#VOCÊNACAPA: fashion and female reprasentation in the commemorative edition of Elle Brazil magazine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2n5p364

Keywords:

fashion journalism, gender, representation

Abstract

This article analyzes female representations related to counter-hegemonic aesthetics in the commemorative edition of Elle Brazil magazine published in may 2015. We aim to discuss how diversity is gaining ground in the fashion industry and in the specialized media that addresses this issue. Taking the concept of social representation as presented in Hall and Moscovici, we discuss the meanings of this content that differ from the normative standard of beauty represented by white, biond, Western and thin women, considering the praticai forms that the symbolic meaning of these representations take in the magazine.

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Author Biographies

Fernanda Martinelli, Universidade de Brasília (UnB)

Professora Adjunta do PPGCom FAC-UnB. Doutora em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (ECO-UFRJ) e mestre em Comunicação e Cultura pela mesma instituição. Graduada em Comunicação Social pela Universidade do Espírito Santo (UFES). Líder do Grupo de Pesquisa Cultura, Mídia e Política (CNPq). Universidade de Brasília (UnB). E-mail: nandamartineli@yahoo.com.br.

Marcela Rocha, Universidade de Brasília

Graduada em Publicidade pela Faculdade de Comunicação da Universidade de Brasília (UnB). Aluna especial do Mestrado na Linha Jornalismo e Sociedade (FAC-UnB). E-mail: m.ribeiro@gmail.com.

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Published

2016-12-25

How to Cite

MARTINELLI, Fernanda; ROCHA, Marcela. #VOCÊNACAPA: fashion and female reprasentation in the commemorative edition of Elle Brazil magazine. Observatory Journal, [S. l.], v. 2, n. 5, p. 364–382, 2016. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2016v2n5p364. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2403. Acesso em: 22 jul. 2024.