EPISTEMOLOGY OF COMPLEXITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2024v10n1a26pt

Keywords:

Pensamento Complexo, Religação, Ser humano, Planetário

Abstract

The complex epistemology approached in the educational field by the scientist Edgar Morin, presents the possibility of reflection on the dimension of the integral formation of the human being, as a link that provides the sense of various connections between different lives in the universe. To this end, we sought to reflect on the interconnection between human beings, society and the environment in a planetary dimension, based on complex epistemology. Thus, using a qualitative approach, we propose to continue our studies on complex epistemology by presenting Edgar Morin's concept of interconnection, which grew stronger between the 20th and 21st centuries, revealing the need for a change in thinking to recognize interconnections on a planetary scale.

Downloads

Author Biographies

Kênia Paulino de Queiroz, Universidade Estadual do Tocantins

PhD in Education in the Amazon from the Federal University of Tocantins (UFT) and PhD in Environmental Sciences (UFT). Masters in education (UFT). Pedagogue (FECIPAR/FEPAR). Professor at the State University of Tocantins (Unitins). Director of the Paraíso Campus (Unitins). Member of the International Network of Creative Schools (RIEC).

Maria José de Pinho, Federal University of Tocantins

Post-Doctorate in Education from the University of Algarve-Portugal. PhD in Education and Curriculum (PUC-SP). Master's in Education (UFP). Degree in History (FAFI-BH) and Pedagogy (ICNPF). Professor and supervisor of the Masters and Doctorate in Education and Languages at the Federal University of Tocantins (UFT). Member of the International Network of Creative Schools - RIEC

Saturnino de la Torre, Universidade de Barcelona

Doctor of Philosophy from the University of Barcelona (UB). Emeritus Professor at the University of Barcelona (UB). Researcher, trainer and pollinator of creativity for over 40 years. He coordinated the Didactic Research and Advisory Group (GIAD). He chaired the Asociación de la Creatividad and its magazine Creatividad y Sociedad. He has coordinated various creativity networks, including the International Network of Creative Schools (RIEC in Portuguese).

References

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

MORAES, M. C. Ecologia dos saberes: complexidade, transdisciplinaridade e educação: novos fundamentos para iluminar novas práticas educacionais. São Paulo: Antakarana/WHH – Willis Harman House, 2008.

MORAES, M. C. Educação e sustentabilidade: um olhar complexo e transdisciplinar. In: MORAES, M. C.; SUANNO, J. H. (Orgs.). O pensar complexo na educação: sustentabilidade, transdisciplinaridade e criatividade. Rio de Janeiro: Wak, 2014. p. 21-42.

MORAES, M. C. Saberes para uma cidadania planetária: homenagem a Edgar Morin. Rio de Janeiro: Wak, 2019.

MORIN, E. Paradigma perdido: a natureza humana. Porto: Europa América, 1974.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 3. ed. Lisboa: Instituto Piaget, 2001a.

MORIN, E. A necessidade de um pensamento complexo. Tradução de Marcos Demoro. In: MENDES, C. (Org.). Representação e complexidade. Enrique Larreda (Ed.). Rio de Janeiro: Garamond, 2003.

MORIN, E. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2007a.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2007b.

MORIN, E. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Tradução de Edgar de Assis Carvalho e Mariza Perassi Bosco. Porto Alegre: Sulina, 2015.

MORIN, E.; CIURANA, E. R.; MOTTA, R. D. Educar na era planetária. Tradução: Sandra T. Valenzuela. Revisão técnica: Edgard de Assis Carvalho. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2003.

MORIN, E.; KERN, A. B. Terra-Pátria. Tradução de Paulo Azevedo Neves da Silva. Porto Alegre: Sulina, 2003.

PETRAGLIA, I. “Olhar sobre o olhar que olha”: complexidade, holística e educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

PETRAGLIA, I. Pensamento complexo e a educação. São Paulo: Livraria da Física, 2013.

SÁ, R. A. Pedagogia e complexidade: diálogos preliminares. Educar, Curitiba, n. 32, p. 57-73, 2008.

SOUZA, Kênia Paulino de Queiroz. Complexidade e ecoformação: um olhar

epistemológico na dimensão socioambiental do programa Ciências do Ambiente. 2019. 156f. Tese (Doutorado em Ciências do Ambiente) – Programa de Pós-Graduação em Ciências do Ambiente – PPGCiamb, Universidade Federal do Tocantins. Palmas – TO, 2019.

SILVA, M. da. Um pensador chamado Edgar Morin. In: MORIN, E.; KERN, A. B. Terra-Pátria. Tradução de Paulo Azevedo Neves da Silva. Porto Alegre: Sulina, 2003.

Published

2024-11-30

How to Cite

QUEIROZ, Kênia Paulino de; PINHO, Maria José de; TORRE, Saturnino de la. EPISTEMOLOGY OF COMPLEXITY. Observatory Journal, [S. l.], v. 10, n. 1, p. a26, 2024. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2024v10n1a26pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/19236. Acesso em: 29 jul. 2025.