Sexist double standard in media: how Marcela Temer and Dilma Rousseff (PT) are portrayed in Veja Magazine and IstoÉ Magazine
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p58Keywords:
Media, Political Economy of Communications, Dilma Rouseff, Marcela Temer, SexismAbstract
This paper aims to show how Brazilian media portrays women in politics. Articles about two public female figures published by Brazilian weekly news magazines, Veja and IstoÉ, were analyzed. While Veja tried to show the Second Lady Marcela Temer as a “beautiful, demure housewife”, IstoÉ portrayed the President of the Republic, Dilma Rousseff, as hysterical, intemperate, and published the headline “The nervous explosions of the President”. Both editions were published in the context of Dilma Rousseff (PT) impeachment trial. Between April and August 2016, the lower chamber voted for impeachment and the Senate voted to begin the trial, resulting in Rousseff’s suspension. Using the Political Economy of Communication as theoretical reference, this paper shows the patriarchal, misogynist and prejudiced character of the magazines, which reproduce sexist ideas.
Downloads
References
ARAÚJO, Washington. A imprensa como partido político. In.: Observatório da Imprensa, ed. 586, 20 abr 2010. Disponível em < http://observatoriodaimprensa.com.br/armazem-literario/a-imprensa-como-partido-politico/ > Acesso em 22 mai 2016, às 18h.
ARENDT, Hannah. A Condição Humana. Rio de Janeiro: Forense – Universitária, 1988.
ÁVILA, Maria Betânia. Feminismo e Sujeito Político in: Revista Proposta, nº 84-85. Rio de Janeiro: Fase, Mar.-1go., 2000. Disponível em< http://appsindicato.org.br/index.php/?p=14039/ >Acesso em 22 abr 2016, às 22h.
ÁVILA, Maria Betânia et al. Textos e Imagens do Feminismo: mulheres construindo a igualdade. Recife, SOS Corpo, 2001.
BAHIA, Juarez. História, jornal e técnica: as técnicas do jornalismo. vol 2. 5, Rio de Janeiro, Ed. Mauad X , 2009.
BONIN, Robson. A hora e a vez do vice. Veja, São Paulo, Edição especial, ano 49, abril de 2016. P. 23-26.
IBOPE MEDIA. Conceitos e Critérios da Pesquisa de Mídia para a Imprensa. Disponível em: <http://www.ibope.com.br/pt-br/relacionamento/imprensa/Documents/cartilha_de_midia .pdf >. Acesso em: 15 out 2015.
CARDOSO, Clarice. Quando a misoginia pauta as críticas ao governo Dilma. Disponível em <http://www.cartacapital.com.br/blogs/midiatico/quando-a-misoginia-pauta-as-criticas-ao-governo-dilma >. Acesso em 18 maio 2016, às 22h
COUTINHO, Leonardo. Tudo a favor de Temer. Veja, São Paulo, Edição especial, ano 49, abril de 2016. P. 26-27.
FUNDAÇÃO Perseu Abramo. Pesquisa sobre Democratização da Mídia. Disponível em: < http://novo.fpabramo.org.br/sites/default/files/fpa_pesquisa_democratizacao_da_midia_0.pdf > Acesso em 22/01/2016, às 16h.
GIL, Antônio. Estudo de caso. São Paulo: Atlas, 2009.
LINHARES, Juliana. Bela, recatada e “do lar”. Veja, São Paulo, Edição especial, ano 49, abril de 2016. P. 28-29.
LIMA, Mercedes. A imagem da mulher na mídia. In: LIMA, Mercedes; VICENTE, Terezinha (Org). O Controle Social da Imagem da Mulher na Mídia. São Paulo: Articulação Mulher e Mídia, 2009, p. 27-31.
MATTELART, Michèle. Mujeres e industrias culturales. Barcelona: Editorial Anagrama, 1982.
MORENO, Rachel. Vigiar, seduzir, excluir – a colonização das mentes. In: LIMA e VICENTE. O Controle social da imagem da mulher na mídia. São Paulo: Articulação Mulher e Mídia, 2009, p. 11-16.
MOSCO, Vicent. The Political Economy of Communication. (2ª ed.). London: Sage Publications, 1996.
NASCIMENTO, Patrícia Ceolin; PRADO, Magaly (org). Técnicas de Redação em Jornalismo: o texto da notícia. São Paulo: Saraiva, 2009.
PARDELLAS, Sérgio; BERGAMASCO, Débora. Uma presidente fora de si. IstoÉ, edição 2417, 06 abr 2016, p. 32-39.
RIORDAN, Ellen; MEEHAN, Eileen R. Sex & money: feminism and political economy in the media. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2002.
RIORDAN, Ellen. The woman Warrior: A feminist political economic analysis of crouching Tiger hidden dragon. In: ROSS, Karen and BYERLY, Carolin M. Women and media. International perspectives. USA: Blackwell Publisshing, 2004, p.81-103.
SANTOS, Jeana Laura da Cunha. O jornalismo contra Dilma: Da misoginia à pirotecnia. Disponível em <http://www.revistaforum.com.br/2016/05/11/o-jornalismo-contra-dilma-da-misoginia-a-pirotecnia/ >. Acesso em 18 mai 2016, às 20h30.
STAKE. R. E. Case studies. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (ed.) Handbook of qualitative research. London: Sage, 2000. p. 435-454.
UNESCO. Un solo mundo, voces múltiples: comunicación e información en nuestro tiempo. 2 ed. Barcelona, Espanha: 1988.
WASKO, Janet. Estudando a Economia Política dos Media e da Informação. In: SOUZA, Helena (Org). Comunicação, Economia e Poder. Portugal: Porto Editora, 2006, p. 29-53.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.