ROM RULING TO PLAY: report of applied research for the development of newsgames

Authors

  • Carlos Marciano UNIFEBE/ Professor - UFSC/Pesquisador

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2021v7n3a3pt

Keywords:

newsgames; pesquisa aplicada, jornalismo

Abstract

Newsgames are gaining more and more space as a new language of journalism, taking information through the playfulness of games. In this sense, stimulating the development of this tool is crucial. This article derives from the doctoral thesis that used applied research to establish a methodology for the development of newsgames. Thus, a synthesis of the work is presented here, highlighting the key concept of the Game Design Document for Newsgames (GDDN), in addition to the planning and development of journalistic games in a workshop held at the Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), that brought together professionals from the labor market, undergraduate and graduate students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Marciano, UNIFEBE/ Professor - UFSC/Pesquisador

Doutor e mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Jornalismo da UFSC (Posjor/UFSC). Pesquisador do Observatório da Ética Jornalística (objETHOS/UFSC), do Núcleo de Estudos e Produção Hipermídia Aplicados ao Jornalismo (Nephi-Jor) e do grupo Educação, Comunicação e Mídias no Programa de Pós-Graduação em Educação (Edumídia – PPGE/UFSC). Atua como produtor de conteúdo na Secretaria da Comunicação Social e da Cultura do Paraná. É professor no Curso Superior de Tecnologia em Jogos Digitais, do Centro Universitário de Brusque – UNIFEBE. carlosnmarciano@gmail.com.

References

BOGOST, Ian; FERRARI, Simon; SCHWEIZER, Bobby. Newsgames Journalism at Play. ed. Massachusetts: Massachusetts Institute of Technology, 2010

FRASCA, Gonzalo. Simulation versus Narrative: Introduction to Ludology, 2003. In: Wolf, Mark J. P; Perron, Bernard. The Video Game Theory Reader. New York: Routledge, 2003, pp. 221-235. Disponível em: < https://goo.gl/NwXmsN > Acesso em: 28 de mar. 2021.

LAGE, Nilson. Ideologia e Técnica da Notícia. 3. ed. Florianópolis: Insular/UFSC, 2001.

MARCIANO, Carlos Nascimento. Da pauta ao play: proposta metodológica para o planejamento e desenvolvimento de newsgames. Tese (Doutorado em Jornalismo) – Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, p.434, 2020.

MCGONIGAL, Jane. A Realidade em Jogo. Por que os games nos tornam melhores e como eles podem mudar o mundo. Rio de Janeiro: Best Seller, 2012.

MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. 2013. Disponível em: < https://goo.gl/Jn3duj > Acesso em: 21 de mar. 2021.

ROGERS, Scott. Level up: the guide to great video game design. United Kingdom: John Wiley & Sons, 2014.

SICART, Miguel. newsgames: Theory and Design. International Conference on Entertainment Computing. Pittsburgh, 2008.

TREANOR, Mike; MATEAS, Michael. newsgame: Procedural Rhetoric Meets Political Cartoons. Brunel University, London, 2009. Disponível em: < https://www.researchgate.net/publication/255590174_Newsgames_Procedural_Rhetoric_meets_Political_Cartoons > Acesso em: 3 de mar. 2021.

Published

2021-07-01

How to Cite

MARCIANO, Carlos. ROM RULING TO PLAY: report of applied research for the development of newsgames. Observatory Journal, [S. l.], v. 7, n. 3, p. a3pt, 2021. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n3a3pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12070. Acesso em: 3 jul. 2024.