LEARNING READING 'FOR' TEACHING MY COMRADES": Reflections on literacy and education in postmodernityReflections on literacy and education in postmodernity

Authors

  • Marcos Cajaíba Mendonça Universidade do Minho

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p570

Keywords:

Literacia, Media, Pós-Modernidade, Educacão a Distância

Abstract

This article seeks to develop a reflection on literacy in postmodernity from the experience of distance education at the Institute Federal of Bahia. It presents epistemological elements that intend to investigate the processes of creation, elaboration and execution of the PROFUNCIONÁRIO Program, as well as an analysis of the proposals of strategies of use of the means for teacher educators and pedagogical team. It is worth mentioning an EAD performance in twenty six poles of face-to-face support in the extensive geographical state of Bahia.

 

KEYWORDS: Literacy. Media. Postmodernity. Distance Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcos Cajaíba Mendonça, Universidade do Minho

Doutorando em Estudos da Comunicação Cultura e Sociedade   – Programa de Doutoramento em Excelência promovido pela Fundação da Ciência e Tecnologia portuguesa,Universidade do Minho. Mestre em Educação e Contemporaneidade (UNEB), Especialista em Filosofia Contemporânea (UESC), possui graduação em Filosofia (UCSAL). E-mail: professormarcoscajaiba@gmail.com.

References

BABO, Maria Augusta., Literacia para a cidadania. Revista Comunicação e Sociedade, vol 14, Novos Territórios da Literacia. Braga: Humus, 2008.

BAUMAN, Z., Globalização: as consequências humanas / Zygmunt Bauman; tradução Marcus

Penchel. — Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1999

DAMÁSIO, Manuel J. C. de A., Contributos para o aprofundamento do conceito de literacia: 33 utilização de tecnologia digital em contextos de ensino. Revista Comunicação e Sociedade, vol 14, Novos Territórios da Literacia. Braga: Humus, 2008.

LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. Tradução: Ricardo Corrêa Barbosa; posfácio: Silvano Santiago - 8ª edição – Rio de Janeiro: José Olympio, 2004.

L YO T AR D . O pós-moderno explicado às crianças. Correspondência 1982-1985. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1987.

MARTINS, M. L., Crise no castelo da cultura. Das estrelas para os ecrãs. Grácio Editor: Coimbra, 2011.

MOURA, P., PEREIRA, S., PINTO, M., Níveis de Literacia Mediática: Estudo Exploratório com Jovens do 12o ano. CECS - Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade Universidade do Minho Braga – Portugal: 20015.

PINTO., M. Educação para os Media em Portugal: experiências, actores e contextos. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade Universidade do MinhoRolo & Filhos II, S.A. – Indústrias Gráficas, 2011.

Projeto Pedagógico de Curso – PPC - Técnico em SECRETARIA ESCOLAR. PROGRAMA PROFUNCIONÁRIO. INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA BAIANO, 2015.

Referencial de Educação para os Media para a Educação Pré-escolar, o Ensino Básico e o Ensino Secundário. Sara Pereira, Manuel Pinto, Eduardo Jorge Madureira, Projeto “Público na Escola” T e r e s a P o m b o , D i r e ç ã o - G e r a l d a E d u c a ç ã o M a d a l e n a G u e d e s , D i r e ç ã o - Ge r a l d a EducaçãoMinistério da Educação e Ciência, 2014. Disponível em: http://diretorias.ifbaiano.edu.br/portal/ead/

Published

2018-04-01

How to Cite

MENDONÇA, Marcos Cajaíba. LEARNING READING ’FOR’ TEACHING MY COMRADES": Reflections on literacy and education in postmodernityReflections on literacy and education in postmodernity. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 570–595, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p570. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338. Acesso em: 22 nov. 2024.