ENSENANZA DE LA HISTORIA Y UM CONTEXTO DE TEXTO: lectura acerca dei libro "História da Liberdade no Brasil" de Viriato Corrêa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p309

Keywords:

History Teaching, Historical context, Historical speech, Historical narrative

Abstract

This work focuses on the teaching of History and the analysis of the book The History of Freedom in Brazil by Viriato Corrêa, that in different historical contexts, the mentioned work was used for different purposes. The discourse and historical narrative extracted from the source in question produced, in three distinct moments, different reorientations of meanings, its launching in 1962, its use as theme of samba story by the Salgueiro in the carnival of 1967 and in its second coedition by the National Institute of the Book (INL) in 1974. In addition to the cultural and social contexts, the politician stands out in the recent history of Brazil, in the transition between democracy and dictatorship with the advent of the civil- military coup of 1964. The central theme Of our reflection is "struggle for freedom in Brazil", Crossing political and historical contexts, correlating repercussions of the approaches in the teaching of History.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vasni de Almeida, UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS

Doutorado em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP. Professor do curso de História na Universidade Federal do Tocantins – UFT, campus Porto Nacional - TO, Professor do Mestrado Profissional em Ensino de História - PROFHISTÓRIA.

Cristiano Gomes Lopes, UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS

Mestrado em Ensino de História pela Universidade Federal do Tocantins – UFT, Campus Araguaína - TO, Especialista em Metodologia do Ensino de História, Especialista em Gestão Escolar e Professor da rede estadual do Pará. E-mail: cgomeslopes@bol.com.br

Dhiogo Rezende Gomes, INSTITUTO FEDERAL DO MARANHÃO - IFMA

Mestrado em Ensino de História pela Universidade Federal do Tocantins – UFT, Campus Araguaína - TO, Especialista em História do Brasil: sociedade e cultura e Professor do Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Maranhão – IFMA, campus Grajaú. E-mail: dhiogo.gomes@ifma.edu.br

References

ANDRADE, Lilian Gonçalves de. Narrativa histórica e narrativa literária: Pontos e contrapontos. Biblos, Rio Grande, 2005. Disponível em: http://www.historia.uff.br/stricto/td/1600.pdf Acesso em: 28 de outubro de 2014.

ALTHUSSER, Louis. Ideologia e aparelhos ideológicos do estado. Lisboa: Presença Martins Fontes, 1980. Tradução de: Joaquim José de Moura Ramos.

CARVALHO, José Murilo de. Os bestializados: o Rio de Janeiro e a república que não foi. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

CAVALCANTE, Vanessa Matheus. O teatro de Viriato Corrêa: uma escrita da História para o povo brasileiro. 2012. 154 f. Dissertação (mestrado) - Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil, Programa de Pós-Graduação em História, Política e Bens Culturais.

CAVALCANTE, Vanessa Matheus; GOMES, Ângela de Castro. “História da liberdade no Brasil ou quando uma história acaba em samba”. In: Helenice Aparecida. Bastos rocha; Luís Reznik; Marcelo de Souza Magalhães. (Org.). A história na escola: autores, livros e leituras. A história na escola: autores, livros e leituras.

ed. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2009, v. 1, p. 125-150.

CERTEAU, Michel de. A Escrita da História. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1982.

CORRÊA, Viriato. Contos da Historia do Brasil. Rio de janeiro: A. J. de Castilho Editor, 1921.

__________. Alcovas da História (cantinhos, escaninhos e recessos da vida histórica do Brasil). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira S.A, 1934.

__________. História do Brasil para crianças. 21ª. ed. São Paulo: Cia. Editora Nacional, 1957.

FERREIRA, Marieta de Moraes. FRANCO, Renato. Aprendendo História: reflexão e ensino. 2. Ed. Rio de Janeiro: Editora FVG, 2013.

FICO, Carlos. História do Brasil contemporâneo. São Paulo: Contexto, 2015.

FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de história: experiências, reflexões e aprendizados. 13ª ed. rev. e ampl. Campinas, SP: Papirus, 2012 (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).

__________. Didática e prática de ensino de história: experiências, reflexões e aprendizados. Campinas, SP: Papirus, 2003.

FRONZA, Marcelo. O significado das histórias em quadrinhos na educação histórica dos jovens que estudam no ensino médio. 2007. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2007.

GASPARI , Elio. A ditadura escancarada. São Pualo: Companhia das Letras, 2002.

GOMES, Ângela de Castro e CAVALCANTE, Vanessa Matheus. História da Liberdade no Brasil, ou quando uma história acaba em samba. IN: ROCHA, Helenice Aparecida Bastos, RESNIK, Luís e MAGALHÃES, Marcelo de Souza (orgs). A História na Escola. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2009.

LUNA, Francisco Vidal; KLEIN, Herbert S. Transformações econômicas no período militar (1964-1985). In: REIS, Daniel Aarão; RIDENTI, Marcelo; MOTTA, Rodrigo Patto Sá (Org.). A ditadura que mudou o Brasil: 50 anos do golpe de 1964. Rio de Janeiro: Zahar, 2014. p. 92-111.

OITICICA, Ricardo Bezerra da Rosa. Instituto Nacional do Livro e as Ditaduras: Academia Brasílica dos Rejeitados. Tese (Doutorado em Letras), Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1997.

ORLANDI, Eni Puccinelli. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. 6. Ed. Campinas: Editora da Unicamp, Campinas –SP: 2007.

OTERO, Maria Mercedes Dias. Censura de Livros durante a Ditadura Militar: 1964-1978. Tese (Doutorado em História), Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2003.

PLAZZA, Rosimary; PRIORI, Angelo. O Ensino de História durante a Ditadura Militar. Congresso UEM, 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/956-4.pdf Acesso em: 19/11/2016.

PINTO, G. Hércules. Viriato Corrêa (a modo de biografia). Rio de Janeiro: Editora Alba Ltda. 1966.

REZENDE. Maria José. A ditadura militar no brasil: repressão e pretensão de legitimidade. 1964-1984. Editora UDEL. Londrina, 2013.

REIS, Daniel Aarão. A ditadura faz 50 anos: história e cultura política nacional-estatista. In: REIS, Daniel Aarão; RIDENTI, Marcelo; MOTTA, Rodrigo Patto Sá (Org.). A ditadura que mudou o Brasil: 50 anos do golpe de 1964. Rio de Janeiro: Zahar, 2014. p. 11-29.

RÜSEN, Jörn. Reconstrução do passado: teoria da História II – os princípios da pesquisa histórica. Brasília, DF: Editora da Universidade de Brasília, 2007.

Published

2017-04-01

How to Cite

ALMEIDA, Vasni de; LOPES, Cristiano Gomes; GOMES, Dhiogo Rezende. ENSENANZA DE LA HISTORIA Y UM CONTEXTO DE TEXTO: lectura acerca dei libro "História da Liberdade no Brasil" de Viriato Corrêa. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 309–336, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p309. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático / Thematic dossier / Dossier temático