EXTENSIONIST PRACTICE AND HERITAGE EDUCATION: efforts for a public history

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p337

Keywords:

University extension, Heritage Education, Public History

Abstract

This article deals with the possibilities of perceiving university extensionist actions as a way to construct collective and plural of historical knowledge, dialoguing with the propositions of Public History. For this, we will explain about the actions that involve the Bachelor's Degree course in History of the Federal University of Cariri, based in Icó-CE, and the local community. Through the extension actions, we have undertaken efforts that seek to discuss experiences and readings, as well as practical activities aimed at the population around issues related to Heritage Education. These opportunities have brought to the fore the debate on the process of patrimonialization of local goods, evidencing various demands on the part of the community and the student body of the History course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cícera Patrícia Alcântara Bezerra, Universidade Federal do Cariri

Professora substituta de História da Universidade Federal do Cariri. Doutora em História pela Universidade Federal de Pernambuco.  E-mail: <patyalcantara11@hotmail.com>

Jucieldo Ferreira Alexandre, Universidade Federal do Cariri

Professor de História da Universidade Federal do Cariri. Doutorando pelo Programa de Pós-graduação em História da Universidade Federal Fluminense. Coordena, junto com a Profª. Priscilla Régis Cunha de Queiroz, a ação de extensão “Entre as páginas da história do Icó: oficinas sobre fontes históricas e educação patrimonial”.  E-mail: <jucieldo.alexandre@ufca.edu.br>.

Priscilla Régis Cunha de Queiroz, Universidade Federal do Cariri

Professora de História da Universidade Federal do Cariri. Doutoranda pelo Programa de Pós-graduação em História da Universidade Federal Fluminense. Coordenou a ação de extensão “Diálogos Sobre o Patrimônio”. E-mail: <priscilla.queiroz@ufca.edu.br>.

References

ABREU, Martha. Cultura Imaterial e Patrimônio Histórico Nacional. IN: ABREU, Martha; SOIHET, Rachel; e GONTIJO, Rebeca. Cultura Política e Leituras do Passado: historiografia e ensino de história. Editora Civilização Brasileira, 2007.

BITTENCOURT, Circe. Ensino de história: fundamentos e métodos. 4ª ed. São Paulo: Cortez, 2011.

CHOAY, Françoise. A alegoria do patrimônio. 2ª ed. Lisboa: Edições 70, 2014.

CHUVA, Márcia. Preservação do patrimônio cultural no Brasil: uma perspectiva histórica, ética e política. In. CHUVA, Márcia; NOGUEIRA, Antonio Gilberto Ramos (Org.). Patrimônio Cultural: políticas e perspectivas de preservação no Brasil. Rio de Janeiro: Mauad, 2012.

FLORÊNCIO, Sônia Regina Rampim, Educação Patrimonial: um processo de mediação. In. TOLENTINO, Átila Bezerra (Org.). Educação patrimonial: reflexões e práticas. João Pessoa: Superintendência do Iphan na Paraíba, 2012, p. 22-29.

FONSECA, Cecília Londres. Para além da pedra e cal: por uma concepção ampla de patrimônio cultural. In. ABREU, Regina; CHAGAS, Mário (Org.). Memória e patrimônio: ensaios contemporâneos. 2ª ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009, p. 59-79.

FREITAS, Itamar. Fundamentos teórico-metodológicos para o Ensino de História: anos iniciais. São Cristóvão-SE: Editora UFS, 2010.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTISTICO NACIONAL. Icó: estudo para o tombamento federal. Fortaleza-CE: 4ª Coordenação Regional do IPHAN (CE/RN), 1997. Vol. 1.

LONDRES, Cecília. O Patrimônio Cultural na formação das novas gerações: algumas considerações. In. TOLENTINO, Átila Bezerra (Org.). Educação patrimonial: reflexões e práticas. João Pessoa: Superintendência do Iphan na Paraíba, 2012, p. 14-21.

MACIEL, Lucas Ramalho. Política Nacional de Extensão: Perspectivas Para a Universidade Brasileira. In. Revista ParticipAção. Brasília: UnB, 2010. Disponível em: < http://periodicos.unb.br/index.php/participacao/article/view/5968/4940> Acesso: 10 de dezembro de 2017.

NOGUEIRA, Antônio Gilberto Ramos. O Patrimônio em Questão. Proj. História. São Paulo, 2000.

NUNES, Ana Lucia de Paula Ferreira; SILVA, Maria Batista da Cruz. A extensão universitária no ensino superior e a sociedade. Mal-Estar e Sociedade. Ano IV, n. 7. Barbacena - julho/dezembro 2011, p. 119-133.

OLIVEIRA, Lúcia Lippi. Cultura é Patrimônio: um guia. Rio de Janeiro: FGV, 2008.

ORIÁ, Ricardo. Memória e Ensino de História. In: BITTENCOURT, Circe (Org.). O Saber Histórico na Sala de Aula. 11ª ed. São Paulo: Contexto. 2006, p. 128-148.

PAIM, Elison Antonio; GUIMARÃES, Maria de Fátima. História, cultura e patrimônios regionais: construindo e registrando saberes e práticas. In. GIL, Carmem Zeli de Vargas; TRINDADE, Rhuan Targino Zaleski (Org.). Patrimônio Cultural e Ensino de História. Porto Alegre: Edelbra, 2014, 91-109.

SANTOS, Renato Quintino dos. Educação e Extensão. Petrópolis: Vozes, 1986.

SCHITTINO, Renata. O conceito de público e o compartilhamento de história. In. MAUAD, Ana Maria; ALMEIDA, Juniele Râbelo de; SANTHIAGO, Ricardo (Org.). História Pública no Brasil: sentidos e itinerários. Rio de Janeiro: Letra e Voz, 2016, p. 37-46.

SANTHIAGO, Ricardo. “A história pública é a institucionalização de um espírito que muitos historiadores têm tido, por milhares de anos”: uma entrevista com David King Dunaway sobre História Oral, História Pública e o passado nas mídias. In. Transversos: Revista de História. Rio de Janeiro, v. 07, n. 07, set. 2016.P.213 - 214. Disponível em: < http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/transversos/article/view/25607> Acesso em: 29 de set de 2016.

Published

2017-04-01

How to Cite

BEZERRA, Cícera Patrícia Alcântara; ALEXANDRE, Jucieldo Ferreira; QUEIROZ, Priscilla Régis Cunha de. EXTENSIONIST PRACTICE AND HERITAGE EDUCATION: efforts for a public history. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 337–364, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p337. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático / Thematic dossier / Dossier temático