Sexist double standard in media: how Marcela Temer and Dilma Rousseff (PT) are portrayed in Veja Magazine and IstoÉ Magazine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p58

Keywords:

Media, Political Economy of Communications, Dilma Rouseff, Marcela Temer, Sexism

Abstract

This paper aims to show how Brazilian media portrays women in politics. Articles about two public female figures published by Brazilian weekly news magazines, Veja and IstoÉ, were analyzed. While Veja tried to show the Second Lady Marcela Temer as a “beautiful, demure housewife”, IstoÉ portrayed the President of the Republic, Dilma Rousseff, as hysterical, intemperate, and published the headline “The nervous explosions of the President”. Both editions were published in the context of Dilma Rousseff (PT) impeachment trial. Between April and August 2016, the lower chamber voted for impeachment and the Senate voted to begin the trial, resulting in Rousseff’s suspension. Using the Political Economy of Communication as theoretical reference, this paper shows the patriarchal, misogynist and prejudiced character of the magazines, which reproduce sexist ideas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Maria Conceição Veloso, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação (PPGCOM) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), professora do Departamento de Comunicação da UFPE e pesquisadora do Observatório de Mídia: Gênero, Democracia e Direitos Humanos da UFPE. E-mail: anavelosoufpe@gmail.com.

Fabíola Mendonça de Vasconcelos, Universidade Federal de Pernambuco

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Serviço Social da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e assessora de comunicação do Sindicato dos Servidores Públicos Federais (Sindsep). E-mail: fabiolamendonca@gmail.com

Laís Ferreira, Universidade Federal de Pernambuco

Mestranda em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação (PPGCOM) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). E-mail: lais.ferreiraa@gmail.com

References

ARAÚJO, Washington. A imprensa como partido político. In.: Observatório da Imprensa, ed. 586, 20 abr 2010. Disponível em < http://observatoriodaimprensa.com.br/armazem-literario/a-imprensa-como-partido-politico/ > Acesso em 22 mai 2016, às 18h.

ARENDT, Hannah. A Condição Humana. Rio de Janeiro: Forense – Universitária, 1988.

ÁVILA, Maria Betânia. Feminismo e Sujeito Político in: Revista Proposta, nº 84-85. Rio de Janeiro: Fase, Mar.-1go., 2000. Disponível em< http://appsindicato.org.br/index.php/?p=14039/ >Acesso em 22 abr 2016, às 22h.

ÁVILA, Maria Betânia et al. Textos e Imagens do Feminismo: mulheres construindo a igualdade. Recife, SOS Corpo, 2001.

BAHIA, Juarez. História, jornal e técnica: as técnicas do jornalismo. vol 2. 5, Rio de Janeiro, Ed. Mauad X , 2009.

BONIN, Robson. A hora e a vez do vice. Veja, São Paulo, Edição especial, ano 49, abril de 2016. P. 23-26.

IBOPE MEDIA. Conceitos e Critérios da Pesquisa de Mídia para a Imprensa. Disponível em: <http://www.ibope.com.br/pt-br/relacionamento/imprensa/Documents/cartilha_de_midia .pdf >. Acesso em: 15 out 2015.

CARDOSO, Clarice. Quando a misoginia pauta as críticas ao governo Dilma. Disponível em <http://www.cartacapital.com.br/blogs/midiatico/quando-a-misoginia-pauta-as-criticas-ao-governo-dilma >. Acesso em 18 maio 2016, às 22h

COUTINHO, Leonardo. Tudo a favor de Temer. Veja, São Paulo, Edição especial, ano 49, abril de 2016. P. 26-27.

FUNDAÇÃO Perseu Abramo. Pesquisa sobre Democratização da Mídia. Disponível em: < http://novo.fpabramo.org.br/sites/default/files/fpa_pesquisa_democratizacao_da_midia_0.pdf > Acesso em 22/01/2016, às 16h.

GIL, Antônio. Estudo de caso. São Paulo: Atlas, 2009.

LINHARES, Juliana. Bela, recatada e “do lar”. Veja, São Paulo, Edição especial, ano 49, abril de 2016. P. 28-29.

LIMA, Mercedes. A imagem da mulher na mídia. In: LIMA, Mercedes; VICENTE, Terezinha (Org). O Controle Social da Imagem da Mulher na Mídia. São Paulo: Articulação Mulher e Mídia, 2009, p. 27-31.

MATTELART, Michèle. Mujeres e industrias culturales. Barcelona: Editorial Anagrama, 1982.

MORENO, Rachel. Vigiar, seduzir, excluir – a colonização das mentes. In: LIMA e VICENTE. O Controle social da imagem da mulher na mídia. São Paulo: Articulação Mulher e Mídia, 2009, p. 11-16.

MOSCO, Vicent. The Political Economy of Communication. (2ª ed.). London: Sage Publications, 1996.

NASCIMENTO, Patrícia Ceolin; PRADO, Magaly (org). Técnicas de Redação em Jornalismo: o texto da notícia. São Paulo: Saraiva, 2009.

PARDELLAS, Sérgio; BERGAMASCO, Débora. Uma presidente fora de si. IstoÉ, edição 2417, 06 abr 2016, p. 32-39.

RIORDAN, Ellen; MEEHAN, Eileen R. Sex & money: feminism and political economy in the media. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2002.

RIORDAN, Ellen. The woman Warrior: A feminist political economic analysis of crouching Tiger hidden dragon. In: ROSS, Karen and BYERLY, Carolin M. Women and media. International perspectives. USA: Blackwell Publisshing, 2004, p.81-103.

SANTOS, Jeana Laura da Cunha. O jornalismo contra Dilma: Da misoginia à pirotecnia. Disponível em <http://www.revistaforum.com.br/2016/05/11/o-jornalismo-contra-dilma-da-misoginia-a-pirotecnia/ >. Acesso em 18 mai 2016, às 20h30.

STAKE. R. E. Case studies. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (ed.) Handbook of qualitative research. London: Sage, 2000. p. 435-454.

UNESCO. Un solo mundo, voces múltiples: comunicación e información en nuestro tiempo. 2 ed. Barcelona, Espanha: 1988.

WASKO, Janet. Estudando a Economia Política dos Media e da Informação. In: SOUZA, Helena (Org). Comunicação, Economia e Poder. Portugal: Porto Editora, 2006, p. 29-53.

Published

2017-03-30

How to Cite

VELOSO, Ana Maria Conceição; VASCONCELOS, Fabíola Mendonça de; FERREIRA, Laís. Sexist double standard in media: how Marcela Temer and Dilma Rousseff (PT) are portrayed in Veja Magazine and IstoÉ Magazine. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 58–83, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p58. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3133. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático / Thematic dossier / Dossier temático