THE SR. BACANA BRAND IN COVID-19 PANDEMIC: affective memory on Instagram

Authors

  • Lucilene dos Santos Gonzales Universidade Estadual Paulista - Unesp
  • Tatiani Cristina Molini Universidade Estadual Paulista

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2022v8n1a2en

Keywords:

-----------------------------

Abstract

The micro brand Sr. Bacana from Bauru reinvented itself in the pandemic, when it was launched on the social media Instagram. To differentiate himself in the commodities market, he bet on the affective memory of the welcoming and good-humored grandfather, who has been selling sugarcane juice and coconut water for 30 years in the city. The methodology began with the bibliographic foundation on the brand, advertising and social media Instagram for an analytical description of the brand's history and communication in its first year of existence, reaching almost 30,000 followers. We identified three phases in Sr. Bacana's journey: 1) launching the brand; 2) brand connection; 3) the brand as a digital influencer.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tatiani Cristina Molini, Universidade Estadual Paulista

Mestranda em Comunicação na UNESP Bauru, graduada em Jornalismo pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2005) e em Letras pela Universidade de São Paulo bacharelado (2007) e licenciatura (2008). tatimolini@gmail.com. Orcid. Id.  https://orcid.org/0000-0002-9669-1891

References

AFONSO, Carolina; BORGES, Letícia. Social Target: da estratégia à implementação. Rio de Janeiro: Top Books Editorial, 2013.
ALMEIDA, Kelvin. Entrevista Via WhatsApp. Bauru, 12 de mai. 2021.
APP ANIE The State of Mobile 2021 Report Estados Unidos: São Francisco, 2021. Disponível em: https://www.appannie.com/en/insights/topic/reports/. Acesso em: 11 jan. 2021.
A TV reina absoluta entre as mídias e mantém posição de destaque em credibilidade SERTSC, 2018. Disponível em https://www.sertsc.org.br/site/tv-reina-absoluta-entre-as-midias-e-mantem-posicao-de-destaque-em-credibilidade/ Acesso em: 2 de mai. 2021.
CARVALHO, Nelly de. Publicidade: a linguagem da sedução. 3.ed. São Paulo: Ática, 2001.
COSTA, Silvia Almeida da. Publicidade e sociedade de consumo In: BEZERRA, Beatriz Braga (Org.) Publicidade e consumo: entretenimento, infância, mídias sociais. Recife: Editora UFPE, 2016.

COSTA, Silvia Almeida da; COVALESKI, Rogério A humanização do discurso das marcas diante das novas experiências de consumo. Revista do Instituto de Ciências Sociais Aplicadas, Gestão e Desenvolvimento, Novo Hamburgo, v.11, n.1, p.14-27, jan.2014. Disponível em
https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistagestaoedesenvolvimento/article/view/117/112 . Acesso em: 5 de mar. 2021.
FERREIRA, Emmanoel; CONSTANTINO, Fernanda Angelo; LIMA, Juliana Souza. Cotidiano e Instagram:
Efemeridade e Narrativas de si no Recurso Stories. Revista Esferas, nº 2, p. 151-161, julho a dezembro de 2017. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/download/8686/5764. Acesso em 2 de mai. 2021.
FREITAS, Stéphanie. Como marcas podem exercer a influência digital Portal Influency.me, São Paulo 3 abr. 2020. Disponível em https://www.influency.me/blog/marcas-influencia-digital/ Acesso em 2 de mai. 2021.
JENKINS, Henry Cultura da Convergência Tradução Susana Alexandrina. 2 ed. São Paulo: Aleph, 2009.
KANTAR IBOPE As Tendências das Mídias Sociais para 2019. São Paulo, 2018. Disponível em: https://www.kantaribopemedia.com/wp-content/uploads/2019/02/As-Tend%C3%AAncias-das-M%C3%ADdias-Sociais-para-2019_pt-BR.pdf. Acesso em: 01 out. 2020.
KOTLER, Philip MARKETING 4.0 – Do Tradicional ao Digital. Philip Kotler, Hermawan Kartajaya e Iwan Setiawan. Rio de Janeiro: Editora Sextante, 2017.
LIPOVETSKY, Gilles A Felicidade Paradoxal: ensaios sobre a sociedade de hiperconsumo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
MARK, Margaret; PEARSON, Carol S. O Herói e o Fora da Lei - como construir marcas extraordinárias usando o poder dos arquétipos. São Paulo, Cultrix, 2001.
MODERNO, Maria Claudia Simões. Mecanismos Psicológicos da Publicidade e do Marketing, Millenium 20: 2000. Disponível em: http://www.ipv.pt/millenium/20_pers11.htm. Acesso em 5 de mar. 2021.
MORIN, Edgar. Cultura de massas no século XX: O espírito do tempo – 1 Neurose. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1977.
MUNHOZ, Júlia. Instagram para Negócios: Aprenda a vender todos os dias transformando seguidores em clientes. São Paulo: DVS Editora, 2020.
OPINION BOX Instagram no Brasil: dados de comportamento dos usuários, hábitos e preferências. Belo Horizonte, 2021. Disponível em: https://materiais.opinionbox.com/infografico-pesquisa-instagram. Acesso em: 28 fev. 2021.
PEÇANHA, Vitor. Obrigado pelo Marketing: um guia completo de como encantar pessoas e gerar negócios utilizando o marketing de conteúdo. São Paulo: Benvirá, 2017.
PIZA, Mariana Vassallo Processos de influência no ambiente online: análise da YouTuber Jout Jout. 2016. Disponível em: http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/22919/1/2016_MarianaVassalloPiza.pdf. Acesso em: 05 jan. 2021.
RECUERO, Raquel Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.
ROCHNESKI, Monique Ainda somos mamíferos?: a permanência da publicidade na memória afetiva. 2018. 82 f. Monografia (Bacharel em Publicidade e Propaganda). Curso de Publicidade e Propaganda. Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, RS, 2018.
ROWLES, Daniel Digital Branding - Marca Digital Um guia passo a passo completo para estratégia, táticas, ferramentas e medição 2. ed. Nova Iorque: Kogan Page, 2018.
SGORLA, Fabiane A comunicação da responsabilidade social em sites de organizações privadas. In: CONGRESSO BRASILEIRO CIENTÍFICO DE COMUNICAÇÃO ORGANIZACIONAL E DE RELAÇÕES PÚBLICAS, III, São Paulo, 28 a 30 de abril de 2009. Anais… Abrapcorp. São Paulo, 2009. Disponível em: www.abrapcorp.org.br/anais2009/pdf/GT5_Fossa. Acesso em: 31 de out. 2020.
TEIXEIRA, Vanessa Cristiane Influenciadores digitais como estratégia de marketing. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade do Sul de Santa Catarina. Palhoça: 2018.
TELLES, André A Revolução das Mídias Sociais - Cases, conceitos, dicas e ferramentas. Estratégias de marketing digital poderosas para você e sua empresa terem sucesso nas mídias sociais. São Paulo: Editora M. Books, 2010.
TERRA, Carolina Franzon Marcas influenciadoras digitais: como transformar organizações em produtoras de conteúdo digital 1. ed. São Paulo: Difusão, 2021.
TROIANO, Jaime Curcio Brandintelligence: construindo marcas que fortalecem empresas e movimentam a economia. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017.
TUBULAR LABS E POLIS CONSULTING COVID-19: O que o Brasil assiste nas plataformas digitais? São Paulo, 2020. Disponível em: https://polisconsulting.com.br/reports/ . Acesso em: 28 fev. 2021. 

WE ARE SOCIAL AND HOOTSUITE The Digital 2021 Global Overview Report 
Estados Unidos: Nova Iorque, 2021. Disponível em: https://wearesocial.com/blog/2021/01/digital-2021-the-latest-insights-into-the-state-of-digital Acesso em: 28 fev. 2021.
WE ARE SOCIAL AND HOOTSUITE Digital in Brazil 2021. Estados Unidos: Nova Iorque, 2021. Disponível em: https://datareportal.com/reports/digital-2021-brazil Acesso em: 28 fev. 2021.
WU, Along; TAKAMITSU, Jimura. Explorando uma abordagem de Análise de Importância-Desempenho para avaliar a imagem do destino. Economia local. vol. 34, 7 : pp. 699-717, Londres, 2019.

Published

2022-03-10

How to Cite

GONZALES, Lucilene dos Santos; MOLINI, Tatiani Cristina. THE SR. BACANA BRAND IN COVID-19 PANDEMIC: affective memory on Instagram. Observatory Journal, [S. l.], v. 8, n. 1, p. a2pt, 2022. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2022v8n1a2en. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12314. Acesso em: 22 jul. 2024.