GOVERNMENTAL PUBLIC INTEREST ADVERTISING IN THE HEALTH FIELD: considerations about the organizational dimension of the production practices Circuit in the Ministry of Health

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p415

Keywords:

Advertising, propaganda, health, cultural studies, communication

Abstract

Health is considered as a conceptual complex regarding actors, practices, contexts and specific dynamics. Since the Cultural Studies perspective, this article considers the logics and dimensions involved in the process of production of an advertising campaign by the Ministry of Health. The collected data (in documentary research and interviews), analyzed, pointed that the process of production is composed by the articulation and tension between what is written on the rules and what is the everyday practices in a given social context. Besides, it's the aftermath of negotiations and disputes between the actors and institutions involved. The organizational logic stood out at the same time the health logic was attenuated, mainly, when related to the concept of health in our attention system.

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Author Biographies

Marcelo Rodrigo de Avelar Bastos Alves, Fundação Oswaldo Cruz

Graduado em Comunicação Social pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), possui habilitação em Publicidade e Propaganda e pós-graduação em Administração, Gestão Estratégica de Marketing, também pela UFMG, além de MBA em Gestão de Negócios pelo Centro Universitário de Belo Horizonte. Mestre em Informação e Comunicação em Saúde pela Fundação Osvaldo Cruz do Rio de Janeiro, atualmente é doutorando no Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Fiocruz), membro da Associação Brasileira de Pesquisadores em Publicidade (ABP2), do grupo de pesquisa Comunicação e Saúde (CNPq) e do grupo de trabalho para discussão das Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Publicidade e Propaganda do Ministério da Educação. Bolsista da Fundação Oswaldo Cruz. E-mail: mavelaralves@gmail.com.

Janine Miranda Cardoso, Fundação Oswaldo Cruz

Doutora em Comunicação e Cultura (UFRJ). Mestre em Comunicação (UFRJ) e Graduada em Ciências Sociais (UFPR). Cientista Social da Fundação Oswaldo Cruz, integra a equipe do Laboratório de Pesquisa em Comunicação e Saúde, é docente do Programa de Pós-graduação em Informação e Comunicação e Saúde (PPGICS), do Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde da Fundação Oswaldo Cruz (Icict/Fiocruz), que coordenou de dezembro de 2012 a outubro de 2014. Desenvolve atividades de ensino, pesquisa e consultoria, com ênfase na análise de discursos, estratégias e políticas públicas de comunicação no campo da saúde. Mestre e doutora em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. E-mail: janinecardoso.fiocruz@gmail.com.

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Published

2017-03-30

How to Cite

ALVES, Marcelo Rodrigo de Avelar Bastos; CARDOSO, Janine Miranda. GOVERNMENTAL PUBLIC INTEREST ADVERTISING IN THE HEALTH FIELD: considerations about the organizational dimension of the production practices Circuit in the Ministry of Health. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 415–433, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p415. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2997. Acesso em: 24 nov. 2024.