INDIGENOUS SOCIAL MOVIMENT AND THE CONQUEST OF THE INTERCULTURAL SCHOOL

Authors

  • Alceu Zoia Universidade do Estado de Mato Grosso
  • Luiz Felipe Sousa Curvo Instituto Federal do Maranhão/Servidor (TAE-Bibliotecário)

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a2pt

Keywords:

Social movements, Intercultural education, Indigenous peoples

Abstract

Social movements had great participation as political agentes throughout the 20th century, it is from this articulation at the level of Latin America that the perspective of interculturality gains strenght within indigenous school education, which seeks to understand the school within the post-colonial inequalities. The Brazilian Indigenous Movement began to organize itself in the 1970s, with the Union of Indigenous Nations (UNI) playing a major role in the 1988 constitutional charter, which will underpin the educational rights related to the intercultural school within a specific social Project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alceu Zoia, Universidade do Estado de Mato Grosso

Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Goiás. Professor Adjunto da Universidade do Estado de Mato Grosso e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Mato Grosso. alceuzoia@gmail.com.

 0000-0002-0512-9511

Luiz Felipe Sousa Curvo, Instituto Federal do Maranhão/Servidor (TAE-Bibliotecário)

Mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Mato Grosso (2020). Atualmente ocupa o cargo de Bibliotecário-documentalista pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão, Campus Barra do Corda. luiz.curvo88@gmail.com.

 0000-0002-0476-5663

References

Referências Bibliográficas

BERGAMASCHI, Maria Aparecida. Intelectuais indígenas, interculturalidade e a educação. Revista Tellus, Campo Grande-MS, ano 14, n. 26, jan./ jul. 2014.

BICALHO, Poliene Soares dos Santos. Protagonismo indígena no Brasil: movimento, cidadania e direitos (1970-2009). 2010. Tese (Doutorado em História). Instituto de Ciências Humanas, Departamento de História, Universidade de Brasília, Brasília, 2010.

CUNHA, Manuela Carneiro da. Índios no Brasil: história, direitos e cidadania. São Paulo: Claro Enigma, 2012.

FAVRE, Henry. El indigenismo. México: Fondo de Cultura Económica, 1998.

FLEURI, Reinaldo Matias. Interculturalidade e educação. Revista Brasileira de Educação, n. 23. 2003.

GALLOIS, Dominique Tilkin. A escola como problema: algumas posições. In: CUNHA, Manuela Carneiro da; CESARINO, Pedro de Niemeyer. (Orgs.). Políticas culturais e povos indígenas. São Paulo: Unesp, 2016.

MUNDURUKU, Daniel. A escrita e a autoria fortalecendo a identidade. 2017. Disponível em: https://pib.socioambiental.org/pt/A_escrita_e_a_autoria_fortalecendo_a_identidade. Acesso em: 03 out. 2020.

PASSOS, Luiz Augusto. Cultura: flecha humana e cósmica que aponta o caminho para os sentidos. IN: GRANDO, Beleni Saléte; PASSOS, Luiz Augusto. (Orgs.). O eu e o outro na escola: contribuições para incluir a história e a cultura dos povos indígenas na escola. Cuiabá: EdUFMT, 2010.

SILVA, Maria do Socorro Pimentel da; HERBETTA, Alexandre. Educação intercultural e interepistêmica: desafios políticos para (e a partir) da escola indígena. In: LANDA, Mariano Baéz; HERBETTA, Alexandre Ferraz. (Orgs.). Educação indígena e interculturalidade: um debate epistemológico e político. Goiânia: Imprensa Universitária, 2017.

ZART, Laudemir Luiz. Produção social do conhecimento na experiência do curso de agronomia dos movimentos sociais do campo (CAMOSC): interação da Unemat e de movimentos sociais do campo. 2012. Tese (Doutorado em Política Científica e Tecnológica). Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas, Campinas-SP, 2012.

ZOIA, Alceu. A questão da educação indígena na legislação brasileira e a escola indígena. IN: GRANDO, Beleni Saléte; PASSOS, Luiz Augusto. (Orgs.). O eu e o outro na escola: contribuições para incluir a história e a cultura dos povos indígenas na escola. Cuiabá: EdUFMT, 2010.

Published

2021-01-01

How to Cite

ZOIA, Alceu; CURVO, Luiz Felipe Sousa. INDIGENOUS SOCIAL MOVIMENT AND THE CONQUEST OF THE INTERCULTURAL SCHOOL . Observatory Journal, [S. l.], v. 7, n. 1, p. a2pt, 2021. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a2pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11412. Acesso em: 19 may. 2024.