PUBLIC HISTORY AND HISTORY TEACHING: a look at the film in the didactic book

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p136

Keywords:

History Education, Public History, Education, Film, Textbook

Abstract

This article discusses history education in a dialogue with public history. Looking at the teaching-learning process from a didactic mediation angle, we chose "period piece film" as the mediator of this dialogue. The relation between education and public history is stronger at the interface with cinema-history, as film narrative enhances the dissemination, sharing and resignification of current history knowledge. Through reflecting on the effect film has on education, we analyzed how film narratives are inserted into text books. To this end, we analyzed how the movies Xica da Silva and Chico Rei were discussed in text books in circulation between 1978 and 2006, based on the LIVRES (FE/USP) collection.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo de Almeida Ferreira, Universidade Federal Fluminense

Doutor em Educação e Mestre em História pela UFMG. Graduado em História pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas). Professor Adjunto na Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense e do Programa de Mestrado ProfHistória (UFF). Membro da Rede Brasileira de História Pública (RBHP). E-mail: dealmeidarodrigo@gmail.com.

References

ALMEIDA, Joaquim C.M. de. Cinema contra cinema: bases para um esboço de organização do cinema educativo no Brasil. SP: Ed. Nacional, 1931.

ALMEIDA, Juniele; MAUAD, Ana; SANTHIAGO, Ricardo. (Org.). História Pública no Brasil: sentidos e itinerários. SP: Letra e Voz, 2016.

ALMEIDA, Juniele; ROVAI, Marta (Org). Introdução à história pública. SP: Letra e voz, 2011.

ANDRADE, Everardo; ANDRADE, Nívea. Tecendo uma conversa, experimentando uma textura. In: ALMEIDA, Juniele; MAUAD, Ana; SANTHIAGO, Ricardo. (Org.). História Pública no Brasil: sentidos e itinerários. SP: Letra e Voz, 2016.

BITTENCOURT, Circe M.F. Livro didático e conhecimento histórico: uma história do saber escolar. Tese. FFLCH/USP, Universidade de São Paulo, 1993.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: Reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e Educação, nº 2, Porto Alegre: Pannônica, 1990, p. 177-229.

CHEVALLARD, Yves. La transposición didáctica. Del saber sábio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique Grupo Editor, 1995.

CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Revista Educação e Pesquisa, v.30, n.3, São Paulo, set./dez.2004, p.549-566.

FERREIRA, Rodrigo de Almeida. Cinema, História Pública e Educação: circularidade do conhecimento histórico em Xica da Silva (1976) e Chico Rei (1985). Tese. UFMG, Belo Horizonte, 2014.

FONSECA, Thaís N.L. e. Ensino de História, mídia e história pública. In: ALMEIDA, Juniele; MAUAD, Ana; SANTHIAGO, Ricardo. (Org.). História Pública no Brasil: sentidos e itinerários. SP: Letra e Voz, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 9.ed. RJ: Paz e Terra, 1981.

GASPARELLO, Arlete M.Construtores de identidade. SP: Iglu, 2004.

LERA, José Maria Caparrós. Guia del espectador de cine. Madrid:Alianza Editorial, 2007.

LIDDINGTON, Jill. O que é história pública? Os públicos e seus passados. In.: ALMEIDA, Juniele; ROVAI, Marta. (Org). Introdução à história pública.SP: Letra e voz, 2011.

LUCKESI, Cipriano. Avaliação da aprendizagem na escola: reelaborando conceitos e recriando a prática. Salvador: Malabares Comunicação e Eventos, 2003.

MONTEIRO, Ana Maria. Formação de professores: entre demandas e projetos. Revista História Hoje, v.2, n.3, São Paulo,USP, jun.2013, p.19-42.

MORETTIN, Eduardo. Cinema educativo: uma abordagem histórica. Revista Comunicação e Educação, n.4, São Paulo, set./dez.1995, p.13-19.

MORETTIN, Eduardo. Humberto Mauro, cinema, história. SP: Alameda, 2013.

MUNAKATA, Kazumi. O livro: alguns temas de pesquisa. Revista Brasileira de História da Educação, v.12, n.3, Campinas, p.179-197, set./dez. 2012.

NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema na sala de aula.4.ed. SP: Contexto, 2008.

NAPOLITANO, Marcos. Fontes audiovisuais: a história depois do papel. In.: PINSKY, Carla; LUCA, Tânia de. (Orgs). Fontes históricas. SP: Contexto, 2005.

ROSA, Cristina S. da. O cinema educativo através dos discursos de Mussolini e Vargas. Mnemocine, Campinas, 2008.

SÁ, Irene T. de. Cinema e educação. RJ: Agir, 1967.

SANTHIAGO, Ricardo. Duas palavras, muitos significados: alguns comentários sobre a história pública no Brasil. In: ALMEIDA, Juniele; MAUAD, Ana; SANTHIAGO, Ricardo. (Org.). História Pública no Brasil: sentidos e itinerários. SP: Letra e Voz, 2016.

SERRANO, Jonathas; VENÂNCIO Fº, Francisco. Cinema e educação. SP: Melhoramentos, 1931.

SIMIS, Anita. Estado e cinema no Brasil. SP: UNESP, 2015.

Livros Didáticos

ALENCAR, Álvaro Duarte. História do Brasil: evolução econômica, política e social (5ª série). 5.ed. SP: Saraiva, 1983.

ALENCAR, Francisco; et.al. História da sociedade brasileira (2º grau). 3.ed. 1985.

AQUINO, Rubim; et.al. Fazendo a história: as sociedades americanas e a Europa na época moderna. 3.ed. SP: Editora do Livro Técnico, 1991.

CARMO, Sonia Irene S. do; COUTO, Eliane. História passado presente: Brasil colônia (1º grau). 2.ed. SP: Atual, 1997.

MACEDO, José Rivair. Brasil: uma história em construção. SP: Editora do Brasil, 1996.

PANAZZO, Silvia; VAZ, Maria Luísa. Navegando pela História (7ª série). SP: Quinteto Editorial, 2005.

VICENTINO, Cláudio. Viver a História: 6ª série. SP: Scipione, 2002.

Published

2017-04-01

How to Cite

FERREIRA, Rodrigo de Almeida. PUBLIC HISTORY AND HISTORY TEACHING: a look at the film in the didactic book. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 136–171, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p136. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático / Thematic dossier / Dossier temático