PUBLIC HISTORY AND DEMOCRATIC EDUCATION: “Educators against the Escola Sem Partido project” – A debate between narratives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p66

Keywords:

Public History, Democratic Education, Narratives

Abstract

This article, within the interface between Public History and Education, aims to  Partido”  (PCESP)  is  resisting  the  ” (ESP) project and its offensive narrative towards educators. On one side, ESP, a program that wishes to remove politics from classrooms, states that students are being “indoctrinated” by teachers; on the other, PCESP, ffirms that teachers must have freedom and autonomy  in  their profession,  promoting  a  public  discussion  to  defend democracy and pluralism in education. This is an urgent discussion to recognize history education (public debates that go beyond academia and schools), and a history education the  audience,” based on the dialogue conducted with movements (contemporary activism) for democracy in education.

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Author Biographies

Juniele Rabelo Almeida, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Professora adjunta do Departamento de História da Universidade Federal Fluminense (UFF), com atuação nos cursos de graduação e pós-graduação. É doutora em História Social (USP) e mestre em História (UFMG). Realizou pós-doutorado na UFMG (atuando no Núcleo de História Oral, 2011). Pesquisadora efetiva do "Laboratório de História Oral e Imagem" (LABHOI/UFF) e colaboradora nos seguintes núcleos: NEHO/USP, NUPEHC/UFF e NHO/UFMG. Tem experiência na área de História, com ênfase em História do Brasil República, atuando principalmente nos seguintes temas: história oral; história pública; história e mídia/imprensa; história do tempo presente, repertório da ação coletiva/segurança pública; história ambiental. Co-coordena as atividades do Programa de Iniciação à Docência em História (PIBID-Capes/UFF, História/Niterói). Integra a Comissão Administrativa da Rede Brasileira de História Pública (2012-2016). É diretora regional (sudeste) da Associação Brasileira de História Oral - ABHO (2014-2016). E-mail: diversitas@usp.br.

Renan Rubim Caldas, Universidade Federal Fluminense

Mestrando em História (Universidade Federal Fluminense). Integrante do Laboratório de História Oral e Imagem (LABHOI-UFF). Bolsista Capes. E-mail: renan.rubimcaldas@gmail.com.

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Published

2017-04-01

How to Cite

ALMEIDA, Juniele Rabelo; CALDAS, Renan Rubim. PUBLIC HISTORY AND DEMOCRATIC EDUCATION: “Educators against the Escola Sem Partido project” – A debate between narratives. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 66–91, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p66. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático / Thematic dossier / Dossier temático