EPISTEMOLOGY OF COMPLEXITY
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2024v10n1a26ptKeywords:
Pensamento Complexo, Religação, Ser humano, PlanetárioAbstract
The complex epistemology approached in the educational field by the scientist Edgar Morin, presents the possibility of reflection on the dimension of the integral formation of the human being, as a link that provides the sense of various connections between different lives in the universe. To this end, we sought to reflect on the interconnection between human beings, society and the environment in a planetary dimension, based on complex epistemology. Thus, using a qualitative approach, we propose to continue our studies on complex epistemology by presenting Edgar Morin's concept of interconnection, which grew stronger between the 20th and 21st centuries, revealing the need for a change in thinking to recognize interconnections on a planetary scale.
Downloads
References
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
MORAES, M. C. Ecologia dos saberes: complexidade, transdisciplinaridade e educação: novos fundamentos para iluminar novas práticas educacionais. São Paulo: Antakarana/WHH – Willis Harman House, 2008.
MORAES, M. C. Educação e sustentabilidade: um olhar complexo e transdisciplinar. In: MORAES, M. C.; SUANNO, J. H. (Orgs.). O pensar complexo na educação: sustentabilidade, transdisciplinaridade e criatividade. Rio de Janeiro: Wak, 2014. p. 21-42.
MORAES, M. C. Saberes para uma cidadania planetária: homenagem a Edgar Morin. Rio de Janeiro: Wak, 2019.
MORIN, E. Paradigma perdido: a natureza humana. Porto: Europa América, 1974.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 3. ed. Lisboa: Instituto Piaget, 2001a.
MORIN, E. A necessidade de um pensamento complexo. Tradução de Marcos Demoro. In: MENDES, C. (Org.). Representação e complexidade. Enrique Larreda (Ed.). Rio de Janeiro: Garamond, 2003.
MORIN, E. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2007a.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2007b.
MORIN, E. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Tradução de Edgar de Assis Carvalho e Mariza Perassi Bosco. Porto Alegre: Sulina, 2015.
MORIN, E.; CIURANA, E. R.; MOTTA, R. D. Educar na era planetária. Tradução: Sandra T. Valenzuela. Revisão técnica: Edgard de Assis Carvalho. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2003.
MORIN, E.; KERN, A. B. Terra-Pátria. Tradução de Paulo Azevedo Neves da Silva. Porto Alegre: Sulina, 2003.
PETRAGLIA, I. “Olhar sobre o olhar que olha”: complexidade, holística e educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.
PETRAGLIA, I. Pensamento complexo e a educação. São Paulo: Livraria da Física, 2013.
SÁ, R. A. Pedagogia e complexidade: diálogos preliminares. Educar, Curitiba, n. 32, p. 57-73, 2008.
SOUZA, Kênia Paulino de Queiroz. Complexidade e ecoformação: um olhar
epistemológico na dimensão socioambiental do programa Ciências do Ambiente. 2019. 156f. Tese (Doutorado em Ciências do Ambiente) – Programa de Pós-Graduação em Ciências do Ambiente – PPGCiamb, Universidade Federal do Tocantins. Palmas – TO, 2019.
SILVA, M. da. Um pensador chamado Edgar Morin. In: MORIN, E.; KERN, A. B. Terra-Pátria. Tradução de Paulo Azevedo Neves da Silva. Porto Alegre: Sulina, 2003.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Observatory Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.