PUBLIC HISTORY AND HISTORY TEACHING: a look at the film in the didactic book
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p136Keywords:
History Education, Public History, Education, Film, TextbookAbstract
This article discusses history education in a dialogue with public history. Looking at the teaching-learning process from a didactic mediation angle, we chose "period piece film" as the mediator of this dialogue. The relation between education and public history is stronger at the interface with cinema-history, as film narrative enhances the dissemination, sharing and resignification of current history knowledge. Through reflecting on the effect film has on education, we analyzed how film narratives are inserted into text books. To this end, we analyzed how the movies Xica da Silva and Chico Rei were discussed in text books in circulation between 1978 and 2006, based on the LIVRES (FE/USP) collection.
Downloads
References
ALMEIDA, Joaquim C.M. de. Cinema contra cinema: bases para um esboço de organização do cinema educativo no Brasil. SP: Ed. Nacional, 1931.
ALMEIDA, Juniele; MAUAD, Ana; SANTHIAGO, Ricardo. (Org.). História Pública no Brasil: sentidos e itinerários. SP: Letra e Voz, 2016.
ALMEIDA, Juniele; ROVAI, Marta (Org). Introdução à história pública. SP: Letra e voz, 2011.
ANDRADE, Everardo; ANDRADE, Nívea. Tecendo uma conversa, experimentando uma textura. In: ALMEIDA, Juniele; MAUAD, Ana; SANTHIAGO, Ricardo. (Org.). História Pública no Brasil: sentidos e itinerários. SP: Letra e Voz, 2016.
BITTENCOURT, Circe M.F. Livro didático e conhecimento histórico: uma história do saber escolar. Tese. FFLCH/USP, Universidade de São Paulo, 1993.
CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: Reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e Educação, nº 2, Porto Alegre: Pannônica, 1990, p. 177-229.
CHEVALLARD, Yves. La transposición didáctica. Del saber sábio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique Grupo Editor, 1995.
CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Revista Educação e Pesquisa, v.30, n.3, São Paulo, set./dez.2004, p.549-566.
FERREIRA, Rodrigo de Almeida. Cinema, História Pública e Educação: circularidade do conhecimento histórico em Xica da Silva (1976) e Chico Rei (1985). Tese. UFMG, Belo Horizonte, 2014.
FONSECA, Thaís N.L. e. Ensino de História, mídia e história pública. In: ALMEIDA, Juniele; MAUAD, Ana; SANTHIAGO, Ricardo. (Org.). História Pública no Brasil: sentidos e itinerários. SP: Letra e Voz, 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 9.ed. RJ: Paz e Terra, 1981.
GASPARELLO, Arlete M.Construtores de identidade. SP: Iglu, 2004.
LERA, José Maria Caparrós. Guia del espectador de cine. Madrid:Alianza Editorial, 2007.
LIDDINGTON, Jill. O que é história pública? Os públicos e seus passados. In.: ALMEIDA, Juniele; ROVAI, Marta. (Org). Introdução à história pública.SP: Letra e voz, 2011.
LUCKESI, Cipriano. Avaliação da aprendizagem na escola: reelaborando conceitos e recriando a prática. Salvador: Malabares Comunicação e Eventos, 2003.
MONTEIRO, Ana Maria. Formação de professores: entre demandas e projetos. Revista História Hoje, v.2, n.3, São Paulo,USP, jun.2013, p.19-42.
MORETTIN, Eduardo. Cinema educativo: uma abordagem histórica. Revista Comunicação e Educação, n.4, São Paulo, set./dez.1995, p.13-19.
MORETTIN, Eduardo. Humberto Mauro, cinema, história. SP: Alameda, 2013.
MUNAKATA, Kazumi. O livro: alguns temas de pesquisa. Revista Brasileira de História da Educação, v.12, n.3, Campinas, p.179-197, set./dez. 2012.
NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema na sala de aula.4.ed. SP: Contexto, 2008.
NAPOLITANO, Marcos. Fontes audiovisuais: a história depois do papel. In.: PINSKY, Carla; LUCA, Tânia de. (Orgs). Fontes históricas. SP: Contexto, 2005.
ROSA, Cristina S. da. O cinema educativo através dos discursos de Mussolini e Vargas. Mnemocine, Campinas, 2008.
SÁ, Irene T. de. Cinema e educação. RJ: Agir, 1967.
SANTHIAGO, Ricardo. Duas palavras, muitos significados: alguns comentários sobre a história pública no Brasil. In: ALMEIDA, Juniele; MAUAD, Ana; SANTHIAGO, Ricardo. (Org.). História Pública no Brasil: sentidos e itinerários. SP: Letra e Voz, 2016.
SERRANO, Jonathas; VENÂNCIO Fº, Francisco. Cinema e educação. SP: Melhoramentos, 1931.
SIMIS, Anita. Estado e cinema no Brasil. SP: UNESP, 2015.
Livros Didáticos
ALENCAR, Álvaro Duarte. História do Brasil: evolução econômica, política e social (5ª série). 5.ed. SP: Saraiva, 1983.
ALENCAR, Francisco; et.al. História da sociedade brasileira (2º grau). 3.ed. 1985.
AQUINO, Rubim; et.al. Fazendo a história: as sociedades americanas e a Europa na época moderna. 3.ed. SP: Editora do Livro Técnico, 1991.
CARMO, Sonia Irene S. do; COUTO, Eliane. História passado presente: Brasil colônia (1º grau). 2.ed. SP: Atual, 1997.
MACEDO, José Rivair. Brasil: uma história em construção. SP: Editora do Brasil, 1996.
PANAZZO, Silvia; VAZ, Maria Luísa. Navegando pela História (7ª série). SP: Quinteto Editorial, 2005.
VICENTINO, Cláudio. Viver a História: 6ª série. SP: Scipione, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.