PEDAGOGY OF ALTERNATION: THEORY AND PRACTICE IN THE CONSTRUCTION OF KNOWLEDGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p581

Keywords:

Pedagogy of Alternation, Education / Field, Theory and practice, Oral History Theme

Abstract

The research aims to analyze whether the Pedagogy of Alternation developed at the School Agricultural Family of Porto Nacional performs integration time school with time community, bringing improvement and technical expertise to the production in the field. Data were collected through documentary and field research, we used the thematic oral history method, semi-structured interviews with people linked to the object of study, and parents, students and staff of the School. It is concluded that the Pedagogy of Alternation developed at the School brings quality education and life for the student and the community of settlers. Time community, student exchange experience with family and peasants, using the tools of Pedagogy of Alternation, improving its production and farming techniques employed in their rural areas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jocyléia Santana dos Santos, Universidade Federal do Tocantins

Graduação em Historia pela Universidade Católica de Goiás, Mestrado em História pela Universidade Federal de Pernambuco e Doutorado em História pela Universidade Federal de Pernambuco.É Avaliadora Institucional e de Curso do MEC/ INEP. Atualmente é professor associado da Fundação Universidade Federal do Tocantins, Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da UFT/CAPES. E-mail:  jocyleiasantana@gmail.com. 

Maria de Lourdes Leoncio Macedo, Universidade Federal do Tocantins

Professora da rede estadual de ensino do Tocantins, graduada em História(UEM), pós-graduação em História e Sociedade pela Universidade Estadual de Maringá, mestranda em Educação - Universidade Federal do Tocantins-Palmas. Atua como tutora do Curso de Especialização Educação, Pobreza e Desigualdade Social- polo de Palmas, ofertado pela Universidade Federal do Tocantins, professora voluntária da Universidade da Maturidade-Palmas.

References

ALBERTI, Verena. A filosofia e os fatos. Narração, interpretação e significado nas memórias e nas fontes orais. Tempo. RJ, 1996.

______OUVIR CONTAR: Textos em História Oral. RJ: FVG Editora, 2004.

______Tratamento das entrevistas de História Oral no CPDOC. RJ. 2005.

______ Manual da Historia Oral. FVG Editora. 2005.

BORGES, Graziela Scopel. A Formação do protagonismo do jovem rural a partir da pedagogia da alternância em casas familiares rurais / Graziela Scopel Borges – 2012. 157f. : il.; 30 cm. Orientador: Edival Sebastião Teixeira Coorientadora: Maria de Lourdes Bernartt Coorientador: Norma Kiyota Dissertação (Mestrado) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional. Pato Branco / PR, 2012.

BORGES, Cícera Regina. Entrevista concedida a M.L.L.Macedo em 16/11/15, na Secretaria da Escola Família Agrícola de Porto Nacional-TO.

BORGES, Jakerlan Maria. Entrevista concedida a M.L.L.Macedo em 18/11/15 na sala da Coordenação Técnica da Escola Família Agrícola de Porto Nacional- TO.

BRASIL, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Educação do Campo: Marcos normativos. Brasília, 2012.

BRASIL, PARECERNº01/2006-Aprovado em 1º/02/2006–Ministério da Educação/Conselho Nacional de Educação/CEB Relato: Murilo Avellar Hingel- Dias letivos para a aplicação da PA nos CEFFAs.

BRASIL, PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA – Casa Civil - LEI DE DIRETRIZES E BASES DA EDUCAÇÃO NACIONAL. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. acesso em 10 jan.2016.

CERQUEIRA, Ozéias Neres de. Entrevista concedida a M.L.L.Macedo em 19/11/15 na Escola Família Agrícola de Porto Nacional.TO.

CONCEIÇÃO, Fernando de Moraes. Entrevista concedida a M.L.L.Macedo em 19/11/15 na sala da Coordenação Técnica da Escola Família Agrícola de Porto Nacional. Porto Nacional. TO.

CORDEIRO, Georgina N.K.; REIS, Neila da Silva.; HAGE, Salomão Mufarrej. Pedagogia da Alternância e seus desafios para assegurar a formação humana dos sujeitos e a sustentabilidade do campo. Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 85, p. 115-125, abr. 2011.

CRUZ, José Vieira da. O uso metodológico da história oral: um caminho para pesquisa histórica. In: Fragmenta. Aracaju:UNIT, 2005.

FERREIRA, Edmilson Caetano. Entrevista concedida a M.L.L.Macedo em 30/11/15- Assentamento PA Capivara- Município de Porto Nacional- Distrito de Luzimangues.TO.

GARCIA-MARIRRODRIGA, Roberto. Formação em Alternância e desenvolvimento local: o movimento educativo dos CEFFA no mundo. Belo Horizonte: O lutador, 2010.

GHEDIN, Evandro.(Org.) Educação do Campo: Epistemologia e Práticas. 1ª Edição- São Paulo: Cortez. 2012.

GIMONET, Jean-Claude. Praticar e Compreender a Pedagogia da Alternância dos CEFFA´s. Petrópolis: Vozes, 2007.

GOMES, Gilson Pereira. Entrevista concedida a M.L.L.Macedo em 19/11/15 na sala da Coordenação Técnica da Escola Família Agrícola de Porto Nacional. Porto Nacional. TO.

JESUS, Janinha Gerke de. Formação de professores na Pedagogia da Alternância – Vitória, ES:GM, 1975.

JESUS, José Novais de. A pedagogia da Alternância e o debate da educação no/do campo no estado de Goiás. Revista NERA. Presidente Prudente, SP. Ano14, nº 18, 2011.

MORAES, Valdeniza Ribeiro de. Entrevista concedida a M.L.L.Macedo em 28/11/15 no Assentamento PA Entre Rios, Município de Taquruçu. TO.

PORTO NACIONAL. Projeto Político Pedagógico, Escola Família Agrícola de Porto Nacional, 2015.

SOUSA, Leonardo Gomes de. Entrevista concedida a M.L.L.Macedo em 16/11/15 no alojamento masculino da Escola Família Agrícola de Porto Nacional. Porto Nacional. TO.

SOUZA, Manoel Aires. Entrevista concedida a M.L.L.Macedo em 30/11/15. PA Zé Pereira, município de Porto Nacional. TO.

TEIXEIRA, Edival Sebastião; BERNARTT, Maria de Lourdes; TRINDADE, Glademir Alves. Estudos sobre a Pedagogia da Alternância no Brasil: revisão de literatura e perspectiva para a pesquisa. Educação e Pesquisa, São Paulo, V. 34, p227-242, 2008.

Published

2017-07-01

How to Cite

SANTOS, Jocyléia Santana dos; MACEDO, Maria de Lourdes Leoncio. PEDAGOGY OF ALTERNATION: THEORY AND PRACTICE IN THE CONSTRUCTION OF KNOWLEDGE. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 4, p. 581–602, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p581. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3169. Acesso em: 22 jul. 2024.