POLÊMICAS CONTEMPORÂNEAS: preparing activist teachers committed to society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p32

Keywords:

Teacher training, ICT, Social networks, University, undergraduate teaching

Abstract

This paper presents the experience of Polêmicas Contemporâneas (Contemporary Polemics) a course offered by the Faculty of Education to all undergraduate students at the Federal University of Bahia (UFBA), in particular those taking teacher training courses. First we present a theoretical approach to the challenges in the contemporary world from an analysis of the presence of information and communication technologies in society. Secondly, the article presents and analyses the experience of a course which develops in a broad and open way, with the strong participation of society. This, enables greater interaction between university and society, either through their physical presence in debates or the intense use of information and communication technologies, considered fundamental here. Finally, we describe how with this course we hope to plant a small seed of dissatisfaction regarding the status quo in order to encourage actvista teacher committed to society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BICUDO, M. A. V.; JÚNIOR, C. A. Da S. (Org.). Formação do educador: dever do estado, tarefa da universidade. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1996. V. 2.

CANDAU (Org), V. M. Novos rumos da licenciatura. [S.l.]: INEP, 1987. CDU 378.22.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Tradução de Rosisca Darcy de Oliveira. 3ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977. v. 24.

FREIRE, P.; GUIMARÃES, S. Sobre Educação: Diálogos - v. 2. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1984. V. 2.

GADOTTI, M. A profsissão Docente e suas ameaças no contexto das políticas neoliberais na América Latina. São Paulo, SP. 2005.

GATTI, B. A. (Org.). O trabalho Docente – Avaliação, valorização, controvérsias. [S.l.]: Ed Autores Associados – Fundação Carlos Chagas, 2013.

GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. (Coords.). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.

INEP. Formação do educador: a busca da identidade do curso de pedagogia/INEP. Brasília: INEP, 1987. v. 2.

MENEZES (org), L. C. De. Formação continuada de professores de ciências no âmbito líbero-americano. [S.l.]: OEI Autores Associados NUPES, 1996. 85-85701-38-2.

NÓVOA, A. (Org.). Evidentemente: histórias da educação. 2a. ed. Porto/Portugal: Asa Editores, 2005.

PRETTO, N. D. L. Professores universitários em rede: um jeito hacker de ser. In: DALBEN, A. I. L. de F. (Org.). Convergência e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte/MG: Editoria Autêntica, 2010b, p. 179–294.

PRETTO, N. D. L. Uma escola sem/com futuro: educação e multimídia. 8a revista e atualizada ed. Salvador, Bahia: EDUFBA, 2013.

PRETTO, N. Redes colaborativas, ética hacker e educação. Educação em Revista, 2010a. v. 26, p. 305–316.

PRETTO, N.L.P. e SERPA, L.F.P. A educação e a sociedade da informação. [S.l: s.n., s.d.].

SANTOS, B. De S. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 4a ed. São Paulo: Cortez, 1997.

SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, 2009, v. 14, n. 40, p. 143–155.

SERPA, L. F. P. Rascunho digital: diálogos com Felippe Serpa. Salvador: EDUFBA, 2004.

SGUISSARDI, W.; SILVA JUNIOR, J. Dos R. Trabalho Intensificado nas Federais- Pós Graduação e Produtivismo Acadêmico. [S.l.]: Xama, 2009.

SIRI, S. Hactivismo: la red y su alcance para revolucionar el poder. Buenso Aires, Argentina: Sudamericana, 2015.

TEMER, A. C. R. P.; SANTANA, M. J. S. Educação e Comunicação em Paulo Freire: reflexões sobre jornalismo de serviço à luz do pensamento freiriano. Comunicação & Mercado/UNIGRAN - Dourados - MS, dez. 2014. v. 3, n. 8, p. 4–15.

Published

2017-07-01

How to Cite

PRETTO, Nelson De Luca. POLÊMICAS CONTEMPORÂNEAS: preparing activist teachers committed to society. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 4, p. 32–55, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p32. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3447. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático / Thematic dossier / Dossier temático