MEDIA APPROPRIATIONS OF BLACK FEMINISM IN BRAZILIAN CONTEMPORANEITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p205

Keywords:

Communications, Social Networks, Black Feminism, Media Literacy, Controversy Cartography

Abstract

The binomial beauty and youth, so commonly used in women's representations in media, translates aesthetic standards that have already been questioned, but still serve as a parameterfor readers' comments and comparisons of women who were considered beautiful in their youth and no longer have the expected image. To discuss this scenario, we chose examples that point to female aing of public figures, adopting as background for reflection the perspectives of ageism pointed out by Castro (2015, 2016); the concept of the body as capital in Goldenberg (2006, 2010, 2012, 2015); and fear in Augé (2013), Altheide (2002) and Bauman (2008). Upon debating how media increases nonconformity with the body itself, we also address the efforts that have been observed in the area of persuasive communication with the presence of people considered outside the stereotype of beauty hitherto imposed, as well as discussing reactions of who wants that famous people stay young and beautiful.

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Author Biographies

Telma Sueli Pinto Johnson, Universidade da Beira Interior-UBI/Universidade Federal de Juiz de Fora- UFJF

Pós-doutoranda no LABCOM.IFP da Universidade da Beira Interior (Covilhã/Portugal). Doutora em Comunicação e Sociabilidade Contemporânea (UFMG). Professora adjunta da FACOM/Universidade Federal de Juiz de Fora e coordenadora do projeto de pesquisa "Jornalismo em dispositivos móveis: mapeamentos transculturais" (RES. nº 24/2016- Conselho Setorial de Pós-Graduação e Pesquisa- CSPP/UFJF).

Pedro Augusto Farnese, Universidade Federal de Juiz de Fora

É especialista em Comunicação Empresarial; Marketing e Negócios; bacharel em Comunicação Social, com habilitação em Jornalismo, ambos pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF); e licenciado em Letras (Português e Literatura) pela Faculdade Universo. Atualmente cursa pós-graduação em Comunicação e Marketing em Mídias Digitais pela Faculdade Estácio de Sá Juiz de Fora. É professor da educação a distância do Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais - Campus Juiz de Fora, onde também exerce a função de Jornalista.  Mestrando no PPGCOM da Universidade Federal de Juiz de Fora.E-mail: pedro.farnese@ifsudestemg.edu.br.

Marcela Xavier Ribeiro, Universidade Federal de Juiz de Fora

Graduanda pela Faculdade de Comunicação, no Curso de Jornalismo, da Universidade Federal de Juiz de Fora. E-mail: marcelaxavierribeiro@gmail.com.

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Published

2017-03-30

How to Cite

JOHNSON, Telma Sueli Pinto; FARNESE, Pedro Augusto; RIBEIRO, Marcela Xavier. MEDIA APPROPRIATIONS OF BLACK FEMINISM IN BRAZILIAN CONTEMPORANEITY. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 205–232, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p205. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3327. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático / Thematic dossier / Dossier temático