006. BEHRENS
BRUNO, Adriana Rocha. A aprendizagem do educador: estratégias para a construção de uma didática on-line. 2007. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
CATAPAN, Araci Hack. Mediação pedagógica diferenciada. In: ALONSO, Kátia Morosov; RODRIGUES, Rosângela Schwarz; BARBOSA, Joaquim Gonçalves. Educação a distância: práticas, reflexões e cenários plurais. Cuiabá, MT: Central de Texto: EdUFMT, 2009.
FEUERSTEIN, R. et al. Don´t accept me as I am: helping “retardet” people to excel. New York, Plenun Press, 1988.
FEUERSTEIN, Reuven; FEUERSTEIN, Rafael S.; FALIK, Louis H. Além da inteligência: aprendizagem mediada e a capacidade de mudança do cérebro. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
FLICK, Uwe. Entrevista episódica. In.: BAUER, Martin W. GASKELL, George (Orgs.) Pesquisa qualitativa com texto: imagem e som: um manual prático. Rio de Janeiro: Vozes, 2012. p. 114 – 136.
FONSECA, Vítor da. Aprender a aprender: a educabilidade cognitiva. Porto Alegre: Artmed, 1998.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
FREITAS, Lêda Gonçalves de; SOUSA, Carlos Ângelo de Meneses. Mediação pedagógica na educação a distância: as pesquisas brasileiras. Brasília, DF, Linhas Críticas, v.19, n.40, p. 523-542, set./dez.2013.
GERVAI. Solange Maria Sanches. A Mediação Pedagógica em contextos de aprendizagem online. 2007. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
GUTIERREZ, Francisco; Daniel PRIETO. A Mediação Pedagógica: educação à distância alternativa. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 1997.
MACHADO, Mércia Freire Rocha Cordeiro. As contribuições e implicações da mediação pedagógica na formação continuada de professores da educação profissional e tecnológica a distância. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2016.
MALLMANN, Elena Maria. Mediação pedagógica em educação a distância: cartografia da performance docente no processo de elaboração de materiais didáticos. 2008. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina/Programa de Pós-Graduação em Educação, Florianópolis/SC, 2008.
MASETTO, Marcos Tarciso. Mediação Pedagógica e o uso da Tecnologia. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos Tarciso; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. 19. ed. Campinas, SP: Papirus, 2013.
MEIER, Marcos; GARCIA, Sandra. Mediação da aprendizagem: contribuições de Feuerstein e de Vygotsky. Curitiba, 2007.
MORAES, Maria Cândida. Educar na Biologia do Amor e da Solidariedade. Petrópolis: Vozes, 2003.
PRADO, Maria Elisabete Brisola Brito; MARTINS, Maria Cecília. A mediação pedagógica em propostas de formação continuada de professores em informática na educação. In: VIII Congresso Internacional de Educação a Distância da ABED. Brasília, DF, 2001.
TÉBAR, Lorenzo. O perfil do professor mediador: pedagogia da mediação. Tradução: Priscila Pereira Mota. São Paulo: Senac, 2011.
TORRES, Patrícia Lupion; IRALA, Esrom. Aprendizagem Colaborativa: teoria e prática. In: TORRES, Patrícia Lupion (Org.). Complexidade: redes e conexões na produção do conhecimento. Curitiba: SENAR - PR, 2014, p. 61-94
TORRES, Patrícia Lupion; D. e Kowalski, R. Open Educational Resources development on Higher Education in a collaborative process of co-creation. Creative Education,vol.8. Disponível em: http://www.scirp.org/journal/ce Acesso em 10/03/2017.
TURRA, N. Reuven Feuerstein: Experiência de Aprendizagem Mediada - um salto para a modificabilidade cognitiva estrutural. Educere et Educare - Revista de Educação. Cascavel: Unioeste, 2: 297-310 p., 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.