Teach the difficulties in online courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2015v1n3p100

Keywords:

Learning management, autonomy, online education

Abstract

This article presents a reflection on the uses of a learning management systems and the construction of autonomy parting from the application of Digital Technologies of Information and Communication (DTIC) in education. Inquiries are presented about the traditional model of education and the difficulties to overcome the challenge of building an education that meets the needs of young people of the 21st century. Within this framework, we present the result of a survey of 402 briefs produced by teachers that attended, in condition of students, in online courses, having been verified that the teachers haven't presented relevant difficulties in regards to the use and access to technology. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Lauro Martins, Universidade Federal do Tocantins

Licenciado em Filosofia, mestrado e doutorado em Ciências da Educação. Professor no curso de Comunicação Social da Universidade Federal do Tocantins. Brasil. E-mail: jlauro@uft.edu.br. 

 

 

Bento Duarte da Silva, Universidade do Minho

Professor catedrático no Instituto de Educação da Universidade do Minho. Braga, Portugal. Licenciado em Ensino de História e Ciências Sociais e Doutor em Ciências da Educação pela Universidade do Minho. E-mail: bento@ie.uminho.pt

References

ALMEIDA, F. Tecnologia e escola: nossas aliadas. In J. A. Valente et al., Formação de professores a distância e integração de mídias. São Paulo: Avercamp, 2007.

ALMEIDA, M. E. & Valente, J. A. Tecnologias e Currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.

BARBERO, J. Heredando el futuro. Pensar la educación desde la comunicación. Rev. Nómadas, Nº 5, 1996.

BELLONI, M. Educação à distância. Campinas: Autores associados, 2003.

BORGES, M. Apropriação das tecnologias de informação e comunicação pelos gestores educacionais. São Paulo: PUC (Tese de Doutorado em Educação), 2009.

HASSMANN, H. Redes digitais e metamorfoses do aprender. Petropolis-RJ: Vozes, 2005.

KENSKI, V. M. Educação e Tecnologia: O ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2007.

LÉVY, P. As Tecnologias da inteligência. São Paulo: Editora 34, 1993.

LION, C. Mitos e Realidade da Tecnología Educacional. In E. Litwin, Educação á Distância: Temas para o debate de uma nova agenda educativa. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

MORAN, J., Masetto, M. & Behrens, M. Novas tecnologias e mediações pedagógicas. Campinas: Papirus, 2003.

OKADA, A. Memorial reflexivo em cursos on-line: um caminho para avaliação formativa emancipadora. In J. A. Valente et al., Formação de professores a distância e integração de midias. São Paulo: Avercamp, 2007.

POSTMAN, N. O fim da educação: Redefinindo o valor da escola. Rio de Janeiro: Graphia, 2002.

SANTOS, E. & Alves, L. Praticas pedagógicas e tecnologias digitais. Rio de Janeiro: E-papers, 2006.

SILVA, B. Educação e Comunicação. Braga: CEEP - Universidade do Minho, 1998.

SILVA, B. A tecnologia é uma estratégia. In Paulo Dias & Varela de Freitas (org.). Actas da II Conferência Internacional Desafios - 2001. Braga: Centro de Competência da Universidade do Minho do Projecto Nónio, pp. 839-859, 2001.

SILVA, B. A inserção das tecnologias de informação e comunicação no currículo. In A. M. Flávio & E. Macedo (Orgs) Currículo, Práticas Pedagógicas e Identidades. Pp. 65-91. Porto: Porto Editora, 2002.

SILVA, B. & Pereira, M. Reflexões sobre dinâmicas e conteúdos da cibercultura numa comunidade de prática educacional. In M. Silva (org.) Formação de Professores para Docência online. Pp 29-51. S. Paulo: Loyola, 2012.

TAPSCOTT, D. A geração digital. Rio de Janeiro: Agir Negócios, 2010.

TEIXEIRA, A. Mestres de amanhã. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Vol. 40 (92), pp. 10-19, 1963.

Published

2015-12-26

How to Cite

MARTINS, José Lauro; DA SILVA, Bento Duarte. Teach the difficulties in online courses. Observatory Journal, [S. l.], v. 1, n. 3, p. 100–118, 2015. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2015v1n3p100. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1662. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)