Teach the difficulties in online courses
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2015v1n3p100Keywords:
Learning management, autonomy, online educationAbstract
This article presents a reflection on the uses of a learning management systems and the construction of autonomy parting from the application of Digital Technologies of Information and Communication (DTIC) in education. Inquiries are presented about the traditional model of education and the difficulties to overcome the challenge of building an education that meets the needs of young people of the 21st century. Within this framework, we present the result of a survey of 402 briefs produced by teachers that attended, in condition of students, in online courses, having been verified that the teachers haven't presented relevant difficulties in regards to the use and access to technology.
Downloads
References
ALMEIDA, F. Tecnologia e escola: nossas aliadas. In J. A. Valente et al., Formação de professores a distância e integração de mídias. São Paulo: Avercamp, 2007.
ALMEIDA, M. E. & Valente, J. A. Tecnologias e Currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.
BARBERO, J. Heredando el futuro. Pensar la educación desde la comunicación. Rev. Nómadas, Nº 5, 1996.
BELLONI, M. Educação à distância. Campinas: Autores associados, 2003.
BORGES, M. Apropriação das tecnologias de informação e comunicação pelos gestores educacionais. São Paulo: PUC (Tese de Doutorado em Educação), 2009.
HASSMANN, H. Redes digitais e metamorfoses do aprender. Petropolis-RJ: Vozes, 2005.
KENSKI, V. M. Educação e Tecnologia: O ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2007.
LÉVY, P. As Tecnologias da inteligência. São Paulo: Editora 34, 1993.
LION, C. Mitos e Realidade da Tecnología Educacional. In E. Litwin, Educação á Distância: Temas para o debate de uma nova agenda educativa. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
MORAN, J., Masetto, M. & Behrens, M. Novas tecnologias e mediações pedagógicas. Campinas: Papirus, 2003.
OKADA, A. Memorial reflexivo em cursos on-line: um caminho para avaliação formativa emancipadora. In J. A. Valente et al., Formação de professores a distância e integração de midias. São Paulo: Avercamp, 2007.
POSTMAN, N. O fim da educação: Redefinindo o valor da escola. Rio de Janeiro: Graphia, 2002.
SANTOS, E. & Alves, L. Praticas pedagógicas e tecnologias digitais. Rio de Janeiro: E-papers, 2006.
SILVA, B. Educação e Comunicação. Braga: CEEP - Universidade do Minho, 1998.
SILVA, B. A tecnologia é uma estratégia. In Paulo Dias & Varela de Freitas (org.). Actas da II Conferência Internacional Desafios - 2001. Braga: Centro de Competência da Universidade do Minho do Projecto Nónio, pp. 839-859, 2001.
SILVA, B. A inserção das tecnologias de informação e comunicação no currículo. In A. M. Flávio & E. Macedo (Orgs) Currículo, Práticas Pedagógicas e Identidades. Pp. 65-91. Porto: Porto Editora, 2002.
SILVA, B. & Pereira, M. Reflexões sobre dinâmicas e conteúdos da cibercultura numa comunidade de prática educacional. In M. Silva (org.) Formação de Professores para Docência online. Pp 29-51. S. Paulo: Loyola, 2012.
TAPSCOTT, D. A geração digital. Rio de Janeiro: Agir Negócios, 2010.
TEIXEIRA, A. Mestres de amanhã. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Vol. 40 (92), pp. 10-19, 1963.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.